دو نوع ناظر بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق

سخنگوی نخست وزیر عراق در امور انتخابات، ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور در موعد مقرر، اعلام کرد که تیم سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات از دو نوع ناظران بین‌المللی تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، «عبدالحسین الهنداوی»، اینکه برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی به تعویق بیافتد را بعید دانست و انجام اقداماتی قبل از برگزاری انتخابات در دهم اکتبر آینده را ضروری دانست.

وی افزود: تیم سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات از دو نوع ناظران بین‌المللی تشکیل خواهد شد.

الهنداوی در ادامه گفت: تیم نظارتی سازمان ملل دو گروه خواهند بود؛ نخست گروهی که سازمان ملل آنها را انتخابات می‌کند که گروه اصلی است و گروه دوم که از میان سازمان‌های مایل به ارسال ناظران بین المللی به عراق خواهند بود.

وی گفت: دولت عراق اکنون درصدد انجام مذاکرات با سازمان ملل درباره تعداد تیم نظارتی و زمینه‌های فعالیت آنهاست.

مشاور انتخاباتی الکاظمی تصریح کرد: همه امور به سمت برگزاری انتخابات در موعد مقرر یعنی ۱۰ اکتبر آتی در جریان است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که هیچ تعویقی در زمان انتخابات در کار نباشد.

الهنداوی گفت: مشکلات زیادی نظیر اموال سیاسی و سلاح بی‌ضابطه وجود دارد که باید حل شود و دولت در این باره کمیته عالی انتخابات را تشکیل داده است که هدف آن، حفاظت از رأی دهندگان، مراکز رأی گیری، کارمندان و همچنین نامزدهای انتخاباتی است.

مشاور نخست وزیر عراق در پایان اظهار کرد: انتخابات بدون مشکلات وجود ندارد و انتخابات اول در شرایطی برگزار شد که گروه تروریستی القاعده بر بخشی از مناطق به ویژه الانبار تسلط داشت.

پیش از این، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای گفته بود: هیچ نظارت بین المللی بر انتخابات عراق وجود ندارد بلکه تیمی از سازمان ملل برای نخستین بار و به درخواست دولت عراق با پایبندی کامل به حاکمیت ملی عراق بر آن نظارت می‌کند.

او قبل از این نیز تأکید کرد که در راستای افزایش اعتماد به روند انتخابات و تحقق مشارکت گسترده در آن، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تمدید فعالیت دفتر سازمان ملل را تصویب کرد و بر اساس مصوبه جدید شورای امنیت برای اولین بار هیئتی بین المللی برای نظارت بر انتخابات عراق اعزام می‌شود.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ در نامه‌ای خواستار نظارت بین المللی بر انتخابات عراق شده است.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق هم ۷۵ دعوت نامه به سفارت کشورهای عربی و خارجی و سازمان‌های بین المللی برای نظارت بر فرآیند انتخابات عراق ارسال کرد.

تماس تلفنی «الکاظمی» با رئیس جمهوری فرانسه

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق درباره مناسبات دوجانبه و همکاری مشترک میان بغداد و پاریس رایزنی کرد.

الکاظمی در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر روابط تاریخی نزدیک با فرانسه و مواضع مثبت آن در قبال مسائل منطقه، از نقش فرانسه و حمایت این کشور از عراق در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش تمجید کرد.

دو نوع ناظر بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق

نخست‌وزیر عراق در ادامه بر اهمیت گسترش همکاری دوجانبه میان بغداد و پاریس در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و فرهنگی به علاوه فراهم‌سازی بستر مناسب برای فعالیت شرکت‌های فرانسوی و سرمایه‌گذاری در عراق تاکید کرد.

از سوی دیگر، ماکرون ضمن اعلام حمایت مجدد از دولت عراق و تجربه دموکراتیک عراق در سایه چالش‌های پیش رو، تاکید کرد: فرانسه آماده ارائه حمایت‌های مختلف از دولت عراق در آمادگی‌ها برای انتخابات زودهنگام است و تصمیم سازمان ملل در اعزام ناظران برای حمایت از فعالیت کمیساریای انتخابات را تأیید می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه ضمن تمجید از نقش منطقه‌ای عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها، ابراز امیدواری کرد که نقش روزافزون عراق در این باره تأثیر پایداری بر تحقق ثبات داشته باشد، امری که بازتاب مثبتی بر همه طرف‌ها خواهد داشت.

دو طرف در این مکالمه تلفنی بر تداوم ارتباط‌ها و تماس‌ها برای هماهنگی مواضع در قبال چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای تلاش برای حل منازعات و نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها اتفاق نظر داشتند.

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه عراق با همتای روسی

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق، تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره توسعه روابط تجاری میان بغداد و مسکو رایزنی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: «فواد حسین» وزیر خارجه عراق مراتب تشکر خود را از روسیه و وزارت خارجه آن به خاطر موضعش در حمایت از درخواست عراق در شورای امنیت در زمینه اعزام ناظرانی برای نظارت بر انتخابات عراق اعلام کرد.

دو طرف بر اهمیت برگزاری انتخابات برای ایجاد پایه‌های نظام دموکراسی در عراق تاکید کردند.

توسعه روابط دو کشور و نیز اوضاع منطقه از جمله موضوع فلسطین مورد رایزنی قرار گرفت و بر ضرورت حمایت از فلسطینی‌ها برای رسیدن به اهداف مشروعشان تاکید شد.

دو طرف ضمن ابراز نگرانی از برخی اختلافات میان فلسطینی‌ها، بر لزوم حل این اختلافات و وحدت صفوف فلسطینی‌ها تاکید کردند.

همچنین اوضاع سوریه و موضع عراق در حمایت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دو طرف بر ضرورت ادامه رایزنی و اقدام مشترک در زمینه‌های امنیتی و ثبات در منطقه تاکید کردند.

لاوروف بر حمایت کشورش از عراق در زمینه امنیت و ثبات و غلبه بر تروریسم تاکید کرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 498550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.