تحقق اعتماد اجتماعی از سطوح شهری ممکن می‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: کشورها و شهرهایی در دنیا توانسته‌‍اند بهترین واکنش در برابر اپیدمی کرونا را داشته باشند که اعتماد اجتماعی در حوزه مدیریت شهری در آنها به شکلی موثر محقق شده باشد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در زمان وقوع بحران‌های شهری و شیوع بیماری‌های واگیردار بسیار مهم است که شهرداری بستری جهت تحقق امر مشارکت در شهر ایجاد کند و چنانچه مشارکت در سطح شهرها محقق نشود، مدیریت شهر در سطح خرد و مدیریت کشور در سطح کلان در رسیدن به اهداف مشخص شده ناموفق خواهد بود.

وی افزود: مشارکت پذیری شهروندان در امور شهری و کنترل بهتر بحران‌ها نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است و در این راستا نیاز بوده مدیریت شهری و مدیریت در سطح کلان کشور امکانات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: کشورها و شهرهایی در دنیا توانسته‌اند بهترین واکنش در برابر اپیدمی کرونا را داشته باشند که اعتماد اجتماعی در حوزه مدیریت شهری در آنها به شکلی مؤثر محقق شده باشد.

مؤمنی اضافه کرد: در کشوری مثل نیوزیلند، هم مردم به دولت برای پیروی از مقررات مربوط به دوره پاندمی کرونا، اعتماد داشتند و هم دولت زمینه را برای اعتماد سازی و جلب مشارکت مردم فراهم می‌کرد.

وی با بیان این که شهروندان چنین کشورهایی برای مشارکت در امور جامعه شهری آموزش دیده‌اند، ادامه داد: موفقیت در کنترل اپیدمی کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا تا قبل از توزیع واکسن چندان موفقیت آمیز نبود زیرا شهروندان اعتماد کاملی به مدیران شهری نداشتند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: بر مبنای نتایج مطالعات انجام شده و بنا بر اعتقاد کارشناسان تنها کشورهایی که عملکرد فوق‌العاده‌ای در کنترل پاندمی کرونا داشتند، سه کشور چین، نیوزیلند و استرالیا بودند و از جمله عوامل مؤثر در کنترل پاندمی در این کشورها، اعتماد سازی میان مردم و دولت در مقیاس شهرها، محل اصلی شیوع این بیماری، بوده است.

کد خبر 498890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.