کودکان کار و متکدیان در اولویت مدیران شهری هستند؟

نبود برنامه های توانمندسازی کودکان کار و متکدیان توسط بهزیستی و شهرداری ها، مهم ترین ‏نقصان در این حوزه به شمار می رود که موجب شده است، رفع این معضل در طی سال ها رفع ‏نشده باقی بماند.‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضلات اجتماعی مانند حاشیه نشینی، کودکان کار، کودکان خیابانی و متکدیان از جمله مهم‌ترین مشکلات شهرهای مازندران به شمار می‌روند. چهره زشت شهرهای مازندران با رواج تکدی گری کودکان و زنان نمایان می‌شود اما این چهره سال هاست که با شهرهای استان همراهی می‌کند و با وجود قوانین مشخص در این حوزه به نظر می‌رسد بهزیستی مازندران و شهرداری‌های استان در این میان کم کاری‌های آشکاری را انجام می‌دهند.

ساماندهی این معضل اگرچه با نظارت بهزیستی و توسط پیمانکاران شهرداری و بعضاً توسط ظرفیت‌های درون سازمانی شهرداری‌ها صورت می‌گیرد، رفع این معضل را به صورت ریشه‌ای و پایه دنبال نمی‌کند.

آمارهای غیرواقعی و بعضاً پیگیری نشدن ریشه‌ای مشکلات این زنان و کودکان که بعضاً از مشکلات اساسی اجتماعی و اقتصادی رنج می‌برند، موجب می‌شود که شاهد تکرار و تعدد این قشر در سطح شهرهای مازندران هستیم.

نبود برنامه‌های توانمندسازی این قشر توسط بهزیستی و شهرداری‌ها، مهم‌ترین نقصان در این حوزه به شمار می‌رود که موجب شده است، رفع این معضل در طی سال‌ها رفع نشده باقی بماند.

کودکان کار و متکدیان در اولویت شهرداری‌ها

«حسین زادگان» استاندار مازندران در کارگروه اجتماعی استانداری با اولویت کودکان کار و متکدیان با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های شهرداری‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی ساماندهی کودکان کار است، گفت: بهانه فقدان بودجه در این زمینه قابل قبول نیست؛ چرا که آثار و خسارت تکدی گری در روح و روان جامعه بسیار مخرب است.

وی اینکه باید به تشکل‌های مردمی و ان جی اوهای فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اعتماد کنیم، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بالای سمن‌ها و نهادهای مردمی بار مسئولیت را از دوش دولت‌ها بر می دارد و موفقیت آمیز تر است.

استاندار مازندران بر استفاده از ظرفیت بزرگ بسیج که از لحاظ ساختاری بزرگترین NGO کشور است، تاکید کرد و افزود: بسیج؛ هرجا مسئولیتی را به عهده گرفته با جدیت و به درستی انجام داده است.

حسین زادگان، گفت: اگر اولویت‌ها را مشخص و سهم هر دستگاه را تعیین کنیم و آگاهسازی و اطلاع رسانی و اقناع سازی جامعه صورت بگیرد، می‌توانیم بگوییم مداخله کرده ایم.

وی نقش دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیما در اقناع سازی جامعه در خصوص طرح حمایت از کودکان کار و خیابانی را سازنده دانست و گفت: رسانه‌ها باید با تبیین کامل ضرورت حمایت از این کودکان در جامعه؛ اطلاع رسانی و از دستگاه‌های متولی مطالبه گری کنند.

استاندار مازندران با بیان اینکه موضوع ساماندهی متکدیان و کودکان کار در استان از جمله اولویت‌های اجتماعی است، تاکید کرد: فرمانداران با جدیت این موضوع را دستور کار خود قرار دهند و دستگاه‌های متولی در شهرستان‌ها پاسخگو باشند.

حسین زادگان، آموزش و تحصیلات کودکان کار و خیابانی بعد از شناسایی را مهم دانست و گفت: آموزش پرورش مسئولیت آموزش رایگان کودکان را برعهده بگیرد.

وی ساماندهی کودکان کار را امری ضروری دانست و گفت: حمایت‌های معیشتی کودکان و خانواده‌های آنان نیز بعد از شناسایی و غربالگری باید توسط دستگاه‌های متولی صورت بپذیرد.

کد خبر 499413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.