مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای زیست‌پذیر چیست؟

اگرچه هر روزه عباراتی نظیر زیست‌پذیری و شهرهای پایدار بارها و بارها به گوش ما می‌رسد، با این حال، اغلب ما از مفهوم دقیق و عملی این دو عبارت اطلاعات زیادی در دست نداریم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چیزی که اغلب ما در مورد شهر زیست‌پذیر در ذهن خود داریم اینکه، این مناطق دنیا از ویژگی‌های مشترکی برخوردار است که زندگی را برای ساکنان خود خوشایند کرده است. علاوه بر این، مردم ساکن در این شهرها، حس امنیت دارند و بدون هیچ واهمه‌ای به ارتباط اجتماعی با یکدیگر می‌پردازند. مهم‌تراز همه اینکه کیفیت هوا در سطح رضایت بخشی قرار دارد و دسترسی به مسکن و حمل و نقل مقرون به صرفه نیز برای همگان وجود دارد. البته در بعضی از نقاط دنیا، شاخص‌های دیگری نیز برای زیست‌پذیری یک شهر وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دسترسی برابر مردم به فضاهای عمومی و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده روی اشاره کرد.

تمام آنچه که تا کنون گفته شد، از اصول اساسی شهرهای زیست‌پذیر به حساب می‌آید، با این حال، این مناطق پایدار از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است که آن‌ها را از سایر شهرهای جهان متمایز کرده است. در ادامه به معرفی چند رویکرد اساسی که پایداری و زیست‌پذیری را برای چنین شهرهایی در پی داشته، پرداخته می‌شود.

زیست‌پذیری مستلزم رفاه عموم مردم است

دنیای امروز ما، دنیای شهرنشینی است چرا که هر روز نسبت به قبل بر تعداد ساکنان شهری افزوده می‌شود. شهرها مراکز مهم اقتصادی و اجتماعی دنیا به حساب می‌آید که امکان تجارت و ایجاد ارتباط در جهان را امکان‌پذیر می‌کند.

بدیهی است که رده‌بندی شهرهای جهان بر اساس میزان زیست‌پذیری می‌تواند به جذب مردم در مشارکت برای ایجاد شهرهایی پایدارتر سوق می‌دهد. البته زیست‌پذیری در نگاه مردم مختلف جهان می‌تواند مفهوم متفاوتی نیز در پی داشته باشد، با این حال، اغلب شهرهای زیست‌پذیر دنیا ویژگی‌های مشترکی دارند که پیش از این به آن‌ها اشاره شد.

کلانشهر ملبورن استرالیا، به مدت چند سال متوالی، به عنوان پایدارترین و زیست‌پذیرترین شهر دنیا شناخته شد اما سوالی که این همه سال ذهن بسیاری از مردم جهان را به خود مشغول کرده اینکه، چه ویژگی‌هایی ملبورن را از سایر شهرهای جهان متمایز کرده و زیست‌پذیری شهر از دیدگاه چه کسانی مورد توجه قرار گرفته شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای زیست‌پذیر چیست؟

بسیاری از داورانی که به انتخاب شهرهای زیست‌پذیری جهان می‌پردازند، بر بخش‌های مرکزی شهر، بسته‌های پاداش و بهره‌وری اقتصادی تمرکز می‌کنند. برابری شهری از دیگر مؤلفه‌های مهم اغلب داوران جهان برای انتخاب شهر پایدار به حساب می‌آید؛ اینکه آیا افراد مختلف جامعه از نظر رفاهی در یک سطح قرار دارند یا اینکه، گروهی مرفه، حاکم بر دیگران هستند. در این راستا، برابری دسترسی همگان به فضاهای عمومی، مراکز درمانی، زیرساخت‌های تردد و مسکن مقرون به صرفه حائز اهمیت است.

در واقع، شاخص‌های زیست‌پذیری بر اساس تدابیر مربوط به شهر، حمل و نقل و زیرساخت‌ها شکل می‌گیرد که این امر می‌تواند حاصل درک ما از این مسئله باشد که سلامت متأثر از مؤلفه‌های شخصی، حمایت‌های اجتماعی و شرایط اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی است. این شرایط نیز به سهم خود مسکن، آموزش، محل کار و دسترسی به خدمات را شامل می‌شود.

طراحی شهرها برای سلامت بیشتر ساکنان

شهرها باید بر اساس تعریفی شفاف و دقیق از زیست‌پذیری به وجود آید که البته میزان زیست‌پذیری هر شهر به مرور زمان و بر اساس نقاط قوت و ضعف آن قابل ارزیابی است. یک از تعاریف دقیق شهر زیست‌پذیر در اغلب نقاط دنیا، اقدامات مقامات برای پیشبرد سلامت در میان شهروندان است. شهری به خوبی طراحی شده که در آن سلامت تمام شهروندان به طور برابر اولویتی بسیار مهم به حساب آمده و در آن، امکانات رفاهی و درمانی برای همه به طور یکسان تأمین شده است. بدون شک، در چنین شهرهایی، مردمی شاد و سالم زندگی می‌کنند که موقعیت محیط اطراف، خود آن‌ها را نیز به اتخاذ سبک زندگی سالم سوق می‌دهد و در نهایت پایداری را برای شهر به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 498624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.