شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نمی‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت که آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه آتی شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نخواهند کرد.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد: انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نمی‌کنند.

در آخرین جلسه سه ماهه شورای حکام، ۳۵ کشور عضو آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، سه قدرت اروپایی با حمایت آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در انتقاد از ایران تهیه کردند اما به دلیل گفتگوهای جدید رافائل گروسی، رئیس آژانس انرژی هسته‌ای، آن را به طور رسمی ارائه ندادند.

بر اساس گفته‌های پنج دیپلمات، قطعنامه‌ای علیه ایران وجود نخواهد داشت، بلکه صرفاً بیانیه‌های از سوی کشورهای عضو هیئت مدیره در این باره اعلام خواهد شد.

یک دیپلمات از کشوری که در آخرین جلسه هیئت مدیره از قطعنامه حمایت کرده نیز در این باره گفت: ایران تعهداتی دارد و باید به آن‌ها عمل کند.

گفتگوهای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای هفته آینده از سر گرفته می‌شود. اما سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با ابراز نگرانی شدید از گزارش روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت درباره توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا و ایران به این توافق هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

نشریه پولیتیکو هم دیروز در گزارشی به موانع باقی مانده بر سر راه احیای توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین پرداخت و نوشت مذاکره کنندگان دور پنجم را با برخی مناقشات به پایان رسانده و به کشورهای خود بازگشته‌اند.

پولیتیکو به نقل از شرکت کنندگان در مذاکرات وین مدعی شد که واشنگتن و تهران احتمالاً به زودی به مبنایی مشترک برای بازگشت به توافق هسته‌ای دست خواهند یافت و هیئت‌های مذاکره کننده در وین، پیش نویسی ۲۰ صفحه‌ای شامل گزینه‌های مطرح برای حل موانع باقی مانده را تدوین کرده‌اند.

پولیتیکو از جمله موانع موجود را اختلاف در مورد سرنوشت سانتریفیوژها، دسترسی به سایت‌های هسته‌ای و موضوع رفع تحریم‌ها از ایران عنوان و ادعا کرد که مذاکره‌کنندهای آمریکایی و اروپایی می‌خواهند بندی را به این پیش‌نویس برای مذاکره پس از توافق، در مورد برنامه موشکی ایران اضافه کنند.

به گزارش پارسینه به نقل از دو مقام حاضر در مذاکرات کنونی وین اعلام کرد آن‌ها انتظار ندارند در حالی که این موانع وجود دارد نشست‌های آژانس دلیلی بر انحراف مذاکرات از مسیر اصلی خود شود، زیرا آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که شورای حکام از تصویب قطعنامه علیه ایران خودداری کند.

کد خبر 498591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.