۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
معضلات کالبدی بافت فرسوده شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: ساختار اجتماعی و کالبدی بافت‌های فرسوده شهری نسبت به سایر بافت‌های شهر آسیب پذیرتر بوده و مشکلاتی را برای شهروندان این مناطق از شهر ایجاد می‌کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمبود خدمات بهداشتی‌، نبود ساختارهای به روز شهری و شبکه‌های تاسیساتی، نبود فضای سبز کافی و مسائل زیست محیطی از جمله مسائل بافت فرسوده است.

وی با بیان اینکه وجود چنین معضلاتی کیفیت زندگی در این عرصه‌های شهری را به شدت کاهش داده است، افزود: گستردگی فقر شهری در این مناطق زمینه را برای بروز انواع بزه‌های اجتماعی فراهم کرده، امنیت را کاهش داده و زمینه را برای نارضایتی ساکنان فراهم می‌کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات بافت فرسوده، ساخت و سازهای بی‌رویه و خارج از برنامه است که موجب بی نظمی در سیما و منظر شهر شده و بافت‌های شهری را با بحران هویت مواجه کرده است.

اخگر با اشاره به معضلات کالبدی بافت فرسوده تصریح کرد: ناپایداری کالبدی‌، غیر مقاوم بودن ساختمان‌ها و فرسودگی ساختاری از اصلی‌ترین مشکلات کالبدی در این گونه از بافت‌های شهری است و این مناطق را تبدیل به یکی از آسیب‌پذیرترین عرصه‌ها کرده است.

وی تاکید کرد: نفوذناپذیری و نارسایی در شبکه دسترسی معابر، عرض کم معابر و طولانی بودن امکان دسترسی به خدمات ضروری و امدادی نیز بر ناکارآمدی و نابسامانی این مناطق شهر افزوده است.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: نفوذ ناپذیری در این محلات امکان دسترسی عادلانه ساکنان بافت به خدمات شهری را کاهش داده و موجب مهاجرت بخش عمده‌ای از جمعیت به سایر بافت‌های شهری شده است.

کد خبر 498556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.