مطالبه‌گری در حوزه محیط زیست برعهده‌ تمامی افراد است

یک عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مطالبه‌گری در حوزه محیط زیست برعهده‌ تمامی افراد است، گفت: راه‌ حل کردن چالش‌ها و مشکلات زیست‌محیطی جایگزین کردن سیاست‌ها و برنامه‌های فعلی با سیاست‌هایی است که بر اساس رویکردهای نوین و اثر بخش تنظیم شده‌اند.

به گزارش ایمنا، پروین فرشچی در همایش نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران ضمن اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده تمامی افراد است.

این عضو هیأت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه ضمن بیان اهمیت دریاها تصریح کرد: تنها راه حل کردن چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی جایگزین کردن سیاست‌ها و برنامه‌های فعلی با سیاست‌هایی است که بر اساس رویکردهای نوین و اثر بخش تنظیم شده‌اند. از سویی دیگر اهمیت دادن به جامعه دانشگاهی و نخبگان تحصیلکرده در حوزه محیط زیست می‌تواند در حل بخشی از مشکلات محیط زیست مؤثر باشد.

در ادامه این همایش فاطمه طباطبایی یزدی، عضو هیأت علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده اظهار کرد: احیای مناطق حفاظت شده ازجمله اولویت‌های حوزه محیط زیست است. طی نیم قرن اخیر برای حفاظت از محیط زیست به چند موضوع مهم و اساسی توجه نشده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم استفاده از توان علمی و تخصصی در حوزه محیط زیست، عدم کفایت نیروی انسانی و امکانات به‌کار رفته در حفاظت، عدم استفاده از توان و نیروهای گروه‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و نبود آمار معتبر و قابل اعتماد نظیر سرشماری‌ها در حوزه محیط زیست اشاره کرد.

در بخش دیگری از این همایش بهمن ایزدی، محقق و کنشگر محیط زیست تصریح کرد: در گذشته به دلیل اهمیت خاص زیستگاه‌ها، دسته‌بندی برای این مناطق صورت گرفت و برنامه مناطق چهارگانه حفاظت و مدیریت حفاظت، تدوین شد و در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه طی نیم قرن اخیر مسئله حفاظت نتیجه نزولی داشته است.

ایزدی با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های زاگرس از بی‌تفاوتی مسئولان گلایه کرد و گفت: مسئله حفاظت نیاز به ایجاد سیستم حفاظت مشارکتی دارد که جامعه محلی، انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های هدف باید در آن نقش داشته باشند.

الهه موسوی، روزنامه‌نگار و کنشگر حوزه محیط زیست نیز در پایان این نشست به اولین ماده حقوقی درمورد حفاظت از محیط زیست که در سال ۱۳۰۷ وارد قانون مدنی شد، اشاره کرد و گفت: کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی حفاظت در کشور است.

به گزارش ایمنا، سلسله همایش‌های نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران با همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور طی هفته جاری در حال برگزاری است. علاقه‌مندان برای حضور در این سلسله برنامه‌ها می‌توانند به آدرس اینترنتی https://b۲n.ir/q۲۹۰۹۲ مراجعه کنند

منبع: ایسنا

کد خبر 499384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.