تولید لوله‌های آبرسانی مقاوم به ارتعاشات زمین‌لرزه و نور خورشید

محققان یک شرکت‌های فناور با بهره گیری از نانو فناوری موفق به تولید لوله‌های پلی‌اتیلنی برای استفاده از شبکه آبرسانی، شبکه‌های آبیاری تحت فشار و سیستم‌های اطفای حریق و آتش نشانی شدند که در برابر سرما تا منهای ۲۰ درجه سانتی گراد و ارتعاشات ناشی از زمین‌لرزه مقاوم است.

به گزارش ایمنا، پلی‌اتیلن یکی از پرکاربردترین پلیمرها است که به دلیل مزایای متعددی از جمله قابل دسترس بودن، فرآیند پذیری راحت، مقاومت شیمیایی آلی، خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب، قیمت مناسب، قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلف سهم زیادی را در صنایع پلاستیکی به خود اختصاص داده است.

در کنار تمام مزیت‌های ذکر شده مقاومت خزشی کم، یکی از معایب این پلیمر است. خزش تغییر شکل، وابسته به زمان است که به‌عنوان نقص در رفتار بلند مدت مواد پلیمری به حساب می‌آید.

یکی از مؤثرترین روش‌های بهبود خواص پلی‌اتیلن استفاده از فناوری نانو است. لذا به منظور حل مشکل خزش در لوله‌های پلی‌اتیلن، یکی از شرکت‌های فناور با اضافه کردن نانوذرات و توزیع یکنواخت آنها در بستر پلیمری، منجر به بهبود مقاومت و افزایش خزش بلند مدت در لوله‌ها شده است.

از این لوله‌ها می‌توان در شبکه‌های آبرسانی، فاضلاب شهری و روستایی، شبکه‌های آبیاری تحت فشار، سیستم‌های اطفای حریق و آتش نشانی، محافظ کابل‌های برق، مخابراتی و فیبر نوری، سامانه‌های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی، شبکه‌های زه‌کشی ساختمان‌ها، سیستم و سامانه آبیاری متحرک و تحرک‌پذیر و سیستم‌های تهویه استفاده کرد.

مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، ساییدگی، خوردگی شیمیایی و پوسیدگی، مقاومت زیاد در برابر گرما و سرما (از ۸۰ درجه تا منهای ۲۰ درجه سانتی گراد)، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه مادون قرمز و ماورا بنفش، مقاومت عالی در برابر ارتعاشات ناشی از زمین‌لرزه، عدم بیماری زایی به علت خصوصیات شیمیایی ویژه، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و طول عمر زیاد از جمله مزایای این لوله‌های تقویت شده با نانو است.

به نقل از ستاد نانو، این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید در سطح منطقه است که در سال ۱۳۶۸ در استان تهران (شهرک صنعتی قلعه میر) و با هدف تأمین محصولات مورد نیاز بازار به بهره برداری رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 499407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.