مزایا و معایب واکسن استنشاقی چیست؟

محققان معتقد هستند که واکسن‌های استنشاقی به اندازه دیگر واکسن‌ها مفید و موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون یک راه مفید و مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی است؛ واکسن‌ها معمولاً با استفاده از سرنگ و سر سوزن تزریق می‌شود و ایمنی لازم در برابر بیماری‌ها را ایجاد می‌کند. گروهی از محققان باور دارند که واکسن استنشاقی نیز می‌تواند به اندازه دیگر واکسن‌ها مؤثر باشد و حتی ممکن است توزیع آن آسان‌تر نیز باشد. ویروس SARS-CoV-2 که باعث بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود اغلب از طریق بینی وارد بدن افراد می‌شود سپس با شبکه‌ای از غشاهای مخاطی رو به رو می‌شود. زمانی که یک واکسن داخل مجاری بینی اسپری شود سلول‌های غشا مخاطی نوع خاصی آنتی بادی تولید می‌کند و ایمنی مخاطی و سیستمیک ایجاد می‌کند.

در حال حاضر واکسن‌هایی که در ایالات متحده آمریکا و اروپا در دسترس است بسیار مفید و مؤثر واقع شده‌، اما این واکسن‌ها برای واکسیناسیون همه افراد دنیا کافی نیست؛ بنابراین محققان در تلاش هستند نوعی واکسن استنشاقی تولید کنند که ایمنی لازم را در برابر بیماری کووید -۱۹ ایجاد کند و استفاده از آن نیز آسان‌تر باشد. با این وجود بررسی سیستم ایمنی مخاطی بسیار دشوار است و واکسن‌های استنشاقی نیز در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار نگرفت.

تا کنون تنها یک واکسن استنشاقی به نام Flumist وارد بازار ایالات متحده آمریکا شده است که هزینه بسیار بالای آن نسبت به واکسن آنفلوآنزا باعث شد به اندازه کافی مورد توجه افراد قرار نگیرد. علاوه بر این ممکن است زمانی که واکسن مورد نظر در بینی فرد اسپری شود مقداری از مواد تشکیل دهنده آن قبل از اینکه جذب بدن شود از طریق عطسه کردن از بینی خارج شود در این صورت تشخیص اینکه چه مقدار از واکسن وارد بدن شده است بسیار دشوار خواهد بود.

علی‌رغم چالش‌های ذکر شده دانشمندان و شرکت‌های بیوتکنولوژی در تلاش هستند برای بیماری‌های تنفسی واکسن‌های استنشاقی مؤثر تولید کنند. بیماری همه گیر کووید -۱۹ فرصتی را برای انجام دادن آزمایشات بالینی فراهم کرده است و حداقل یکی از شرکت‌ها واکسن استنشاقی کووید -۱۹ را تا پایان سال جاری تولید خواهد کرد.

کد خبر 499668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.