دسترسی ۹ میلیون روستایی به آب پایدار

وزیر نیرو گفت: در حالی که در بخش آب روستایی پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید فقط یک میلیون نفر به آب پایدار دسترسی داشتند در این دولت ۹ میلیون نفر به این جمعیت اضافه شد.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان، در دهمین پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و افتتاح چهار پروژه صنعت آب و برق در سه استان هرمزگان، ایلام و کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهوری اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، به‌طور متوسط هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل شد.

وی افزود: در این دولت به‌طور متوسط هر ۲ ماه یک بار یک تصفیه‌خانه آب و هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره برداری رسید.

اردکانیان ادامه داد: در ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب، ۵۶ سد مخزنی در مناطق مرزی کشور روی رودخانه یا در حوضه آبریز مشترک به بهره برداری رسید که از این تعداد، نیمی در دولت تدبیر و امید مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی خاطرنشان‌کرد: در روز جاری ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در منطق گرمسیری در استان‌های ایلام و کرمانشاه به بهره برداری می‌رسد و در این دولت تاکنون ۳۴۵ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی (متوسط هر ماه سه هزار و ۵۰۰ هکتار) به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به برنامه‌های افتتاحی در بخش برق، گفت: امروز نیروگاه گازی کلاس F «هنگام» در بندرعباس به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد، این نوع نیروگاه گازی از جمله با راندمان‌ترین نیروگاه‌هاست که در سیکل‌ترکیبی می‌تواند بازدهی را به ۵۸ درصد برساند.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ نیروگاه سیریک، ادامه داد: در این دولت ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

اردکانیان افزود: در طول برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تاکنون ۳۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات آغاز به کار کرد که سه‌هزار و ۱۸۵ مگاوات آن در این دولت به بهره‌برداری رسید ۱۲ واحد دیگر به ظرفیت چهار هزار و ۸۳۵ مگاوات، مرحله آماده‌سازی سایت را می‌گذرانند.

این عضو کابینه دولت، همچنین از برنامه‌ریزی برای در اختیار قرار دادن ۲۰ هزار مولد خورشیدی به عشایر کوچنده تا پایان سال خبر داد و گفت: بر اساس تسهیلات قانون بودجه، برنامه به‌سازی شبکه برق روستایی در دستور کار است که امسال شبکه برق ۱۰ هزار روستا در همین راستا به‌سازی می‌شود.

وی در خصوص نیروگاه سیریک گفت: سیریک نخستین پروژه بزرگی است که با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه به بهره برداری می‌رسد که استفاده از این وام از چند سال پیش با مجوز مجلس در مسیر استفاده قرار گرفت، اما به دلیل بروکراسی پیچیده در هر دو کشور با مشکلات فنی و اجرایی مواجه شد.

اردکانیان خاطرنشان‌کرد: سال گذشته در چارچوب فعالیت کمیسیون مشترک دو کشور، ضمانت‌نامه بانکی این پروژه صادر شد که یک‌هزار و ۴۰۰ مگاوات برق را برای کمک به پایداری شبکه برق در جنوب و شرق کشور تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که این نیروگاه در مجاورت دریا قرار دارد، امکان استفاده از سوخت جایگزین را داراست، یعنی در صورت لزوم تا ۲.۳ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی به دنبال خواهد داشت که از نظر رونق فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی دارای اهمیت است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد: در فرصت ۴۰ ماه از امروز، هر چهار واحد این نیروگاه یکی پس از دیگری به بهره برداری برسند.

منبع: ایرنا

کد خبر 499672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.