اختصاص ۶۱۶ میلیارد تومان به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در ۸ سال گذشته

معان امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ۶۱۶ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌های کشور اختصاص یافته و زمینه اشتغال ۳۰۵۹ نفر از روستاییان را فراهم کرده است.

به گزارش ایمنا، علی قربانی در این باره اظهار کرد: ۶۱۶ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌های کشور به ۱۳۳۳ طرح اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی با طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شد، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل شش محور کشاورزی، عمرانی، خدماتی، صنعتی، گردشگری و تأمین ماشین‌آلات است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: به منظور حمایت از طرح‌های درآمدزایی دهیاری‌ها از محل عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پست بانک ایران از سال ۱۳۹۵ این حمایت‌ها انجام شد.

وی تاکید کرد: با اجرای ۱۳۳۳ طرح درآمدزای دهیاری‌ها در روستاها، زمینه اشتغال برای ۳۰۵۹ نفر از روستاییان کشور فراهم شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری و ایجاد اشتغال برای روستاییان، سبب تغییر نگرش دهیاران در خصوص نحوه تأمین منابع مالی و تقویت تفکر اتکا نداشتن بیش از حد به کمک‌های دولتی برای مدیریت روستا شده است.

وی تصریح کرد: گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در روستاها و توجه بیشتر مدیریت‌های محلی به خلاقیت و نوآوری در مدیریت منابع و امور اقتصادی روستاها از نتایج مثبت اجرای طرح‌های نامبرده به شمار می‌رود.

قربانی با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و حمایت و پشتیبانی از این نهادها برای افزایش درآمدهای محلی و خودکفایی مالی آنها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، افزود: تحقق اهداف مورد نظر از طریق اجرای طرح‌های درآمدزا در روستاها با محوریت دهیاری‌ها در حال انجام و پیگیری است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص فرآیند تصویب طرح درآمدزای دهیاری‌ها گفت: طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در قالب توجیه فنی و اقتصادی طرح و بر اساس چارچوب ابلاغ شده از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: در گام بعدی، این طرح‌ها برای بررسی اولیه به دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذیربط ارسال و در صورت تکمیل مدارک و رفع نواقص به حوزه معاونت امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارسال می‌شود.

قربانی تاکید کرد: طرح‌های واصل شده از سوی استانداری‌ها در دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاری‌ها بررسی و پس از تکمیل مدارک، تطبیق با چارچوب ابلاغی و توجیه‌پذیری اقتصادی طرح، موضوع در کمیته ملی وام دهیاری‌ها با حضور معاون امور دهیاری‌ها، معاون توسعه منابع و پشتیبانی و تعدادی از مدیران‌کل دفاتر ذیربط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نمایندگان پست بانک ایران طرح می‌شود.

وی گفت: باید توجه داشت که در بسیاری از روستاهای کشور، ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی پر بازده وجود دارد که در صورت شناسایی و بهره‌گیری از آنها، زمینه‌های تولید و اشتغال پایدار و مناسبی برای روستاییان فراهم و در نهایت منجر به رونق اقتصادی، ارتقای سطح رفاه، بهبود وضعیت معیشتی روستاییان و تثبیت جمعیت در این نواحی خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 499112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.