مسئله حج از مهمترین محورهای مذاکرات ایران و عربستان سعودی است

کارشناس مسائل منطقه گفت: روند گفت‌وگوها بین تهران و ریاض مثبت است و بیش از یکبار در بغداد بر سر مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر شد.

به گزارش ایمنا، کامران کرمی، درباره روند کنونی روابط تهران و ریاض، اظهار کرد: با توجه به اظهارات و واکنش‌های مقامات ایران و عربستان و عراق به عنوان میزبان این مذاکرات، به نظر می‌رسد که روند گفت‌وگوها بین تهران و ریاض مثبت است و طرفین توانسته‌اند بیش از یک بار در بغداد بر سر مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. طبیعتاً چنین روندی می‌تواند با اراده طرفین تبدیل به یک فرآیند با ثبات و مترقی شود و در نهایت به یک چارچوب مذاکراتی معطوف به حل مسائل و مشکلات فی‌مابین برسد، البته اگر اختلالی در این مسیر ایجاد نشود و مقامات ایران و عربستان بتوانند از فرصت موجود برای گذار از بن بست موجود استفاده کنند.

وی افزود: طبیعتاً موفقیت مذاکرات احیا برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای هم می‌تواند نقش مهمی در اثر بخشی به مذاکرات تهران و ریاض ایفا کند، اما در این میان نباید از واقعیت پیشی گرفت و مذاکرات شکل گرفته میان ایران و عربستان سعودی را تمام شده دانست، به هر حال نقش متغیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین المللی حل نشده و مسئله محوری وجود دارد که نقش آفرینی آنها می‌تواند در هر مرحله منجر به توقف مذاکرات یا کند کردن مسیر آن شود.

کرمی ادامه داد: در گام اول باید حد واقع‌بینانه مذاکرات ایران و عربستان در از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور و نوعی تفاهم اولیه بر سر برخی مسائل منطقه‌ای کمتر حساسیت برانگیز دانست که در صورت تحقق و تثبیت می‌تواند در گام دوم و در صورت اراده طرفین برای بسط آن به حوزه‌های مورد اختلاف، تبدیل به یک چارچوب تفاهم منطقه‌ای هم شود.

مسئله حج از مهمترین محورهای مذاکرات ایران و عربستان سعودی

کارشناس مسائل منطقه درباره احتمال سفر زائران ایرانی به حج، گفت: طبیعتاً یکی از مهمترین محورهای مذاکرات ایران و عربستان سعودی مسئله حج و اعزام زائران است که در سال‌های پس از قطع روابط سیاسی و اقتصادی ریاض با تهران و پاندمی کرونا، مورد غفلت قرار گرفت و به حاشیه رفت. از این رو کم و کیف برگزاری مناسک حج و ضرورت توجه به آن به عنوان یک مسئله محوری و مهم، فارغ از مسائل و مشکلات میان دو کشور باعث خواهد شد تا در طرف سعودی گشایش‌هایی برای انجام بهتر این فریضه صورت بگیرد.

از سرگیری روابط کنسولی پس از شش سال

وی افزود: یکی از مواردی که در سطح دوجانبه و در ارتباط با مسئله حج نقش آفرینی می‌کند و حتماً در مذاکرات دو کشور مطرح شده است، بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور و یا حداقل از سرگیری روابط کنسولی در زمان قطع روابط دیپلماتیک است، که اگر این اتفاق صورت بگیرد، می‌تواند نقطه عطفی در بن بست روابط دو کشور پس از نزدیک به شش سال قطع روابط باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات میان تهران و ریاض، گفت: گفت‌وگوها با عربستان همچنان ادامه دارد، امیدواریم این گفتگوها به فهم مشترکی بین دو کشور برسد، در مورد اعزام حجاج به عربستان توافقات اولیه صورت گرفته که مثبت بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 498555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.