۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند شامل ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و وجود زباله در شهر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شهرهای امروزی عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی، ایمنی و حتی زندگی افراد به شمار بیاید؛ بعضی از این عوامل مانند مدیریت بی نظم ترافیک یا خطرات زیست محیطی مانند آتش سوزی و سیل، آشکار است اما عوامل پنهان نیز به همان میزان برای سلامتی مردم یا زیست پذیری یک شهر خطرناک هستند با این وجود در صورتی که یک راه حل مبتنی بر فناوری وجود نداشته باشد که بتواند با این خطرات مقابله کند، یک شهر هوشمند مطابق نام خود دیگر عمل نمی‌کند. سلامتی و ایمنی ساکنین شهرها به زیست پذیری کلی یک شهر مرتبط است و اغلب مواردی که باعث بهبود سلامت، رفاه و احساس امنیت شهروندان می‌شود به افزایش زیست‌پذیری یک شهر نیز کمک می‌کند بنابراین مقامات شهری باید بر بررسی همه جنبه‌های زندگی شهری مانند کیفیت هوا و نرخ جرم و جنایات و تأثیر آن‌ها بر رفاه شهروندان تمرکز کنند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از خطرات موجود در شهرهای هوشمند و راه‌های مقابله با آن‌ها می‌پردازیم:

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

ترافیک شهری

با افزایش جمعیت در مناطق شهری، تعداد خودروهای موجود در خیابان‌ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر به طور میانگین به ازای هر نفر در اتحادیه اروپا (EU)، دو خودروی شخصی وجود دارد بنابراین مدیریت ترافیک به منظور ایمن نگه داشتن خیابان‌ها برای رانندگان و عابران پیاده، همیشه یک موضوع مهم در شهرهای هوشمند در نظر گرفته شده است. سیستم‌های نظارتی به همراه تجزیه و تحلیل می‌توانند در زمینه مدیریت ترافیک کمک شایانی بکنند.

دوربین‌های مداربسته در مسیرهای اصلی ترافیک آن‌ها را به حسگرهای هوشمند تشخیص ترافیک تبدیل می‌کند؛ آن‌ها نمایی از زمان واقعی جریان حرکت خودروها و حوادثی که ممکن است جریان ترافیک در شهر را مختل کند یا باعث به خطر افتادن امنیت مردم شود فراهم می‌کنند. می‌توان از سیستم‌ها برای پشتیبانی از ایمنی عابران پیاده هنگام راه رفتن یا عبور از خیابان‌ها و همچنین نظارت بر تصادفات یا تخلفات استفاده کرد. بهره‌مند شدن از حسگرهای هوشمند به حفاظت از سلامت شهروندان و پیشگیری از تصادفات مرگبار کمک شایانی می‌کند.

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

در صورتی که دوربین‌ها حادثه‌ای را تشخیص دهند، اپراتورها هشدار لازم را دریافت می‌کنند و نیروهای مورد نیاز را به محل حادثه اعزام می‌کنند علاوه بر این اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این دستگاه‌ها به مراکز مدیریت ترافیک این امکان را می‌دهد که چراغ‌های راهنمایی را تنظیم کنند یا در صورت نیاز خطوط اضافه را در جاده‌های پرتردد بازگشایی کنند تا ترافیک کنترل شود.

آلودگی هوا

مدیریت ضعیف ترافیک باعث بروز مشکلات سلامتی برای افراد می‌شود، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند چاقی، زوال عقلی، عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد. در صورتی که جریان ترافیک در سطح شهر روان و منظم باشد میزان ورود گازهای گلخانه‌ای به هوا کاهش پیدا می‌کند بنابراین دوربین‌های مداربسته به عنوان سنسورهای پیشرفته ترافیک می‌توانند به ابزارهای مکمل مهمی برای کمک به بهبود کیفیت هوا برای شهروندان تبدیل شوند.

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

آلودگی صوتی

عامل دیگری که ممکن است بر سلامت شهروندان آسیب وارد کند، آلودگی صوتی است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که آلودگی صوتی پس از آلودگی هوا دومین تهدید خطرناک محیط زیست برای سلامت و امنیت انسان در نظر گرفته می‌شود. بیش از نیمی از جمعیت کشورهای اروپایی در معرض آلودگی صوتی قرار دادند که می‌تواند اثرات مخربی بر جسم آن‌ها داشته باشد و خطر ابتلا به ورم معده، حملات قلبی و مشکلات تنفسی را افزایش دهد. ترکیبی از میکروفون‌های با کیفیت، سنسورهای صوتی، هوش مصنوعی و دوربین‌های ویدئویی به کنترل و نظارت بر آلودگی صوتی و منبع آن کمک می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری شده به اپراتورها کمک می‌کند تا در صورت امکان میزان سر و صدای تولید شده را کاهش دهند برای نمونه زمانی که آلودگی صوتی موجود در یک تقاطع افزایش پیدا می‌کند، ممکن است به این دلیل باشد که افراد زیادی در هنگام اوج شلوغی در آن مکان حضور پیدا کرده‌اند. اپراتورها در این شرایط چراغ‌های راهنمایی رانندگی را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که میزان ترافیک و متعاقباً آلودگی صوتی کاهش یابد.

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

وجود زباله در شهر

یکی از مشکلات اصلی زندگی امروزی، زباله‌ها و مدیریت نادرست آن‌ها است، در صورتی که به درستی جمع‌آوری، جا به جا و دفن نشوند می‌تواند سلامتی افراد را تهدید کند و خطر ابتلا به بیماری‌های بالقوه را افزایش دهد علاوه بر این ریخته شدن مواد قابل اشتعال یا ته سیگار روی زباله‌های انباشته شده، خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهد. حسگرها و فیلم‌های ثبت شده می‌تواند مقدار زباله‌های جمع‌آوری شده را اندازه‌گیری کند و در صورت نیاز به جا به جایی یا مدیریت آن‌ها پیام ارسال کند. فیلم ویدئویی ضبط شده نشان می‌دهد که آیا لازم است زباله‌ها جمع‌آوری و مدیریت شوند یا خیر.

دشمنان پنهان شهرهای هوشمند

کد خبر 499212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.