روز جهانی محیط زیست ۱۴۰۰ + تاریخ، شعار، هدف و  تعریف محیط زیست

روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱ با ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ برابر است و این روز برای افزایش آگاهی مردم در جهت نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری نامگذاری شده است. شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱ نیز در همین راستا تعیین شد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اهمیت زیادی که محیط زیست روی زندگی انسان‌ها دارد، در جهت آگاه سازی افراد در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست، در تقویم جهانی روزی به نام محیط زیست نامگذاری شد.

روز جهانی محیط زیست چه روزی است؟

روز جهانی محیط زیست (world environment day‌) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری انتخاب شده‌است.

تاریخ روز جهانی محیط زیست

در تقویم جهانی روز ۵ ژوئن هر سال روز جهانی محیط زیست است، ۵ ژوئن ۲۰۲۱ با ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ برابر است.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست

قرن ۲۰ میلادی، (سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰)، اوج فعالیت‌های سازمان ملل متحد در جهت فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و حیوانات بود. نتایج این فعالیت‌ها علاوه بر نام گذاری روز جهانی محیط زیست، به ثبت روزهایی چون روز زمین پاک و روز آب در تقویم‌های بین‌المللی انجامید.

در روز ۵ ژوئن ۱۹۷۲ سازمان ملل برای اولین بار کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) شد. در این نشست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، حق برخورداری از محیط زیست هم‌رده با حقوق بشر قرار گرفت. همچنین حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم، به‌عنوان یکی از حقوق اصلی تمام مردم جهان شناخته شد.

به دلیل برگزاری کنفرانس سازمان ملل در روز ۵ ژوئن، این روز به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری شد.

روز جهانی محیط زیست ۱۴۰۰ + تاریخ، شعار، هدف و  تعریف محیط زیست

هدف روز جهانی محیط زیست

برخلاف روز زمین که بیشتر برای جلوگیری دولت‌ها و سازمان‌ها از ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی است، روز جهانی محیط زیست به مردم مربوط است. این روز بهانه‌ای برای آغاز تغییر در رفتارهای زیان آور همه مردم در محیط زیست است. هدف این روز آگاه کردن مردم در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست است.

برنامه روز جهانی محیط زیست

هر سال UNEP برنامه‌های خاصی مثل راهپیمایی، دوچرخه‌سواری، نقاشی، درخت‌کاری و مقاله‌نویسی را با هدف جلب توجه مردم به محیط زیست و تشویق مسئولان برای تلاش بیشتر در زمینه حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان برگزار می‌کند.

روز جهانی محیط زیست به‌عنوانی نمادی برای آگاهی بخشی در مورد اهمیت حفظ محیط زیست جهانی نامگذاری شد. اهداف UNEP (یونپ) از برگزاری برنامه‌های روز جهانی محیط زیست، بخشیدن چهره انسانی به مسائل زیست محیطی، توانمندسازی مردم برای تبدیل شدن به فعالان محیط زیستی، ارتقا بینش جامعه در کنار تغییر دیدگاه‌های عمومی در خصوص نقش محوری و اساسی محیط زیست و ترویج مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست زمین است. هر ساله نیز یکی از مسائلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می‌کند، به‌عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود.

شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱

همانند اغلب روزهایی که در تقویم بین‌المللی ثبت شده‌اند، هرساله برای روز جهانی محیط زیست نیز شعار و موضوعی از طرف سازمان ملل در نظر گرفته می‌شود. این شعار اهمیت یک موضوع خاص در حفظ محیط زیست را برای مردم و سازمان‌ها را پررنگ‌تر می‌کند.

شعار و موضوع روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۱ «بازنگری. بازآفرینی. ترمیم» است. با این مضمون افراد باید تصمیم بگیرند تغییرات اندکی در سبک زندگی خود ایجاد کند تا بتوانند نظم طبیعت را بازگردانند.

روز جهانی محیط زیست ۱۴۰۰ + تاریخ، شعار، هدف و  تعریف محیط زیست

شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۰

مراسم روز محیط زیست سال ۲۰۱۹ به میزبانی چین و با موضوع آلودگی هوا برگزار شد. روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۰ به میزبانی کشور کلمبیا و با مشارکت آلمان برگزار و شعار آن «تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه‌ها و تخریب طبیعت» بود.

روز محیط زیست در ایران

روز محیط زیست در تقویم ایران برابر با پانزدهم خرداد است و ۱۶ تا ۲۲ خرداد هفته محیط زیست است.

محیط زیست چیست؟

محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد، بقا و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

می‌توان محیط زیست را در مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند خلاصه کرد.

تفاوت محیط زیست و طبیعت

طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی است و اغلب به زمین شناسی و حیات وحش اشاره دارد در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به عادت و رفتارهای میان انسان و طبیعت تعریف شده است یا به عبارتی با بررسی علمی تعامل ارگانیسم‌ها با یکدیگر و ارتباط بین ارگانیسم‌های دیگر و اکوسیستم‌های آنها مواجه است.

روز جهانی محیط زیست ۱۴۰۰ + تاریخ، شعار، هدف و  تعریف محیط زیست

انواع محیط زیست

به طور کلی محیط زیست را به سه نوع تقسیم می‌کنند: محیط طبیعی، محیط مصنوعی یا انسان ساخت و محیط اجتماعی.

محیط طبیعی: محیط طبیعی به آن قسمت از محیط زیست اطلاق می‌شود که در بر گیرنده بخشی از فضای سطح کره زمین است و به دست انسان ساخته نشده است، مانند کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها، حیات وحش، دریاها و غیره...

محیط مصنوعی یا انسان ساخت: محیط زیست مصنوعی به محیطی گفته می‌شود که توسط انسان ساخته شده است؛ به عقیده پاره‌ای از متخصصان، محیط زیست مصنوعی، محیط زاییده تفکر و محیط فرهنگ ساخت است، بنابراین شهرها با تمام اجزا آن، محیط زیست مصنوعی را تشکیل می‌دهند، مانند خانه‌ها، مدرسه‌ها، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌ها؛ زباله‌های کنار خیابان، آلودگی آب و هوا، تمیز یا کثیف بودن جویبارهای روان نیز عناصر تشکیل دهنده این قسمت از محیط زیست هستند.

محیط اجتماعی: مقصود از محیط اجتماعی جامعه‌ای است که بشر در آن زندگی می‌کند، این قسمت از محیط زیست از انسان‌هایی که در کنار و اطراف ما وجود دارند و با ما سروکار دارند و با آنها روابط متقابل داریم تشکیل می‌شود، این محیط اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود و همسایگان، همکاران، رهگذران، فروشندگان و مانند آنها را در جامعه شهری و روستایی در بر می‌گیرد و گستره آن تا ملت و دولت ادامه می‌یابد.

کد خبر 498534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.