شهرداری مشهد بسترساز نوآوری و کسب و کارهای نوآورانه

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به فراهم ساختن زیرساخت‌های نوآورانه در مشهد، شهرداری این کلانشهر بسترساز نوآوری و کسب و کارهای نوآورانه شده است.

غلامرضا عباس‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از راه‌اندازی مرکز نوآوری مشهد در سال ۹۷، در صدد ایجاد بستری بزرگ‌تر برای فعالیت شرکت‌های استارتاپی و سایر عوامل و عناصر اکوسیستم نوآوری که به نوعی با این موضوع مرتبط بوده و می‌توانند همکاری‌های لازم را داشته باشند برآمدیم.

وی با بیان این که از سال ۹۸ احداث کارخانه نوآوری در مشهد کلید خورد و فعالیت‌های عمرانی آن در سال ۹۹ به اتمام رسید، افزود: دی ماه سال گذشته این کارخانه به صورت مجازی از طریق ویدئو کنفرانس رئیس جمهور افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از موضوعات قبل از افتتاحیه کارخانه نوآوری، تدوین مدل بهره‌برداری از این فضا بود که چارچوب آن تهیه شد و مصوبات شورای شهر را نیز پشت سر گذاشت از این رو بر اساس مدل نهایی، در کنار حوزه شهرداری، کارگزار بهره‌برداری مشخص شد که برای آن فراخوان مربوطه برگزار و شتاب دهنده فردوسی به عنوان کارگزار بهره‌برداری مشخص و فعالیت کارخانه آغاز شد.

وی تصریح کرد: یک فراخوان عمومی نیز برای این که بدانیم چه تیم‌هایی صلاحیت استقرار در کارخانه را دارند اعلام شد و شرکت‌های واجد شرایط اعلام آمادگی کردند سپس کمیته‌ای متشکل از فعالان این حوزه تشکیل شد و سعی کردیم بر اساس سوابق شرکت‌ها، داوری‌ها انجام شود.

عباس‌زاده با بیان این که داوری‌ها در چند مرحله انجام شد و لیست نهایی به هیئت نظارت کارخانه ارسال شد و پس از برگزاری جلسات، مدل واگذاری به دفاتر و تیم‌های نهایی مشخص و به تصویب رسید، گفت: در حال حاضر بر اساس لیست نهایی، شرکت‌ها در کارخانه نوآوری مستقر و تجهیزات، امکانات و تیم‌های خود را به این مجموعه انتقال داده‌اند و فعالیت خود در زمینه نوآوری را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس این فعالیت‌ها، تیم‌های مختلفی از جمله سه شتاب دهنده، چهار شرکت در حوزه تأمین زیرساخت و سرویس، ۱۱ شرکت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در کارخانه مستقر شدند.

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: در کارخانه نوآوری همچنین فضای کار اشتراکی ۱۰۰ نفره نیز وجود دارد که خوشبختانه افراد واجد شرایط در آن مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت محدود کارخانه و این که امکان استقرار همه فعالان این حوزه در آن وجود ندارد، به منظور تجمیع و تمرکز فعالان اکوسیستم شهری در یک خوشه شهری، موضوع ناحیه فناوری و نوآوری جهت تسهیل در استقرار شرکت‌ها در محدوده فضای پیرامونی کارخانه برای دسترسی به کارخانه و استفاده از امکانات و خدمات دانشگاه فردوسی، با همکاری شهرداری، دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان در دستور کار قرار گرفت از این رو محدوده‌ای پیرامون کارخانه نوآوری مشهد در حدفاصل دانشگاه و کارخانه مشخص شد و با دریافت مصوبه شورای شهر، امکان استقرار شرکت‌های فعال در حوزه‌های نوآوری و فناوری را در فضای مسکونی فراهم کردیم.

عباس‌زاده با بیان این که آئین نامه اجرایی و شرایط استقرار شرکت‌ها مطرح و در شورای شهر مصوب شد، اظهار کرد: بر این اساس شرکت‌ها می‌توانند با استقرار در زون نوآوری، از مزیت مجاورت با دیگر فعالان این حوزه و بهره‌مندی از امکانات و خدمات کارخانه نوآوری و دانشگاه فردوسی، بهره مند شوند.

وی با بیان این که مرکز نوآوری یکی از واحدهای مستقر در کارخانه نوآوری است که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را پیش می‌برد، گفت: یکی از اهداف ما استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های کارخانه در راستای رفع نیازمندی‌ها در حوزه مسائل مدیریت شهری بود، از این رو سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی، ۱۰ جلسه مساله‌یابی و ۲۱ جلسه ایده‌پردازی بر روی موضوعات مختلف برگزار شد، همچنین مهندسی ارزش از موضوعات دیگری بود که به مرکز نوآوری واگذار شد تا خلاقیت و نوآوری در اجرای پروژه‌ها را شاهد باشیم.

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: سال گذشته شش پروژه برای پیشبرد مطالعات مهندسی ارزش تعریف شد که برای آن ۱۲ کارگاه پیش مطالعه، ۱۲ کارگاه اصلی و ۱۴ کارگاه نیم‌روزه جهت توسعه مطالعات برگزار کردیم.

وی با اشاره به برگزاری هم‌آفرینی‌های متعدد با همکاری شتاب دهنده‌ها، افزود: مرکز نوآوری شهری سعی دارد با برگزاری این نوع رویدادها زمینه استفاده از نظر متخصصان برای رفع مشکلات شهری را فراهم کند.

عباس‌زاده ادامه داد: هم‌آفرینی نوعی رویداد طراحی تعاملی است که در آن شرکت‌کنندگان با انگیزه و خلاق در حوزه برنامه‌ریزی و طراحی و معماری شهری، طراحی صنعتی، گرافیک و هنرهای تجسمی و سایر رشته‌های پیرامون این موضوع گرد هم می‌آیند و ضمن آشنایی با سرفصل‌های این دوره به خلق اثر می‌پردازند.

وی با بیان این که اخیراً هم‌آفرینی در حوزه الگوی بهینه مسکن در مناطق حاشیه و برای افراد کم درآمد، مطرح شده وایده‌های مختلفی ارسال شده است، گفت: رویدادهای مختلفی مانند رویداد ایده پردازی تأمین مالی خیرخواهانه و رویداد فین تک مشهد با محوریت پی تک. لِند تک نیز در خرداد ماه ۱۴۰۰ در محل کارخانه نوآوری مشهد برگزار شده است که به دنبال جریان سازی و ایجاد شبکه نوآوران در فضای شهر مشهد است.

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: سعی داریم از بستر کارخانه و مرکز نوآوری برای ایجاد زیرساخت‌های خلاقیت و نوآوری در شهر مشهد، بهره برده و از ظرفیت‌های موجود برای حل مسائل و مشکلات شهری و شناسایی فرصت‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 499121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.