آموزش و پرورش بستر ورزش قهرمانی است/ نگاه وزیر ورزش باید تخصصی باشد

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: برای پرورش قهرمانان بزرگ در سطح استان باید با استفاده از یک برنامه منسجم و هماهنگ استعدادیابی کاملی از جای جای استان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد طباطبایی امروز _ سه شنبه ۱۸ خرداد ماه_ در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی حضور در المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور که از ساعت ۹ صبح در سرای ورزشکاران تختی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و تأثیر آن بر برگزاری مسابقات ورزشی، وقفه‌ای در برگزاری المپیاد استعدادهای برتر را شاهد بودیم. المپیاد ورزشی یکی از اتفاقات خوب بود که در دو دولت مختلف شاهد آن بودیم، در دولت احمدی‌نژاد المپیاد ایرانیان برگزار شد که نقطه عطفی برای شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی کشور بود در ادامه با تغییر عنوان و به وجود آوردن شرایطی بهتر، رقابت‌های المپیاد استعدادهای برتر ورزشی پیگیری شد.

وی با بیان اینکه المپیاد استعدادهای برتر ورزشی محک خوبی برای نشان دادن توانایی‌های استان‌ها در حوزه قهرمانی و استعدادیابی است، گفت: یکی از خطاها و انحراف معیارهایی که در این المپیاد به چشم می‌خورد، برگزاری مسابقات در برخی رشته‌های ورزشی غیر المپیکی است؛ برای مثال مسابقات زورخانه‌ای و پهلوانی را در چهار چوب این رقابت‌ها داشتیم که در مجامع بین المللی و المپیکی نقش پررنگی برای ایران ندارد و رشته‌های دیگری مثل کونگ‌فو و اسکیت المپیکی نیستند. با توجه به آسیب‌شناسی که در دور اول و دوم المپیاد استعدادهای برتر ورزشی صورت گرفت، قرار بر حذف این رشته‌ها در دور سوم رقابت‌ها شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، ادامه داد: در دوره‌های قبل استان‌هایی بودند که بیشترین مدال‌ها را در رشته‌های ورزشی غیر المپیکی دریافت می‌کردند و این موضوع باعث می‌شد اشتباهاتی در ظهور و بروز استعدادهای ورزشی استان‌ها به وجود بیاید و فکر کنند که در زمینه استعداد پروری و قهرمان پروری خوب کار کرده اند. در آسیب شناسی که انجام دادیم، در سال ۹۸ بیشترین مدال‌های استان اصفهان در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی از رشته‌های ورزشی غیر المپیکی بود و خیلی از رشته‌های المپیکی ما حتی به مدال برنز نرسیدند. امیدواریم در بیشتر رشته‌های المپیکی بتوانیم استعدادها را کشف کنیم و در این رقابت‌ها عمل کرد خوبی داشته باشیم.

کشف و پرورش استعدادهای ورزشی یکی از ارکان اصلی وزارت ورزش است

طباطبایی با اشاره به لزوم شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی، تصریح کرد: مراحل قهرمان پروری شامل کشف استعدادهای ورزشی، پرورش استعدادها و در نهایت پرورش قهرمان است. برای پرورش قهرمانان بزرگ در سطح استان باید با استفاده از یک برنامه منسجم و هماهنگ استعدادیابی کاملی از جای جای استان داشته باشیم تا در ۲۰ رشته ورزشی المپیکی، توسط ۲۲ هیئت ورزشی کشف استعدادهای ورزشی را داشته باشیم. المپیاد استعدادهای برتر ورزشی برای دولت فعلی است و شاید دولت جدید این سیاست را اصلاً قبول نداشته باشد. ولی پایه و بنیادی که در حال حاضر وجود دارد و برنامه‌ریزی که شده است هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی کشف و پرورش استعدادهای ورزشی کشور بوده است.

