نتانیاهو به دنبال براندازی در اسرائیل

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تأکید بغداد بر لزوم خروج نیروهای ترکیه‌ای از خاک این کشور

روز یکشنبه، ریاست جمهوری عراق، درباره تعرض شبه‌نظامیان «پ.‌ک‌.‌ک» به نیروهای پیشمرگه همچنین حضور نیروهای ترکیه‌ای در خاک عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

روز گذشته، منابع عراقی، از حمله شبه‌نظامیان پ‌.‌ک‌.‌ک به گروهی از نیروهای پیشمرگه در جاده ارتباطی با «جبل متین» در استان دهوک (شمال عراق) خبر دادند که در پی این اقدام، پنج تن از نیروهای پیشمرگه کشته شدند.

در بیانیه مذکور آمده است که ریاست‌جمهوری عراق «تحولات نگران‌کننده در منطقه کردستان را پیگیری و حمله روز گذشته به گروهی از نیروهای پیشمرگه در استان "دهوک" را محکوم می‌کند. اقدامی که در پی آن چند تن شهید و مجروح شدند.»

ریاست‌جمهوری عراق در ادامه بر «لزوم توقف چنین حوادث تأسف‌باری» تأکید و خاطرنشان کرد: «حضور نظامی حزب کارگران کردستان در خاک عراق از جمله در منطقه کردستان، غیرقانونی است که باید برای جلوگیری از این تجاوزهای مخل در ثبات عراق و امنیت شهروندان این کشور اقدام شود. قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که خاک عراق مجالی برای تهدید امنیت همسایگان باشد.»

در این بیانیه بر «اهمیت جلوگیری از نقض حاکمیت عراق و خارج کردن نیروهای ترکیه‌ای مستقر در منطقه [کردستان] و موصل» تأکید شده و حضور ترکیه در خاک عراق «نقض اصل حسن‌هم‌جواری» و «مخالف با پروتکل‌های و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی» خوانده شده است.

ریاست جمهوری حمله اخیر علیه مناطق اردوگاه «مخمور» را نیز یک «تنش خطرناک» دانسته و در عین حال به «تقویت روابط با کشور همسایه ترکیه بر اساس منافع مشترک و همچنین حل مشکلات مرزی و پرونده‌های امنیتی از راه هماهنگی و همکاری، رد اقدامات یک‌جانبه در حل مسائل فیمابین و لزوم احترام به حاکمیت عراق» اشاره کرد.

افتتاح رسمی سفارت امارات در تل‌آویو

با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، سفارت ابوظبی در تل‌آویو روز یکشنبه رسماً آغاز به کار کرد. دفتر سفارت امارات در ساختمان بورس اوراق بهادار تل‌آویو که میزبان چندین شرکت فناوری اسرائیل است واقع شده است.

«محمد الخواجه» سفیر امارات از روز اول مارس ۲۰۲۱ در سرزمین‌های اشغالی مستقر شده است. وی طی درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین به ابوظبی رفته بود و چندین روز در تل‌آویو که یکی از اهداف مورد حمله فلسطینی‌ها بود حضور نداشت. همسر و فرزندان وی همچنان در امارات هستند؛ اما قرار است به زودی به فلسطین اشغالی بروند.

آغاز رزمایش هوایی عربستان با حضور پنج کشور عربی

رسانه‌های عربستان سعودی روز یکشنبه از آغاز رزمایش هوایی این کشور با حضور پنج کشور عربی در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» واقع در جنوب شرق ریاض خبر دادند.

این رزمایش با نام «طویق ۲» با مشارکت کشورهای مصر، اردن و عمان، در کنار کویت و بحرین به عنوان کشورهای ناظر آغاز شد. این رزمایش مشترک برای دو هفته ادامه خواهد داشت و شامل برنامه‌ریزی و اجرای پروازهای متعدد خواهد بود. هدف از این رزمایش مشترک هوایی، بالا بردن آمادگی عملیاتی و تمرینی برای انجام عملیات‌های تاکتیکی هوایی است.

این تمرین هوایی در حالی آغاز شده که رسانه‌های سعودی حدود دو هفته پیش نیز از پایان رزمایش مشترک نیروهای هوایی آمریکا و عربستان سعودی به نام سراب صحرا ۳ خبر داده بودند. در حال حاضر بیشتر پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان، در مناطق شرقی این کشور، در حاشیه خلیج فارس و یا در اطراف ریاض قرار گرفته‌اند.

اعتراضات در مناطق مختلف لبنان

تظاهرکنندگان لبنانی بار دیگر در اعتراض به اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی این کشور به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان لبنانی در محکومیت اوضاع نابسامان معیشتی برخی خیابان‌ها در استان‌های متعدد را بستند. آنها با آتش زدن لاستیک خودروها اقدام به بستن برخی خیابان‌ها در مرکز بیروت و ورودی‌های آن کردند.

