ستاری: جایزه مصطفی (ص) ابزار تقویت ارتباطات بین‌المللی ما است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: جایزه مصطفی (ص) فرصت خوبی برای ایران است تا به کمک آن ارتباطات بین المللی خود را تقویت و روند شناسایی و استفاده از توان دانشمندان مسلمان را تسهیل کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در یازدهمین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)، اظهار کرد: حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار ایرانی غیر مقیم با کشور در ارتباط هستند و حدود ۲ هزار نفر نیز به کشور بازگشته اند، این به معنای استفاده از توان و ظرفیتی قابل توجه و اثرگذار برای توسعه فناورانه ایران است.

وی در این نشست که گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته برای برگزاری چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) ارائه شد، با بیان اینکه نمی‌توان برای علم حصار کشید، گفت: جایزه مصطفی فرصتی مناسب است تا از ظرفیت‌های موجود علمی در سطح دنیا به نفع کشورهای اسلام و در راستای توسعه فناورانه ایران بهره برد، نباید برای علم و فناوری حصاری قائل شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: من اعتقاد دارم که باید تعداد و تنوع کشورهای اسلامی برای مشارکت در این جایزه بیشتر شود، مثل کشورهایی که ظرفیت بالای علمی دارند و هنوز شناخته شده نیستند، این کار ارتباطات بین‌المللی میان کشورهای اسلامی را بیشتر می‌کند.

ستاری تاکید کرد: ایران هم می‌تواند از این فرصت برای تقویت توان علمی و برقراری ارتباط با دیگر کشورها استفاده کند.

مشارکت بیش از ۱۵۰۰ نفر از کشورهای مختلف در دوره پیشین

مهدی صفاری نیا، مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در این رویداد اظهار کرد: این بنیاد تلاش کرده است تا در راستای هم افزایی، ارتباط بین کشورها و شخصیت‌های مهم علمی جهان اسلام را تقویت کند، محورهای مأموریت بنیاد مصطفی (ص) در راستای شبکه سازی، ظرفیت سازی، گفتمان سازی و اعتبار بخشی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در زمینه شبکه سازی ۱۲۰۰ نفر از ۳۲ کشور در فرآیند داوری مورد توجه قرار گرفتند که از این تعداد با بیش از ۴۰۰ نفر از آنها ارتباط علمی ادامه یافته است.

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) افزود: در کنار رقابت اصلی، برنامه‌های دیگری نیز تعریف شده است که هر دوره برگزار می‌شود، برای نمونه یک رقابت ویژه اساتید دانشگاهی کشورهای جهان اسلام نیز تدارک دیده شده است که در دوره پیشین شرکت‌کنندگانی از ۲۵ کشور حضور یافتند. برگزاری رقابت دانش‌آموزی یکی دیگر از رویدادهای جنبی این جایزه است که به قصد ترغیب و تشویق نوجوانان مسلمان به قدم گذاشتن در مسیر علم، بر پا شده است.

صفاری نیا با اشاره به اهمیت توسعه ارتباطات تجاری و علمی در جهان اسلام گفت: برای توسعه تبادل تجاری در زمینه فناوری میان کشورهای اسلامی همچنین یک رویداد ویژه سرمایه‌گذاری نیز توسط بنیاد جایزه مصطفی (ص) برگزار می‌شود، در دوره قبل ۵۰۰ نفر از ۱۵ کشور مختلف در این رخداد حضور داشتند. برنامه استپ نیز در همین راستا اجرایی شد که تلاش دارد تا ظرفیت‌های علمی کشورهای مسلمان را در مبارزه با کرونا تجمیع کند.

وی توجه به نسل جوان را پر اهمیت شمرد و افزود: در مسابقه دانش آموزی نور که ویژه دانش‌آموزان برگزار شد در دوره قبل بیش از ۲۴۰۰ دانش‌آموز حضور یافتند و فراخوان دوره جدید آن نیز منتشر شده است. همچنین بخشی از سایت انگلیسی زبان جایزه به انتشار و هم‌رسانی موفقیت‌های علمی دانشمندان مسلمان اختصاص یافته است که با استقبال شایانی نیز مواجه شده است.

برگزاری جایزه مصطفی منطبق با استانداردهای جهانی

در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی، غلامحسین حلوایی، معاون علمی، فناوری و نوآوری بنیاد مصطفی (ص) نیز در ارائه گزارش خود، اظهار کرد: اهدا این جایزه و برگزاری مراسم حاصل ۲۰ هزار نفر ساعت کار همکاران است و تلاش کرده‌ایم تا این فرایند با استانداردهای جهانی انجام گیرد. در حال حاضر نیز علاوه بر انتشار عمومی فراخوان، آن را به صورت خصوصی برای ۴۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی نیز در سراسر جهان ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: تمرکز جایزه مصطفی (ص) بیشتر بر محصول و اثر برآمده از علم است، این اثر باید ارزش افزوده ایجاد کرده باشد و در کشورهای مسلمان نیز تأثیر گذار باشد. خود صاحب اثر نیز باید یک دانشمند شناخته شده باشد. هیأت داوران جایزه مصطفی (ص) از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند که فرآیند داوری را با دقت بالای انجام می‌دهند.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری نکات و موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دادند، لزوم توجه به دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، عمل به مصوبات انقلاب فرهنگی، توجه به دانشمندان برجسته ایرانی و توجه به طرح‌های مساله محور به جای اهتمام به طرح‌های مقاله محور، از جمله برخی نکات مطروحه در این جلسه بود.

دیناروند از اعضای شورا نیز در این جلسه گفت: در انتخاب دانشمندان غیر مقیم، باید به این نکته توجه داشت که فرد منتخب باید با کشورهای اسلامی نیز ارتباط علمی داشته باشد و خدمات خود را به جهان اسلام نیز عرضه کند. دارا بودن وجاهت اسلامی موضوع دیگری است که داوران و هیئت انتخاب‌گر باید به آن توجه کنند.

کد خبر 499344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.