درمان دیابت موش با کاشت ایمپلنت ریز

مطالعه گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد کاشت ایمپلنت ریز باعث درمان دیابت در موش می‌شود.

به گزارش ایمنا، گروهی از محققان به سرپرستی متخصصان دیابت و مهندسان پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه کرنل نشان داده‌اند که با استفاده از دستگاه کوچک می‌توانند سلول‌های ترشح‌کننده انسولین را در موش‌های دیابتی پیوند دهند. پس از کاشت این سلول‌ها انسولین را در پاسخ به قند خون ترشح می‌کنند و دیابت را بدون نیاز به داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن معکوس می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه در ژورنال علمی «Science Translational Medicine» منتشر شده است.

جفری میلمن، استادیار پزشکی در دانشگاه واشنگتن و یکی از اعضای ارشد این مطالعه گفت: ما می‌توانیم سلول‌های چربی یا پوست فرد را به سلول‌های بنیادی تبدیل کرده و سپس سلول‌های ترشح‌کننده انسولین را رشد دهیم. مشکل این است که در افراد مبتلابه دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های ترشح‌کننده انسولین حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. برای تبدیل این سلول‌ها به‌عنوان یک روش درمانی ما به دستگاه‌هایی برای نگهداری سلول‌هایی نیاز داریم که انسولین را در پاسخ به قند خون ترشح می‌کنند و در عین‌حال از این سلول‌ها در برابر پاسخ ایمنی محافظت می‌کنند.

به گفته محققان این دستگاه تقریباً به عرض چند تار مو و بسیار متخلخل است (با دهانه‌هایی بسیار کوچک که سلول‌های دیگر نمی‌توانند در آن فشرده شوند) بنابراین سلول‌های ترشح‌کننده انسولین نمی‌توانند توسط سلول‌های ایمنی تخریب شوند. سلول‌های موجود در ایمپلنت تا ۲۰۰ روز به ترشح انسولین و کنترل قند خون در موش‌ها ادامه دادند.

میلمن همچنین اظهار کرد: ما ترجیح نمی‌دهیم سیستم ایمنی بدن فرد را با دارو سرکوب کنیم، زیرا این امر بیمار را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. دستگاهی که ما در این آزمایش‌ها استفاده کردیم از سلول‌های کاشته‌شده در برابر سیستم ایمنی موش محافظت می‌کند و ما معتقدیم دستگاه‌های مشابه می‌توانند به همان روش در افراد دیابتی وابسته به انسولین کار کنند.

منبع: آنا

کد خبر 498888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.