خشم ترامپ از بازگشت آمریکا به برجام

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

رونمایی سناتورهای آمریکایی از طرحی برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران

نمایندگان مجلس سنای آمریکا در حضور «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق کشورشان از طرحی که خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران است رونمایی کردند.

«قانون حفظ تحریم‌های ایران»، دولت آمریکا را ملزم می‌کند تحریم‌های مربوط به صنعت نفت و مالی ایران تا زمانی که این کشور به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ادامه می‌دهد رفع نشوند.

«جیمز لنکفور»، سناتور جمهوری‌خواهی که این طرح را معرفی کرده با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: «ایران، به عنوان بزرگترین حامی مالی تروریسم کماکان برای آمریکا و متحدمان اسرائیل تهدید محسوب می‌شود.»

چند روز پیش هم یک رسانه آمریکایی از برنامه گروه دیگری از نمایندگان مجلس سنای آمریکا برای معرفی طرحی جدید جهت سنگ‌اندازی در ورود احتمالی دولت «جو بایدن» به برجام خبر داد.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را دیده روز چهارشنبه نوشت حامیان طرح مذکور خواستار ملزم کردن دولت «جو بایدن» به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند.

طبق تحلیل واشنگتن‌فری‌بیکن این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون مانعی عمده در تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد کرد.

این اقدامات در حالی انجام می‌شوند که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

سفر وزرای خارجه اروپا به پکن در بحبوحه تنش‌ها

همزمان با شدت گرفتن تنش‌های اخیر در روابط میان چین و اتحادیه اروپا، مقام‌های چین از سفر یک هیأت اروپایی به پکن خبر دادند.

بعد از اقدام پارلمان اروپا در دادن رأی منفی به تصویب قرارداد بزرگ اقتصادی میان اروپا و چین، وزرای خارجه ایرلند، لهستان، مجارستان (کشورهای عضو اتحادیه اروپا) به همراه وزیر خارجه صربستان روز شنبه به پکن می‌روند.

سفر این هیأت اروپایی به پکن با دعوت چین و به منظور تلاش برای نجات توافق اقتصادی دو طرف انجام می‌گیرد.

نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته در واکنش به تحریم برخی مقامات اروپایی توسط پکن، به تصویب قرارداد بزرگ اقتصادی میان دو طرف رأی منفی دادند.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران اعلام کرد، وزرای خارجه صربستان، ایرلند، لهستان و مجارستان روز شنبه به کن سفر و با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار می‌کنند.

او این چهار کشور اروپایی را «شرکای همکاری مهم چین در اروپا» توصیف کرد و خبر داد، در جریان سفر این هیأت اروپایی درباره «روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای، روابط چین و اروپا، و دیگر موضوعات مشترک» رایزنی و صحبت خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین به تقویت اعتماد سیاسی متقابل و تعمیق همکاری عملگرایانه با این چهار کشور در نتیجه این سفر و همکاری مشترک به منظور تسریع در روند احیای اقتصادی در دوره پس از همه گیری (ویروس کرونا) امیدوار است تا یک انگیزه تازه در روابط چین با این چهار کشور تزریق شده و به توسعه جامع و متوازن روابط چین و اروپا دست یافته شود».

اظهارات تازه ژائو لی‌جیان در شرایطی مطرح شد که او ۳۱ اردیبهشت ماه به عدم تصویب قرارداد اقتصادی میان کشورش و اتحادیه اروپا واکنش نشان داده بود. به گفته او تحریم‌های اعمال شده از سوی پکن «پاسخی ضروری و موجه» به اقدامات پیشین اتحادیه اروپا علیه مقامات چینی و مطرح کردن ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارات قبلی خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد «فوراً دست از مداخله در امور داخلی چین برداشته و رویکرد تقابل‌جویانه خود را متوقف کنند».

روابط میان بروکسل و پکن مدتی است به خاطر تحریم‌های متقابل به تیرگی گراییده است. اولین دور تحریم‌ها را اتحادیه اروپا و با ادعای نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین وضع کرد و این اقدام پاسخ تلافی جویانه پکن را به دنبال داشت.

