عامل ناشناخته موجب نابودی ۷۰ درصد کوسه‌ها

پژوهشگران دانشگاه ییل می‌گویند یک عامل ناشناخته در حدود ۱۹ میلیون سال قبل عامل نابودی ۷۰ درصد از گونه‌های مختلف کوسه‌ها در کره زمین بوده است.

به گزارش ایمنا، محققان به شدت در تلاشند تا دریابند چه رویدادی موجب شده تا بخش زیادی از جمعیت کوسه‌های کره زمین نابود شوند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. کوسه‌ها و اجداد آنها از ۴۵۰ میلیون سال پیش در اقیانوس‌های زمین شنا می‌کردند و با انعطاف پذیری فوق‌العاده خود بارها از انقراض جان به در برده و اکنون در رأس شکارچیان اقیانوس‌های زمین قرار دارند؛ اما بررسی برخی فسیل‌های ۸۵ میلیون ساله نشان می‌دهد که از تعداد این جانداران به ناگهان به میزان زیادی کاسته شده؛ به گونه‌ای که موارد شناسایی این فسیل‌ها از ۱۹ میلیون سال قبل به بعد تا یک پنجم کاهش یافته است.

حادثه مرموزی که موجب کاهش شدید جمعیت کوسه‌ها شده حتی از واقعه برخورد یک سیارک به زمین در ۶۶ میلیون سال قبل که موجب نابودی بخش اعظم دایناسورها شد نیز شدیدتر بوده است. علاوه بر این، میزان مرگ و میر کوسه‌هایی که در اقیانوس آزاد زندگی می‌کردند در مقایسه با جمعیتی که در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند به طور قابل توجهی بالاتر بوده است.

در حال حاضر علت این انقراض همچنان یک معما باقی مانده است. این رویداد در زمانی نسبتاً پایدار در تاریخ سیاره زمین رخ داده است؛ یعنی زمانی که اکوسیستم‌های زمین در حال تغییر شکل نسبتاً کمی بودند و هیچ حادثه‌ای مانند سقوط سیارک‌ها بر روی زمین اتفاق نیفتاده بود.

منبع: مهر
کد خبر 499247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.