معترضان در بیروت تقاطع‌های مناطق "فردان"، "عائشه بکار"، میدان "الشهدا" در مرکز بیروت و ورودی‌های ضاحیه جنوبی بیروت را بستند. معترضان لبنانی در طرابلس در شمال این کشور نیز به خیابان‌ها آمدند و برای چند ساعت میدان "عبد الحمید کرامی" و خیابان‌های منتهی به آن را مسدود کردند. اتاق کنترل ترافیک نیز با انتشار توییتی اعلام کرد که معترضان لبنانی با تجمع در میدان "ایلا" در شهر صیدا در جنوب لبنان مانع از عبور و مرور در این منطقه شدند.

معترضان لبنانی در مناطق مختلف این کشور خشم و ناتوانی خود برای تحمل اوضاع موجود را ابراز کردند و بر انقلاب علیه کسانی تاکید کردند که درصدد گرسنه نگه داشتن آنها هستند.

دیدار رهبر انصارالله یمن با هیئت عمان

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در توییتی نوشت، در دیدار میان این هیئت که در صنعا حضور دارد و عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله پیام‌های متقابل مربوط به مسائل انسانی و دیگر مسائل مرتبط بررسی شد.

وی افزود، الحوثی در این دیدار از هیئت عمانی بابت تلاش‌های این کشور برای حل بحران یمن قدردانی کرد. هیئت عمانی روز شنبه به همراه عبدالسلام که رئیس هیئت مذاکرات انصارالله در عمان است وارد صنعا شد.

یک منبع آگاه گفت، این هیئت برای بررسی پرونده‌های مربوط به بازگشایی فرودگاه صنعا، توقف حملات در استان مارب و بازگشایی جزئی بندر حدیده در صنعا حضور دارد.

این منبع گفت، در مورد بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر حدیده توافق نظر تقریبی وجود دارد و انتظار می‌رود به زودی اجرایی شود تا زمینه برای بازگشت به مذاکرات سیاسی فراهم شود.

دولت عمان تلاش دارد انصارالله را برای برقراری آتش بس پیشنهادی سازمان ملل که دولت مستعفی یمن و عربستان رهبر ائتلاف عربی با آن موافقت کرده‌اند، متقاعد کند.

نتانیاهو: شاهد "بزرگترین تقلب انتخاباتی" هستیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه گفت که ائتلاف دولتی جدید نتیجه "بزرگترین تقلب انتخاباتی" در تاریخ دموکراسی است.

وی خطاب به اعضای حزب لیکود در آغاز جلسه پارلمانی این حزب افزود" ما شاهد بزرگترین تقلب انتخاباتی در طول تاریخ اسرائیل و حتی تاریخ دموکراسی هستیم.

وی به اظهارات نفتالی بنت، رهبر حزب "یمینا" که گفته بود با یائیر لاپید، حزب "عش اتید" (آینده‌ای هست) ائتلاف نمی‌کند اشاره کرد و گفت: مردم این گونه احساس می‌کنند که فریب داده شده‌اند آن‌ها مقاومت می‌کنند و سکوت درست نیست.

لاپید و بنت چهارشنبه گذشته از توافق برای تشکیل دولت ائتلافی از ۸ حزب مختلف سیاسی خبر دادند که در صورت کسب رأی کنست به ۱۲ سال نخست وزیری پیاپی نتانیاهو پایان می‌دهد.

نتانیاهو همچنین دولت جدید را تهدید کرده و گفت: من و همپیمانانم در لیکود به شدت با تشکیل این دولت متقلب مخالفیم و حتی اگر تشکیل هم شود با سرعت زیادی برکنارش خواهیم کرد.

وی گفت "دولت تغییر" که اردوگاه مخالف درصدد تشکیل آن است قادر به تضمین منافع دولت یهود نخواهد بود.

نتانیاهو تأکید کرد که دولت بعدی یک دولت چپگرای بسیار خطرناک و مبتنی بر حمایت از "تروریسم" است که تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌رود و متعهد شد که اگر شکل بگیرد آن را برکنار خواهد کرد.

نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی گفت که یک دولت چپگرا قادر به مقابله با خطرات ناشی از نوار غزه یا تصمیمات دادگاه کیفری بین‌الملل علیه اسرائیل نیست و نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به زرادخانه هسته‌ای شود.

نتانیاهو از اعضای احزاب راستگرای "یمینا" و "امید جدید" خواست مواضع او را تأیید کرده و رأی مخالف به دولت جدید بدهند.

وی گفت: کسی که از راستگراها باشد به دولت چپگرا رأی نمی‌دهد و کسی که به یک دولت چپگرا رأی می‌دهد از راست‌گراها نیست.

نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به اظهارات اخیر رئیس شاباک و اتهامات علیه خود مبنی بر تحریک نمایندگان متعلق به "اردوگاه تغییر" در کنست اشاره و تأکید کرد که وی و خانواده‌اش هدف اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری از جمله تهدید به ترور او و نزدیکانش هستند در حالی که رسانه‌های چپ‌گرا حتی یک کلمه از این موضوع حرف نمی‌زنند.

وی گفت: انتقاد از دولت تغییر به معنای تحریک به خشونت نیست. هر حرفی را نمی‌توان تحریک‌آمیز دانست. آزادی بیان وجود دارد و هر شهروندی می‌توان از آن بهره ببرد و این انتقاد به معنای تحریک نیست.

کد خبر 499242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.