تحریم ۲۸ شرکت چینی توسط آمریکا

دولت آمریکا شامگاه پنجشنبه ۲۸ شرکت چینی را به لیست سیاه سرمایه‌گذاران آمریکایی اضافه کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با صدور دستوری اجرایی، این شرکت‌ها را به بهانه ارتباط با ارتش چین در لیست سیاه قرار داده است. با این دستور، شرکت‌های آمریکایی از مراودات تجاری با شرکت‌های مذکور منع می‌شوند.

این در حالی است که روز پنجشنبه «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا درخواست کرد «کار کثیف» سرکوب شرکت‌های متعلق به دیگر کشورها به بهانه محافظت از امنیت ملی را متوقف کند.

در حال حاضر تنش میان آمریکا و چین به شدیدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط میان دو کشور در سال ۱۹۷۹ رسیده است. بخش عمده این افزایش تنش به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی کالاهای چینی است که از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد و دو کشور را وارد جنگ تجاری کرد. علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، ترامپ مدعی شد چین مقصر اصلی این اتفاق است.

ترامپ در راستای افزایش تخاصم علیه چین، مجموعاََ ۳۱ شرکت چینی از جمله «شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا» موسوم به SMIC که بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی در جهان است، در لیست سیاه آمریکا قرار داد.

بر اثر این تحریم‌ها، این ۵۹ شرکت شرکت چینی دیگر نمی‌توانند به بازار تجهیزات و فناوری‌های امنیتی ایالات متحده دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد سناتورهای آمریکایی برای ایجاد بانک سوخت هسته‌ای در خلیج فارس

باب مندز نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی و لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا معتقدند این پیشنهاد مساله انرژی اتمی را چند جانبه کرده و از رقابت تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد.

آن‌ها ادعا کردند: اگر ایران به دنبال انرژی هسته‌ای صلح آمیز است، باید از ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای استقبال کند زیرا این پیشنهاد می‌تواند یک منبع شفاف، معتبر و مقرون به صرفه از سوخت هسته‌ای را در اختیار هر کشوری که به دنبال یک برنامه اتمی صلح آمیز است، قرار دهد.

سناتورهای آمریکایی تاکید کردند که اگر آمریکا می‌خواهد همکاری بیشتری از سوی ایران ببیند، باید مشوق‌های بیشتری از جمله لغو تحریم‌ها را در اختیار ایران قرار دهد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد تامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

نشست فوق العاده لبنان، تل‌آویو و سازمان ملل

براساس بیانیه صادر شده از نیروهای یونیفل، در این جلسه محور بحث‌ها طول خط آبی، موارد نقض زمینی و هوایی [مرزی] همچنین سایر موارد در حیطه اختیارات یونیفل متمرکز خواهد بود که در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و سایر قطعنامه‌های مربوطه مندرج است.

در این بیانیه اشاره شده است: در پی حوادث زیادی که در طول خط آبی و در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۵ ماه می (۲۳ اردیبهشت تا ۴ خرداد) در نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت رخ داده است، ژنرال دل کول بر اهمیت جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تأکید کرد، اتفاقاتی که بیانگر متزلزل بودن استقرار در طول خط آبی و نیز حفظ ثبات در منطقه است.

فرمانده کل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) خواستار همکاری کامل دو طرف در تحقیقات جاری یونیفل در خصوص حوادث [اخیر] شده است.

مرز جنوبی لبنان همزمان با تشدید تنش‌های اخیر در نوار غزه و جنگ ۱۲ روزه اخیر رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، شاهد تظاهرات‌های گسترده بوده است.

خشم ترامپ از بازگشت آمریکا به برجام

دونالد ترامپ شامگاه شنبه به وقت محلی در نشست کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه کارولینای شمالی که بوی انتخاباتی داشت و در این مسیر، عروس خود را برای نامزدی سنا از این ایالت به روی سن آورد، این مطلب را در انتقاد به سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا مطرح کرد.

