بحران آب در  اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشد

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: بحران آب اَبرچالش تولید محصولات کشاورزی و دامی است بنابراین باید اولویت تصمیم گیری و تصمیم سازی همه مدیران علمی، دانشگاهی، اجرایی و سیاسی باشد.

به گزارش ایمنا، علیرضا رفیعی پور با بیان اینکه برای بررسی چالش‌های تولیدات دامی تفاوتی بین محصولات کشاورزی و دامی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه سه چالش مهم وجود دارد که نخستین چالش، بحران آب و زیست‌بوم است به طوری که حراست از منابع آبی کره زمین دیگر محدود به یک مرز جغرافیایی خاص نیست بلکه امروز بحران آب مساله مشترک همه کشورها از قطب شمال تا جنوب است.

وی با تاکید بر اینکه با این حال ضرورت پرداختن به بحران آب برای برخی کشورها در اولویت بالاتری قرار دارد و قطعاً در کشور ما نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، افزود: چالش بعدی مربوط به وابستگی در تولید نهاده‌های دامی از جمله کُنجاله، خوراک دام و طیور، دارو، واکسن، ریزمغذی‌ها و مکمل‌ها همچنین تجهیزات و مکانیزاسیونی است که برای تولید محصولات دامی نیاز داریم.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر یک از این نهادهای مورد اشاره در یکی از حلقه‌های زنجیره تولید نقش ایفا می‌کنند اما وجود همه آنها به مقدار کافی در زمان لازم اصلی است که بنیاد تولید غذا بر آن بنا نهاده شده است اما متأسفانه به جز تولید سهم اندکی از میزان تقاضای کشور به نهاده‌های بخش کشاورزی و دامی، بخش اعظم آن از طریق واردات تأمین می‌شود و در حوزه دامی عناصر اصلی بذر، مولکول و سلول وابستگی جدی داریم.

رفیعی پور افزود: چالش سوم مربوط به عدم شناخت صحیح علمی از دارایی‌ها و تهدیدات بیولوژیک است، البته نباید از خاطر دور داشت که دارایی زیستی می‌توانند همواره دچار چالش شوند و در مواجه با تهدیدات زیستی پتانسیل مؤثر خود را در امنیت غذایی از دست دهند، از این رو شناخت نقاط ضعف هر کدام از این دارایی‌ها در مقابل تهدیدات زیستی به طور مستمر باید مورد کنکاش قرار بگیرد که در این زمینه جایی بهتر از دانشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی و علمی وجود ندارد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: یکی از مهمترین الزامات پیش روی تولید محصولات کشاورزی و دامی می‌تواند به برنامه‌ریزی جامع تأمین نیازهای اساسی در داخل کشور اشاره کرد، وزارت جهاد کشاورزی موفق شده در دو سال گذشته به منظور پایداری و حفظ ارزش غذایی محصولات کشاورزی گیاهی یا دامی دفتر محیط زیست و سلامت غذا، مسؤول سامانه تولید محصولات گواهی شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی افزود: محصول گواهی شده به محصولی گفته می‌شود که با رعایت اصول مناسب کشت و پرورش، فاقد باقیمانده آفت کش‌ها، آلاینده‌ها، فلزات سنگین، آنتی بیوتیک‌ها و سایر باشد یا مقدار آنها مطابق با استانداردها بوده و توسط نهادهای نظارتی معتبر گواهی قابل ردیابی باشد.

وی با بیان اینکه همه مسائل و مشکلات مرتبط با محورهای همایش را باید در بخش کشاورزی دنبال کرد اظهار داشت: امروزه بخش کشاورزی به منظور پاسخگویی به نیاز روز افزودن غذا با توجه به جمعیت رو به رشد کره زمین و فراهم کردن مواد غذایی کافی و مناسب، به میزان زیادی وابسته به مصرف مواد شیمیایی است.

رفیعی پور ادامه داد: بگونه‌ای که با توسعه و گسترش علوم و فناوری‌های نوین همچون مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژیک، کاشت ارقام پرمحصول گونه‌های زراعی و باغی و استفاده بی‌رویه از کودها و آفت کش‌های شیمیایی باعث افزایش کمی تولیدات کشاورزی و دامی شده است.

وی اظهار کرد: این موضوع مشکل غذا را در بسیاری از کشورهای به ویژه در حال توسعه را حل کرده است اما همواره افزایش تولید با مشکلات زیست محیطی متعددی مانند آلودگی آب و خاک، بروز آفات و بیماری‌های جدید گیاهی و دامی، سو تغذیه و بیماری در اثر کاهش کیفیت مواد غذایی جامعه بشری را تهدید می‌کند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک اکوسیستم هرچه تنوع گونه‌ای بیشتر باشد زنجیره‌های تغذیه‌ای طولانی‌تر و شبکه‌های حیاتی پیچیده‌تر می‌شود در نتیجه محیط پایدارتر و از شرایط خودتنظیمی بهتری برخوردار می‌شود.

وی افزود: در نتیجه تنوع زیستی در هر منطقه باید کلید پایداری و سلامت محیط زیست طبیعی در آن به حساب آورده شود، سلامت محیط زیست و امنیت غذایی با هم ارتباط دارند و هر دو با تنوع زیستی مرتبط هستند از بین رفتن تنوع زیستی در نظام‌های زراعی دامی تهدید جدی برای بقای این نظام‌ها و در نتیجه امنیت غذایی جهان محسوب می‌شوند که خود یکی از موانع توسعه در بسیاری از مناطق جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه است.

رفیعی پور عنوان کرد: مصرف کودهای شیمیایی و سم‌هایی که در تولید مواد غذایی کشاورزی به کار می‌رود به دلیل تجمع فلزهای سنگین، نیترات‌ها و باقیمانده سم‌ها با افزایش خطرهایی همچون درگیری‌های جسمی و ذهنی، سرطان‌ها، اختلال‌های هورمونی و مانند آن سلامت دام و جامعه را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: با ایجاد ارتباط سیستمی بین بخش‌های سیاست گذاری، اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاهی، تشکل‌ها و سایر می‌توان پتانسیل‌های بالقوه نیروی انسانی و دانشجویان علاقمند و جویای کار در بخش کشاورزی و دامی امید است بتوان تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: امید است با هم‌افزایی و همکاری بخش اجرا، حاکمیت و منابع ما در حوزه دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و استانداردها بتوانیم چالش‌های موجود در حوزه تنش‌های زیست محیطی و امنیت زیستی موفق باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 499482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.