تحکیم روابط اجتماعی با طراحی مطلوب فضاهای شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: نحوه طراحی فضاهای عمومی شهر به خصوص در سطح محلات از اهمیت زیادی برخوردار است تا با تعامل متناسب میان شهروندان، هویت شهری تقویت شود.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دسترسی و استفاده همه اقشار جامعه شهری به فضاهای همگانی شهر از جمله شاخصه‌های مهمی است که در طراحی یک شهر باید مدنظر باشد تا زمینه برای ارتقای کیفیت زندگی و تحقق عدالت اجتماعی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق این مهم نیاز است در تمامی مراحل تهیه و تدوین طرح‌های شهری، دیدگاه جامعی نسبت به طراحی فضاهای شهری وجود داشته باشد و مدیریت شهر در فرآیند اجرایی ساخت فضاهای شهری نحوه دسترسی تمامی اقشار جامعه اعم از بانوان، کودکان و سالمندان را مدنظر داشته باشد.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: به منظور ارتقای کارکرد فضاهای شهری، نیاز است انعطاف‌پذیری فضاهای عمومی شهر در مراحل مختلف طراحی شهری در نظر گرفته شود تا زمینه و بستر برای تعامل مؤثر میان شهروندان، در هر گروه سنی فراهم شود.

سجاد زاده خاطرنشان کرد: در صورتی که انعطاف پذیری فضاهای عمومی شهر افزایش یابد، می‌توان کارکردهای مختلفی را از فضاهای شهری انتظار داشت و چنانچه نیاز بود بنا بر نظر مدیران و برنامه ریزان، کارکرد فضاهای شهری را تغییر داد.

وی افزود: هویت نیز شاخص مهم دیگری است که در طراحی فضاهای شهری باید مدنظر باشد و در این بین طراحی فضاهای محله‌ای نقش مهمتری نسبت به طراحی فضاها در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایفا می‌کند.

این دکترای طراحی شهری با بیان این که هر چقدر حضور انسانی در فضاهای شهری بیشتر باشد، فضا کارکرد مطلوب‌تری خواهد داشت، گفت: فضاهای عمومی شهر به خصوص در سطح محلات باید بتواند ارتباط متعامل و مؤثری را میان شهروندان فراهم کرده و زمینه حفظ سلامت روان و جسم شهروندان و جامعه شهری را فراهم کند.

کد خبر 499464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.