«این جهان گذرا» با نگاهی به تاریخچه بشریت

«این جهان گذرا» تلاش می کند تا آنچه «تاریخ بزرگ» خوانده می‌شود را ارائه کند. این کتاب از سوی نشر بیدگل منتشر شده و نگاهی به تاریخچه بشریت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیوید کریسچن، نویسنده کتاب «این جهان گذرا»، استدلال می‌کند که تاریخ جهان از «روایت تاریخ فلان ملت یا بهمان جامعه» فراتر می‌رود و بر «ارتباطات متقابل مردمان و جوامع تمام اعصار تاریخ بشریت» تمرکز می‌کند. به گفته وی هدف آن باید «کاوش تاریخ زنان و مردان سراسر جهان باشد، داستان‌هایی که میان تمام بشریت مشترک است چون انسان هستند». تمرکز داستان، بر همه ما و نقاط عطف حیاتی داستان بشریت است. همچنین تغییرات عمده در نحوه تولید و توزیع غذا، سازمان‌دهی خود در جوامع، تعریف محیط‌زیست خود، اکتشاف و سکونت در آن، بحران‌آفرینی‌های جهانی، تجربه کردن و واکنش نشان دادن به آنها و افزایش یا کاهش جمعیت نیز در این داستان مورد توجه قرار گرفته است.

نویسنده کتاب، پدیده‌های پراکنده را به‌نحوی وحدت‌یافته در قالب یک کتاب راهنمای موجز، قابل‌فهم و برانگیزنده گردآورده است. یعنی شاخه‌ای از تاریخ که به دنبال شناسایی و ترسیم الگوهای بزرگ از آغاز پیدایش تا امروز است، را در مقیاس‌هایی کلان روایت کند. مهم‌ترین چیزی که در این کتاب می‌بینیم بشریت است. کتاب برداشتی از مسیر تاریخی انسان‌ها به‌مثابه یک جمع کلی به دست می‌دهد.

این کتاب از انگاشتن تمدن یا ملت به‌عنوان واحد تحلیلی فراتر می‌رود و داستان را در سه صحنه بزرگ به نمایش می‌گذارد: عصر خوراک جویی، عصر کشاورزی و عصر مدرن.

«این جهان گذرا» خُردترین کتاب در زمینه تاریخ کلان دانسته شده است، کتابی که داستان عالم و آدم را در کمترین صفحات ممکن نقل می‌کند؛ از پیدایش ستارگان و نخستین موجودات زنده تا شکل‌گیری مرحله به مرحله تمدن بشری، از تکوین شهرها و امپراتوری‌ها تا ظهور نظام سرمایه‌داری و شبکه جهانی اینترنت. یک مورخ بزرگ قادر است به نحوی تجربی پیوندهای موجود میان نخستین انسان هوشمند و نسخه امروزی آن انسان را روشن کند و یک قصه‌گوی بزرگ قادر است از پیوندهای پیش‌گفته تصویری زنده و جاندار به دست دهد. دیوید کریسچن، و به تبع آن کتاب "این جهان گذرا"، هر دو ویژگی را یکجا در خود دارد. کتاب در اصل داستان یک سفر است، شرحی دلکش از مسیری طولانی و پرفرازونشیب که آدمی از عصر غذا جوییِ اولیه تا عصر مدرن امروزی پیموده است.

نویسنده «این جهان گذرا»، مورخ و پژوهشگر آمریکایی بریتانیایی و مدرس دانشگاه ایالتی سن دیگو، متولد سال ۱۹۴۶ در شهر نیویورک است. وی فارغ‌التحصیل رشته تاریخ روسیه از دانشگاه وسترن انتاریو (کانادا) است و دارای درجه دکتری از دانشگاه آکسفورد در رشته تاریخ قرن نوزدهم روسیه است.

ترجمه کتاب به زبان فارسی را مزدا موحد به عهده داشته است. این کتاب ۱۸۸ صفحه‌ای اکنون چاپ چهارم خود را می‌گذراند و با قیمت ۳۸,۰۰۰ تومان در بازار کتاب موجود است.

کد خبر 499072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.