بیمارستان اضطراری هلال‌احمر ۱۲ ساعته راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی بیمارستان اضطراری هلال‌احمر ظرف مدت ۱۲ ساعت خبر داد و گفت: اگر بیمارستان «آر دی اچ» (RDH) جمعیت طی ۱۲ ساعت اولیه در سرپل ذهاب راه‌اندازی نمی‌شد بدون تردید آمار جان باختگان چندین برابر می‌شد و امروز نیز این توانمندی توسعه یافته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر، افشین علیخانی با اعلام این خبر، اظهار کرد: اداره کل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر، دو وظیفه محوری شامل ارائه خدمات بهداشت و درمان در شرایط اضطراری و کمک به حوزه سلامت کشور از طریق راه اندازی مراکز بهداشتی و مراکز درمانی دارد. در این عرصه پس از وقوع زلزله بم نیازهایی احساس که سبب شد تغییرات در آن عرصه به صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

چرخه نجات شامل ۴ اقدام محوری است

وی در حوزه بهداشت و درمان اضطراری افزود: در زلزله بم ما با آنگونه کاستی‌های مختلفی در ارائه خدمات امدادی و درمانی مواجه شدیم که منشأ تحولات جدی بر اساس درس آموخته رخداد مذکور شد. این در حالیست که گر چه کشور تجربیات ارزنده‌ای در عرصه جنگ تحمیلی به دست آورده بود اما حجم متاثرین و وسعت خرابی‌ها و… وضعیتی را فراهم کرده بود که حضور تیم‌ها و کمک‌های بشردوستانه بین المللی امری اجتناب ناپذیر شد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که سرعت در انتقال و استقرار در منطقه و همچنین اثربخشی آنها از مهمترین نتایج بررسی‌ها بود.

علیخانی خاطرنشان کرد: چرخه نجات شامل چهار اقدام محوری است. نخست جست و جو در مرحله بعد رهاسازی، ارائه خدمات در صحنه و انتقال به مرکز درمانی است و اگر چنانچه زیر ساخت‌های درمانی آسیب دیده و یا حجم مجروحین و متاثرین بیش از ظرفیت آنها باشد این روند با چالش‌های بسیار جدی مواجهه خواهد شد. این مسئله ضرورت و علت ایجاد واحدهای بهداشت و درمان اضطراری در عرصه جهانی است. در همین راستا اداره کل بهداشت و درمان اضطراری به ساختار تشکیلاتی معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۸۵ با هدف کلی کمک به تأمین خدمات بهداشتی و درمانی جوامع متأثر از سوانح داخل و خارج کشور اضافه شد.

علیخانی ادامه داد: فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۹۹۴ واحد پاسخ اضطراری (ERU) را جهت ساماندهی و ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشورهای متأثر از سوانح در جمعیت‌های ملی توانمند عملیاتی کرد. این واحدها دارای گونه‌های مختلفی از جمله آب و بهداشت، ارتباطات، امداد، سلامت و… بوده و دارای ویژگی‌های از جمله تیم‌های آموزش دیده تخصصی و جعبه بندی استاندارد تجهیزات و ملزومات مربوطه بوده تا امکان بارگیری و انتقال به مناطق آسیب دیده در کوتاه‌ترین زمان میسر شود.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جمعیت نیز با همین علم و الگوی بین المللی نسبت به ایجاد واحدهای بهداشت و درمان اضطراری اقدام کرد که به صورت کلی دارای سه سامانه عملیاتی شامل کلینیک‌های اضطراری (جهت ارائه خدمات مراجعین سرپایی پزشکی، پرستاری، مامایی، تغذیه، بهداشت محیط و بهداشت روان) و دو گونه واحد بیمارستان اضطراری (RDH& RH جهت ارائه خدمات فوریتی و بیمارستانی) بوده و همه استان‌ها به تناسب طرح آمایش سرزمین از آنها برخوردار می‌شوند. ضمن این که همه برنامه‌های فعالیت‌های مرتبط با آمادگی و پاسخ به سوانح به صورت لایه بندی و منطقه‌ای در کشور طراحی و عمل کرده و در حال حاضر محل اتکا و اطمینانی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح ملی و بین المللی است.

هلال‌احمر ایران در کمک به آوارگان روهینگیا مشارکت کرد

وی افزود: با توجه به ظرفیت موجود و اهداف جمعیت در عرصه بین‌المللی، برنامه پذیرش جمعیت هلال احمر به عنوان (ERU) بین‌ المللی تدوین و پس از طی چندین مرحله ارزیابی، جمعیت هلال احمر ایران در سال ۲۰۱۷ مورد پذیرش فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر قرار گرفت که تنها جمعیت ملی حاضر مسلمان در جمع ۱۸ کشور که قبلاً مورد پذیرش قرار گرفته‌اند بوده و بسیار ارزشمند است. در همین چارچوب نیز جمعیت در عملیات بین المللی کمک به آوارگان روهینگیا در بنگلادش مشارکت کرد.

وی ادامه داد: در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی مرکز مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات(IMOCC) همه مراحل آمادگی و پاسخ به سوانح در حوزه بهداشت و درمان اضطراری را هدایت، نظارت و ارزیابی کرده و همه مستندات مربوطه نیز در نرم افزاری تحت همین نام که قابلیت گزارش گیری های تفکیکی دارد، ثبت می‌شوند. ضمن این که ما همواره در طراحی عملیات به چند نکته اساسی شامل میزان مجروحین، آسیب زیر ساخت‌های بهداشتی و تعداد متاثرین توجه می‌کنیم.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر افزود: در پی وقوع سوانح بلافاصله لایه اول منطقه و تیم‌های آنها به حالت آماده باش و آماده اعزام می‌شوند. همه هدف ما این است که هیچ فرصتی را از دست ندهیم.

علیخانی با اشاره به مزیت‌های واحدهای مذکور خاطرنشان کرد: آخرین عملیات ملی سیل‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ و زمین لرزه کرمانشاه بود که برای نمونه اگر بیمارستان RDH جمعیت هلال احمر طی ۱۲ ساعت اولیه در سرپل ذهاب راه اندازی نمی‌شد، بدون تردید آمار جان باختگان چندین برابر شده و با توجه به همین ضرورت، امروز این توانمندی تقویت شده است.

ایران در کمتر از ۲۴ ساعت در بیروت خدمات رسانی خود را آغاز کرد

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمات رسانی در انفجار بیروت گفت: پس از وقوع انفجار در بیروت بیمارستان RDH هلال احمر ایران در کمتر از ۲۴ ساعت در بیروت ایجاد و خدمات رسانی خود را آغاز کرد. این یک عملکرد مناسب و منطبق بر استانداردهای جهانی است. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط اضطراری دارای جزئیات بسیار زیاد بوده که باید همه جنبه‌های آن با علم روز، توسعه و به روز شود.

کد خبر 498878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.