صادرات ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران به عراق

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد از کل صادرات ایران به عراق را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تشکیل داده است.

به گزارش ایمنا و بنا به اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن گفت: حدود ۳۰ درصد از کل صادرات ایران به عراق را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تشکیل داده است که این محصولات صادراتی شامل میوه و تره بار، صنایع تبدیلی، شیرینی و شکلات، محصولات حیوانی، محصولات لبنی، فراورده‌های غلات، خشکبار، گل و گیاه بوده است.

وی با بیان اینکه میوه وتره بار بیشترین حجم صادراتی در بین محصولات کشاورزی به عراق را تشکیل داده است، افزود: در پنج سال اخیر ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به عراق حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده که حدود ۳.۷ میلیارد دلار آن متعلق به گروه میوه و تره بار بوده است.

پیلتن اظهار کرد: علیرغم اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در زمینه واردات این نوع محصولات به عراق و همچنین با وجود روند تولید برخی از انواع محصولات مذکور توسط این کشور، محصولات صادراتی کشورمان در بازار عراق حضور قابل ملاحظه‌ای داشته است. میوه‌ها و سبزی‌های تازه، سیب درختی، هندوانه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و کیوی از جمله محصولات صادراتی در حوزه میوه وتر بار به کشور عراق بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: علیرغم اینها، صادرات محصولات کشاورزی و تره بار به عراق دارای ظرفت‌های بیشتری است و البته با مسائل و مشکلاتی در زمینه‌های بازاریابی و برند سازی، استانداردهای کیفی، بسته بندی، حمل، طی مراحل و تشریفات گمرکی و جابجایی کالا در پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی و عدم توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فصلی. وارداتی عراق و. مواجه است که ضرورت هماهنگی و برنامه ریزی دقیق‌تر در خصوص تولید و صادرات این نوع محصولات را ایجاب کرده است.

پیلتن اشاره کرد: بر این اساس، مقرر شده است اولین جلسه میز کشوری عراق در سال ۱۴۰۰ با رویکرد بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به این کشور با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در بغداد و نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی دست‌اندرکار مانند وزارت جهاد کشاورزی، استاندارد، گمرک، وزارت کشور، سازمان‌های صمت استان‌های مرزی، اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و اتحادیه‌های تولیدکننده و صادرکننده میوه و تره بار طی روز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار تا ضمن بررسی مسائل و مشکلات مذکور، هماهنگی‌های بیشتری در این خصوص میان این نهادها صورت گیرد.

کد خبر 498595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.