لزوم تهیه طرح یکپارچه مدیریت آب در کشور

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه گفت: وجود طرح آمایشی جامع و صحیح برای پیاده سازی نظام و شبکه توزیع یکپارچه آبیاری برای کشور ضروری است، مشکل بحران آب کشور به دلیل نبود چنین طرحی است، وزارت نیرو باید پاسخگو باشد نظام تولید، عرضه و مصرف آب نبود و جزیره‌ای عمل کرده است.

عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: باید به فکر مهار آب‌های سیل آبی باشیم. اگر دولت برنامه درستی می‌داشت که با اجرای طرح‌های آبخیز داری در بالادست سیلاب‌ها را مهار کند، امثال سیلاب اردیبهشت ماه گذشته مهار شده و امروز با کمبود آب مواجه نبودیم.

وی افزود: بخش بزرگی از آب شیرین کشور از این طریق هدر می‌رود همچنین سالانه بین ۱۲ تا ۱۶ درصد آب شیرین کشور نیز در پشت سدها تبخیر می‌شود، اما با اجرای طرح‌های آبخیزداری میزان تبخیر آب به کمتر از دو درصد می‌رسد.

این استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه و نویسنده کتاب امنیت غذایی گفت: اجرای این طرح‌ها منجر به جلوگیری از سیلاب، فرسایش خاک و تخریب اماکن شده و هزینه مدیریت این بحران‌ها را نیز کاهش می‌دهد. برای توزیع متعادل آب همانند شبکه برق نیاز به شبکه یکپارچه، مهار، تولید، ذخیره سازی، توزیع و مصرف بهینه آب داریم.

شیخی افزود: متأسفانه تا کنون طرح آمایشی جامع و صحیحی برای پیاده سازی نظام و شبکه توزیع یکپارچه آبیاری برای کشور اجرایی نشده است این در حالی است که وجود این سامانه برای کشور ضروری است، مشکل بحران آب کشور به دلیل نبود چنین طرحی است، وزارت نیرو باید پاسخگو باشد چرا به دنبال یکپارچه سازی نظام تولید، عرضه و مصرف آب نبود و جزیره‌ای عمل کرده است.

وی ادامه داد: نبود چنین طرحی منجر به عملکرد جزیره‌ای در اداره منابع آبی کشور شده است. با طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری می‌توان جلوی هدر رفت چندجانبه آب را با کمترین هزینه گرفت. با اجباری کردن روش‌های آبیاری نوین کم مصرف در زمین‌های کشاورزی و اجرای الگوی کشت محصولات متناسب با الگوی آب می‌توان مصرف را کاهش داد.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه با بیان این که با پیاده سازی خطوط جذب سرریز مناطق سیلاب خیز و هدایت آب به مناطق خشک می‌توان توزیع آب را متناسب کرد، افزود: با استفاده از استعداد بسیار بالای انرژی خورشیدی، باد و گازهای در حال اشتعال در مناطق جنوب می‌توانیم آب دریا را با کمترین هزینه شیرین کرده و به مناطق خشک برسانیم. با این اقدامات و چند طرح دیگر می‌توانیم در میان مدت به یک الگوی متناسب تولید، ذخیره سازی، مهار، توزیع و مصرف نزدیک و نزدیک تر شده و مشکل کمبود آب را در میان مدت برطرف کرده و با قطعی آب مصرفی مواجه نشویم.

کد خبر 498938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.