فرهنگ کشورهای مختلف چه تفاوتی با هم دارد؟

علامت صلح و پیروزی، نشان دادن زبان برای تمجید و بالا و پایین تکان دادن سر به معنی بله یا خیر برخی از تفاوت‌های فرهنگی مردم جهان است و توصیه می‌شود قبل از سفر به کشوری که با فرهنگ آن آشنا نیستید، کمی در این مورد تحقیق کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی زیادی بین مردم کشورهای مختلف جهان وجود دارد که باعث می‌شود حرکتی که در یک منطقه نوعی دوستی و صمیمیت تلقی می‌شود، در منطقه دیگر به معنای توهین باشد. اگرچه این موضوع اندکی عجیب به نظر می‌رسد، اما بعضی کارهای روزمره که در شهر یا کشور خود انجام می‌دهید، در کشور دیگر ممکن است نوعی بی‌احترامی و حتی کار زشت محسوب شود.

علامت صلح و پیروزی

علامت دو انگشت یا همان علامت V که در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان نماد پیروزی و صلح شناخته می‌شود، در ساکنان بریتانیا و بعضی از کشورهای دیگر مثل نیوزیلند، استرالیا، ایرلند و آفریقای جنوبی به عنوان نوعی اهانت شناخته می‌شود. موضوع قابل توجه این که اگر کف دست به سمت شخص اشاره کننده و پشت دست به سمت ناظر باشد، نشان دهنده نوعی توهین آشکار، اما حالت برعکس آن نماد پیروزی است.‌

نشان دادن تمجید در هند

هندوستان یکی از کشورهایی است که بیشترین تنوع فرهنگی و مذهبی را در دنیا دارد، به طوری که حتی گاهی هندی‌ها هم در فهمیدن این که چه کاری درست و یا نادرست است، گیج می‌شوند. در برخی مناطق، وقتی مردم بخواهند به کسی خوشامد بگویند و از زیبایی او تعریف کنند، زبان خود را بین دندان‌ها گرفته و سرشان را تکان می‌دهند.

احوالپرسی طولانی در مراکش

اگر در کشور مراکش با فرد آشنایی مواجه شوید و فقط سلام کنید و پس از آن راه خود را ادامه دهید، به فرد مقابل بی‌احترامی کرده‌اید. وقتی ساکنان مراکش دوستی را در راه می‌بینند، سوالاتی پشت سر هم درباره خانواده، فرزندان و سلامتی از هم می‌پرسند، اما هر دو طرف منتظر شنیدن پاسخ طرف مقابل نمی‌مانند و به پرسیدن سوالات خود ادامه می‌دهند. توجه نکردن به این رفتار، نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود.

تکان دادن سر در بلغارستان

وقتی به کشور بلغارستان سفر می‌کنید، باید یادتان باشد که بله به معنای خیر و خیر به معنای بله است. برای مثال اگر میزبان شما در هنگام غذا خوردن از شما پرسید که غذا خوب است؟ شما برای این که بگویید بله باید سر خود را به چپ و راست حرکت دهید. این رفتار به معنی بله است و اگر سرتان را بالا و پایین تکان دهید یعنی خیر. در مناطق دیگر دنیا این اشاره کاملاً برعکس است.‌

نشان دادن کف دست در یونان

با این که نشان دادن کف دست در کشورهای مختلف به عنوان یک حرکت معمولی شناخته می‌شود، اما اگر در یونان کف دست خود را با انگشتان باز به سمت کسی بگیرید، معادل توهین به فرد مقابل است. به این حرکت، موتزا (Mountza) گفته می‌شود و بدتر از آن، موتزای دوتایی است؛ یعنی کف دو دست را به سمت کسی بگیرید بنابراین اگر به یونان سفر کردید و خواستید عدد پنج را به فروشنده یا خدمت‌کار هتل نشان دهید، کف دست را به سمت خود بگیرید.

جواب دادن به موبایل در بین صحبت

ممکن است در بقیه کشورهای دنیا این یک فرهنگ باشد که وقتی با کسی رو در رو صحبت می‌کنید، نباید به موبایل خود جواب دهید یا با معذرت‌خواهی این کار را انجام دهید، اما در برزیل جای تعجب نیست که فردی چندین بار بین صحبت کردن به تلفن خود جواب دهد. در بعضی از مناطق، این کار که تلفن را قطع کنید یا جواب ندهید، بی ادبانه‌تر از این است که وسط صحبت حضوری با فردی به تلفن جواب دهید.

تمام کردن غذا در مناطقی از آسیا

شاید خوردن همه غذا یا باقی گذاشتن مقداری از آن برای بعضی از افراد مهم نباشد، اما در هر کشوری امکان دارد این رفتار با توجه به عرف جامعه شخصیت فرد را خوب یا بد نشان دهد. در بسیاری از کشورها وقتی مهمان غذا را تمام کند، یعنی از آن لذت برده است، اما در بعضی مناطق شرق آسیا اگر غذا را تمام کنید و چیزی باقی نگذارید یعنی میزبان به شما غذای کافی نداده است و هنوز گرسنه هستید. در جوامع امروزی که هدر ندادن غذا به عنوان یک رفتار مثبت شناخته می‌شود این فرهنگ غلط در حال از بین رفتن است.

کد خبر 499329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.