سرانه فضای سبز مشهد تا پایان سال بیش از ۲۰ متر مربع می‌شود

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از رشد سرانه فضای سبز شهری در کلانشهر مشهد و رسیدن آن به میزان بیش از ۲۰ متر مربع به ازای هر شهروند مشهدی، تا پایان سال‌جاری خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رشد فضای سبز شهری در اقلیم گرم و خشک ایران همواره در بسیاری از کلانشهرهای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است؛ چرا که عملکردهای اکولوژیک و اجتماعی فضای سبز، تأثیر بسیار مهمی در افزایش نشاط اجتماعی و زیست پذیری کلانشهرها دارد.

وی افزود: در همین راستا توسعه فضای سبز پایدار و همسو با اقلیم، طی سال‌های اخیر به یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری مشهد تبدیل شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که در ۱۰ سال گذشته سرانه فضای سبز شهر مشهد حدود دو برابر افزایش پیدا کرده و این در حالی است که همزمان، جمعیت این کلانشهر نیز با رشد صعودی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر مشهد در سال ۱۳۹۰ به ازای هر شهروند مشهدی ۱۰.۷۸ متر مربع بوده است، گفت: این در حالی است که این عدد در پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۸.۱ مترمربع به ازای هر شهروند رسیده و بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ این سرانه به بیش از ۲۰ متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

یعقوبی ادامه داد: علاوه بر موضوع توسعه فضای سبز شهری، در راستای ایجاد فضای سبزی پایدار و همسو با اقلیم به مشهد در سال‌های اخیر مدیریت مصرف منابع آبی، استفاده از روش‌های هوشمند، بازچرخانی آب‌های خاکستری، توسعه استفاده از گونه‌های بومی، کم آب طلب و سازگار با اقلیم شهر مشهد در دستور کار مدیریت شهری بوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا اقدامات شاخصی نظیر توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه خانه‌های محلی فاضلاب، گسترش شبکه آبیاری مکانیزه، انجام طرح‌های مطالعاتی مختلف با همکاری دانشگاه‌های مطرح کشور، توسعه کاشت گونه‌های کاملاً بومی و کم نیاز و… تلاش شده تا علاوه بر توسعه فضای سبز شهری، مدیریت توزیع و مصرف منابع آبی نیز در راستای ایجاد توسعه فضای سبزی پایدار در کلانشهر مشهد صورت پذیرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تصریح کرد: در سال‌های اخیر علاوه بر توسعه فضای سبز شهری به منظور برقراری توازن اکولوژیک در نقاط مختلف شهر و استفاده از اثرات مطلوب زیست محیطی کمربندهای سبز، توسعه کمربند سبز جنوبی و شمالی شهر مشهد نیز به طور ویژه‌ای پیگیری شده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال جاری سطح فضای سبز در این دو محدوده، به بیش از سه هزار و ۸۰۰ هکتار خواهد رسید.

کد خبر 498742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.