دین‌باوری جوانان اصفهان پیش از انقلاب مدیون آیت‌الله طاهری بود

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دین باوری و پایبندی به تعالیم عالیه اسلام در شهر اصفهان در بین جوانان و دانشگاهیان و وجود حلقه‌های مکالماتی و مبارزاتی در بین جوانان و ایجاد تشکل‌های اسلام محور به میزان زیادی مدیون تلاش‌های آیت‌الله طاهری بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین امروز (سه‌شنبه) در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مردم شهر اصفهان در نیمه خردادماه علاوه بر بزرگداشت ۱۵ خرداد و سالگرد رحلت امام راحل، یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طاهری مبارز گرانقدر ضداستبداد در دوران ستم‌شاهی و پیشرو در نواندیشی دینی و مبارزه با تحجر و حامی بزرگ مبارزان ضد استبداد و رزمندگان اسلام و مبارزان راه آزادی را نیز گرامی می‌دارند.

وی با بیان این که نام آیت‌الله طاهری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزان راه آزادی آشنا و مایه امیدواری بود، افزود: آیت‌الله طاهری در جمع یاران امام خمینی (ره) حضور یافته و عامل رونق بخشی به محافل و مراکز علمی با خط فکری امام در حوزه علمیه قم بود و از ایشان به جهت هوش و استعداد وافر و پشتکار و جدیت در کار به عنوان یکی از عوامل اصلی در حلقه حامیان فقه پویا یاد می‌کنند.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جایگاه علمی ایشان در آن جمع به نحوی بود که به اذعان جمع کثیری از بزرگان حوزه علمیه در صورتی که آیت‌الله طاهری با آن هوش و استعداد و علاقه‌مندی صرفاً به امر تحصیل و تدریس و تحقیق در حوزه علمیه قم ادامه می‌داد در زمره مراجع بزرگ تشیع قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: آن بزرگمرد در جهت مبارزه با برخی از حرکت‌ها در قم که در جهت محو نام امام(ره) و مبارزه علیه استبداد قدم برمی‌داشتند لحظه‌ای از پای ننشست و این فعالیت‌ها را علاوه بر حوزه علیه قم به شهر اصفهان نیز گسترش داد.

معین خاطرنشان کرد: بنا بر اعتراف بسیاری از اندیشمندان، دین باوری و پایبندی به تعالیم عالیه اسلام در شهر اصفهان در بین جوانان و دانشگاهیان و وجود حلقه‌های مکالماتی و مبارزاتی در بین جوانان و ایجاد تشکل‌های اسلام محور به میزان زیادی مدیون تلاش‌های ایشان بود.

وی اضافه کرد: این مبارزات پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ابعاد گسترده‌تری ادامه یافت و اطلاعیه‌های آیت‌الله طاهری در کنار تایید شهدای بزرگ محراب فصل‌الخطاب بسیاری از اختلافات در طول سال‌های جنگ و عاملی مؤثر در جهت ایجاد وحدت در جامعه بود.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مبارزات آیت‌الله طاهری با استبداد و رژیم شاهنشاهی، گفت: ایجاد تشکلی از روحانیون عمدتاً جوان و انقلابی جهت انجام کار فرهنگی در جامعه و تبدیل جلسات دینی و منابر به مراکز روشنگری و تبیین مبانی ظلم ستیزانه اسلام ناب محمدی و مکتب تشیع در جامعه دینی که در این راه آن مرحوم حضور مستقیم نیز داشتند، از اقدامات آن مرحوم بود.

وی افزود: هنوز خاطره سخنرانی‌های پرشور و انقلابی ایشان و یاران همراهش در ذهن مردم اصفهان وجود دارد و همین جمع و مراکز مورد استفاده آنها، به عنوان پایگاه‌های انقلاب در قبل و بعد از انقلاب شناخته شد.

معین پیشگامی مردم اصفهان در انقلاب را ناشی از نقش بی‌بدیل آیت‌الله طاهری نزد مردم و مبارزان دانست و ادامه داد: نفوذ و نقش ایشان در بین مردم و مبارزان به اندازه‌ای بود که در روزهای اولیه شکل گیری مبارزات مردم به دنبال دستگیری آیت‌الله طاهری تجمع مردم در بیت مرحوم آیت‌الله خادمی در اعتراض به این اقدام ساواک شکل گرفته و منجر به برقراری حکومت نظامی در اصفهان و به دنبال آن اوج گیری این مبارزات در سراسر کشور شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله طاهری جهت ارتباط دائم با مبارزان انقلاب اسلامی و پشتیبانی مادی و معنوی از آنها، خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان گفت کمتر فرد یا گروهی از مبارزان قبل از انقلاب در اصفهان حضور داشته که به نحوی با ایشان ارتباط نداشته و از حمایت او بهره مند نباشد همین سابقه مبارزاتی باعث شد که تمامی عناصر انقلابی و مبارز محوریت ایشان را در مقاطع مختلف زمانی پذیرا باشند.

معین با بیان این که آیت‌الله طاهری تنها امام جمعه‌ای بود که سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب با نظر حضرت امام راحل در یک کلانشهر نماز جمعه اقامه می‌کرد، گفت: نمازهای جمعه ایشان محل حضور و تبادل نظر مبارزان بود. این روحیه مبارزه‌جویی در سال‌های جنگ تحمیلی با حضور در جبهه‌ها و همراهی با رزمندگان استان در تمام عملیات‌ها تجلی یافت و صداقت و خلوص نیت ایشان در این حضورها با تقدیم فرزند خود به پیشگاه خداوند بیشتر به اثبات رسید.

کد خبر 499223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.