وی افزود: موضوع در پایه یکی است اما نحوه و شکل کار و برنامه‌ریزی‌ها متفاوت و متغیر است. به طور قطع دولت بعدی نیز برای پرورش استعدادهای ورزشی برنامه خواهد داشت، اما این که بخواهیم منتظر بمانیم تا متوجه شویم این برنامه و سیاست ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، یک خطای استراتژیک است. ما بر اساس همان برنامه قبل جلو می‌رویم و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

نگاه وزیر ورزش باید تخصصی باشد

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان ضمن تاکید بر اهمیت ادامه برنامه‌ها و نگاه ویژه بر استعدادیابی ورزشی، تصریح کرد: باید هر شخصی که در رأس وزارت ورزش قرار می‌گیرد نگاه تخصصی اش به ورزش همچون نگاه‌های قبل باشد.

وی در خصوص برنامه راهبردی اداره کل ورزش و جوانان، گفت: اداره کل ورزش و جوانان بر اساس سیاست‌های کلی، اهداف و برنامه‌های راهبردی‌اش، سند چشم‌انداز اداره کل ورزش و جوانان برنامه "۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴" را تدوین کرده است و امیدواریم بر اساس این برنامه، فعالیت‌هایمان را پیش ببریم و با کمک هیئت‌های ورزشی به اهدافی که برای سال ۱۴۰۰ ترسیم کرده‌ایم، برسیم و الگوی دیگر استان‌ها در بخش سخت افزاری و اجرایی باشیم. در حال حاضر نیز در برخی از رشته‌های ورزشی برای ورزش کشور الگو هستیم. در رشته‌های ورزشی زیادی در دهه‌های قبل استان اصفهان میزبانی‌های شایسته‌ای داشته است که باید این راه ادامه یابد و بهتر شود.

در مناطقی که بیشترین پتانسیل و استعداد ورزشی هست، کم‌ترین سرانه و فضای ورزشی را داریم

طباطبایی با اشاره به نبود راهبرد درست و نگاه دقیق به توانایی‌های استان، اظهار کرد: استعدادها و منابع زیادی در استان وجود داشت که بخاطر نبود آمایش سرزمینی دقیق و نبود نگاهی تخصصی به پناسیل‌های استان، خروجی لازم برای ورزش استان را در سال‌های گذشته به ارمغان نیاورده است. در دهه‌های قبل هزینه‌هایی شده است که در حال حاضر وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم نتیجه لازم را برای استان نداشته‌اند. ما رشد متوازنی در رشد سخت افزاری استان نداشته و در مناطقی ۸۰ صدم متر مربع سرانه ورزشی داریم که این آمار در برخی از مناطق به ۱۰ صدم متر مربع فضای ورزشی نمی‌رسد. در مناطقی که بیشترین پتانسیل و استعداد ورزشی هست، کم‌ترین سرانه و فضای ورزشی را داریم و پایین‌ترین رشد سرانه را شاهد هستیم.

وی در خصوص اهمیت همکاری بین هیئت‌های ورزشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در رأس تربیت بدنی آموزش و پرورش اشخاصی قرار گرفته اند که از جنس فرهنگ، آموزش و ورزش بودند و سعی کردند تعامل خوبی را به وجود بیاورند. امیدواریم با کمک نهادهای مربوطه در شناسایی ظرفیت‌های موجود و استعدادهای بالقوه در بدنه آموزش و پرورش موفق عمل کنیم. ورزش پرورشی می‌تواند زمینه ساز ورزش همگانی و قهرمانی باشد، اگر بتوانیم استعدادهای ورزشی که در مدارس هستند را شناسایی و در راستای پرورش آنان برنامه‌ریزی کنیم به یک برنامه برد برد خواهیم رسید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان افزود: تفاهم نامه‌ای بین دو وزیر آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در دو هفته پیش منعقد شد که مفاد خوبی داشت. امیدواریم که بر اساس اجرایی شدن مفاد آن اساس نامه استان اصفهان بتواند در قله پرورش استعدادهای ورزشی قرار بگیرد.

کد خبر 499218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.