ورود غیرمجاز دام تهدیدی بزرگ برای زیستگاه‌ها و اکوسیستم مناطق

معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان تهران چرای غیر مجاز دام در مناطق حفاظت شده را یکی از مهمترین عوامل تخریب زیستگاه‌ها و تهدید جدی برای تنوع زیستی و پوشش گیاهی ذکر کرد.

به گزارش ایمنا و روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، فاطمه برنا در خصوص برخورد قانونی با گله‌داران غیر مجاز و فاقد پروانه در مناطق حفاظت شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه برابر قانون چرای دام و تعلیف احشام در مناطق چهارگانه محیط زیست ممنوع است و متخلفان این حوزه نیز به مراجع قضائی معرفی می‌شوند، تعدادی گله‌دار که به‌صورت غیر مجاز وارد منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در حال تعلیف احشام بوده‌اند توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تهران شناسایی و به منظور برخورد قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت شده البرز جنوبی تصریح کرد: با حضور شبانه‌روزی مأموران و محیط بانان در منطقه، از ورود تعداد زیادی گله دام به داخل منطقه جلوگیری شد و احشام نیز به خارج از مناطق تحت مدیریت هدایت شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در خصوص تبعات چرای غیر مجاز دام در مناطق حفاظت شده، افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مناطق با مشکل کاهش بارندگی و کم آبی مواجه بوده‌اند و تبعات آن نیز همواره متوجه رستنی‌ها و پوشش گیاهی بوده است بنابراین چرای بی‌رویه و غیرمجاز می‌تواند مخاطرات غیر قابل جبرانی برای اکوسیستم منطقه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به بی‌توجهی بعضی افراد سود جو و فرصت‌طلب و اجاره و واگذاری اراضی ملی به دامداران فاقد پروانه، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشات واصله متأسفانه بعضی افراد سودجو نسبت به اجاره اراضی ملی به عنوان مرتع به دامداران فاقد پروانه چرا اقدام کرده‌اند و این اقدام به‌طور قطع جرم و خلاف ضوابط است و در صورت مشاهده و شناسایی، با این افراد برخورد می‌شود.

برنا کمک و حمایت دهیاران و شورایاران روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده برای کنترل و جلوگیری از ورود دام و گله‌های غیر مجاز به داخل منطقه را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: بر همین اساس این موضوع به دهیاران اطلاع داده شده است. ضمن اینکه نظارت برای جلوگیری از ورود دام به منطقه و همکاری جدی آنها با محیط زیست مورد انتظار است و حفظ تنوع زیستی دغدغه مهم و اساسی است و آموزش محیط زیست برای افراد جامعه در همه سطوح لازم و ضروری است.

کد خبر 499211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.