ایران به رعایت نشدن حق‌آبه هیرمند اعتراض کرد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند در خصوص عدم دریافت حق‌آبه ایران در سال‌جاری اعتراض کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی صبح روز سه شنبه_ ۱۸ خردادماه_ در بیست و سومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند که با حضور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد، با توجه به مسؤولیت کمیساری آب هیرمند که طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، ضمن خوش‌آمدگویی خواستار تأمین حق‌آبه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های ایران نسبت به احداث و آب‌گیری بند کمال‌خان بر روی هیرمند، گفت: بر اساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می‌کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد و غبار را خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آن‌چه که ما نگران آن هستیم عدم دریافت حق‌آبه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حق‌آبه خود به صورت درست و کامل بر اساس معاهده هستیم.

"احمد ویس بصیری" کمیسار افغانستان در ادامه عنوان کرد: امیدواریم با توجه به خشکسالی سال‌جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه‌ریزی تأمین حق‌آبه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو جانبه است.

این جلسه در روز آینده برای تصمیم‌گیری نهایی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 499297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.