وی افزود: بایدن از روی ترس تحریم‌های ایران را برداشت. آه ایران، آه. من می‌توانستم با آنها در عرض یک هفته به توافق برسم. اکنون آنها طلب پول می‌کنند و ما می‌رویم که بار دیگر این کار را انجام دهیم.

رئیس جمهوری سابق آمریکا که این اظهارات را در چهار سال ریاست جمهوری خود، رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ و همچنین ۲۰۲۰ بارها و بارها مطرح کرده است و به اعتقاد کارشناسان آمریکایی، این سیاست کامل شکست خورده است، بار دیگر مدعی شد: به یاد آورید، ۱۵۰ میلیارد دلار که ۱.۸ میلیارد آن پول نقد بود. آنها در واقع درخواست پول دارند اما هرگز از من پولی طلب نکردند. این باور نکردنی است.

ترامپ در بخش دیگری از اظهارات خود به درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها هم اشاره کرد و گفت: بایدن اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد در حالی که سرزمین یهود با هزاران هزار راکتی که توسط ایران شلیک می‌شد، مورد حمله قرار گرفته بود.

وی در ادامه ایران‌ستیزی خود، افزود: آنها توسط ایران شلیک می‌شدند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا، سیاست دولت بایدن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی را خیانت به اسرائیل دانست و افزود: نگاه کنید که در کنگره چه رخ می‌دهد، در ۱۰-۱۲ سال پیش همه طرفدار اسرائیل بودند اما اکنون این چنین نیست.

ترامپ ادامه داد: به برخی تندروهایی که در مجلس نمایندگان هستند، نگاه کنید که مجبورید با آنها تعامل داشته باشید. اسرائیل تقریباً خارج شده و این یک مساله وحشتناکی است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا که شعار وی "آمریکا اول" بود و مخالفانش معتقد بودند که سیاست‌های او، آمریکا را رو به افول برده است، اظهار کرد: دولت بایدن آمریکا را در آخر قرار داده است.

ترامپ افزود: بایدن خط لوله انرژی ما را رد کرد اما خط لوله انرژی روسیه را مورد تأیید قرار داد که من به طور کامل آن را متوقف کرده بودم.

وی ادامه داد: من روسیه را متوقف کردم، روابط بسیار خوبی با رئیس جمهوری پوتین داشتم اما هیچ کسی به اندازه من نسبت به روسیه سخت‌گیر نبود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از سیاست مرزی بایدن، ادعا کرد: مردمی که از مرزهای جنوبی وارد می‌شوند از خاورمیانه و همه جای جهان می‌آیند.

ترامپ افزود: بایدن با بازگشت به توافق اقلیمی پاریس که مدافع چین و روسیه و ضد آمریکایی است، مشاغل را از بین برد. این یک توافق یک طرفه و علیه ماست. قیمت بنزین نسبت به سال قبل، ۷۱ درصد افزایش یافته است.

وی بایدن را به تبعیت از سیاست‌های چپگراها متهم کرد و گفت: همه برنامه‌های دولت بایدن تحت تأثیر چپگرایانی همچون الکساندریا اوکازیو کورتز، برنی سندرز، رشیده طالیب و ایلهان عمر است که به ما می‌گویند کشورمان را چگونه اداره کنیم.

رئیس جمهوری سابق آمریکا، که نخستین اقدام او ممنوعیت سفر از چندین کشور بود، با کنایه درباره ایلهان عمر گفت: جالب است، او از کشوری آمده که خیلی خوب آن را اداره می‌کنند و اکنون به ما می‌گوید که چه کاری انجام دهیم.

ترامپ در ادامه به مساله ویروس کرونا و آثار آن بر اقتصاد آمریکا و جهان هم اشاره کرد و مدعی شد: من قائل هستم که ویروس از آزمایشگاه‌های ووهان چین آمده است و چین باید هزینه آن را بپردازد. باید بر واردات چین، تعرفه ۱۰۰ درصدی اعمال کرد.

کد خبر 498996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.