سامانه جامع آزمایشگاه‌های مجازی رونمایی شد

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای از رونمایی اولین سامانه جامع آزمایشگاه‌های مجازی، برای نخستین بار در سپهر آموزش عالی کشور، همزمان با کشورهای انگلستان، آلمان و هندوستان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم یعقوب دادگر اصل با بیان این که کشورمان با رونمایی سامانه جامع آزمایشگاه‌های مجازی  به باشگاه کشورهای بهره‌مند از آزمایشگاه‌های مجازی فنی و تخصصی دانشگاهی در جهان پیوست، اظهار کرد: طراحی و راه اندازی این سامانه جامع به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای و همکاری یک شرکت دانش بنیان حدود هشت ماه به طول انجامید.

وی افزود: در حال حاضر آزمایشگاه‌های مجازی مورد استفاده در این سامانه جامع ۱۱۲ دانشکده و آموزشکده، ۲۰ هزار دانشجو، ۷۰۰ استاد در سراسر کشور می‌باشد که امکان استفاده از این سامانه جامع در ۳۰ رشته تحصیلی دانشگاه برای انجام ۳۰ عنوان آزمایش فراهم شده است.

دادگر ادامه داد: با توجه به این که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیش از ۷۰ درصد دروس برای دانشجویان به‌صورت عملی (کارگاهی و آزمایشگاهی) اجرا می‌گردد، در شرایط شیوع کرونا بیشترین آسیب متوجه دانشجویان این دانشگاه شد و با راه اندازی این سامانه جامع مشکل ارائه بخش عمده‌ای از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه مرتفع شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توسعه این سامانه در آینده نزدیک پوشش کامل رشته‌های دیگر صورت پذیرد.

گفتنی است در دوران پساکرونا نیز استفاده ترکیبی از آزمایشگاه‌های مجازی توأم با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واقعی باعث کاهش در مواد مصرفی، انرژی و زمان خواهد شد.

کد خبر 499162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.