هشدار به هتک حرمت کنندگان

رهبر انقلاب به نهادهایی که در جریان بررسی صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان ارسال کردند هشدار داده و از مسئولان خواسته این اتفاق را جبران کنند. اما این هشدار به چه معناست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب شوک عمیقی در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد و فضای انتخابات دو هفته مانده به روز موعود به سوکت رفت.

رهبر انقلاب در سخنرانی روز کذشته خود با بیان اینکه در جریان بررسی صلاحیت‌ها گزارش‌های خلاف واقع داده شده، فرمودند که «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسائل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌های خلاف واقع بود.»

سخنان و هشدار رهبر انقلاب به شورای نگهبان واکنش‌های متعددی فعالان سیاسی را در پی داشت تا آنجا که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شواری نگهبان اعلام کرد که «شورای نگهبان مصون از خطا نیست و به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

برخی از تحلیلگران سیاسی مدعی شدند که سخنان رهبر انقلاب متوجه علی لاریجانی و محمد شریعتمداری است؛ زیرا گفته شده بود دختر علی لاریجانی تابعیت آمریکایی دارد و به همین دلیل رد صلاحیت شده است؛ همچنین این گمانه‌زنی درباره محمد شریعتمداری هم مطرح شده بود که درباره خانواده او گزارش‌های خلاف واقع به شورای نگهبان رسیده است.

اسحاق جهانگیری نیز بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب و تذکر درباره ظلم و جفا به رد صلاحیت شدگان در توئیتی نوشت که «رهبر معظم انقلاب امروز نسبت به جفا و ظلمی که در جریان عدم احراز صلاحیت بر برخی نامزدهای ریاست جمهوری شده است صریحاً تذکر دادند و مطالبه جبران آن را کردند. خود را از مصادیق این جفا و ظلم میدانم، اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم، ولی هزینه شدن از جایگاه رهبری را به مصلحت نمی‌دانم. از شورای نگهبان می‌خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.»

نهایتاً پس از گذشت چند ساعت، شورای نگهبان درباره بیانات مهم روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن تأکید کرد که «بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان مؤثر نبوده است.»

پس از این بود که علی لاریجانی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب گفت «تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.»

اما سوال اصلی است که بیانات رهبر انقلاب خطاب به چه کسانی بوده و قصد هشدار به کدام نهادها را داشته است؟

شورای نگهبان برای جبران، در تأیید صلاحیت‌ها تجدید نظر کند

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رهبر معظم انقلاب روز گذشته نسبت به اشتباهات شورای نگهبان و حق‌الناسی که در بررسی صلاحیت‌های وجود داشته به خوبی واکنش نشان دادند و فرمودند که شورای نگهبان باید این گزارش‌های خلاف واقع جبران کند و در صلاحیت کسانی که در پی اطلاعات رد شده‌اند، تجدید نظر شود.

به گفته وی، شب گذشته شاهد بودیم که شورای نگهبان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات غلط در تصمیم‌گیری‌های نهایی تأثیری نداشته است؛ بنابراین طی این بیانیه احتمال بازگشت کاندیداها رد صلاحیت شده به عرصه انتخابات منتفی شد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، در حال حاضر لازم است با اشخاص یا پایگاه‌هایی که اطلاعات غلط در مورد کاندیداها داده‌اند برخورد شود و شورای نگهبان نیز برای جبران، صلاحیت برخی از کاندیداها را تأیید کند.

شورای نگهبان ساختارهای اطلاعاتی خود را تغییر دهد

محمد مهاجری، فعالی سیاسی اصولگرا نیز دراین‌باره به ایمنا می‌گوید: بیانات رهبر معظم انقلاب نشان داد که نظام سیاسی ایران دچار انسداد و بن بست نمی‌شود و در هر زمانی می‌شود از اشتباهات و انحرافات جلوگیری کرد.

به گفته وی، اظهارات مقام معظم رهبری در راستای جلوگیری از انحراف بود؛ زیرا از نظر معظم‌له، اطلاعات شورای نگهبان برای رد صلاحیت کاندیداها مردود بوده و خواستار اصلاح روند شورای نگهبان شدند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، شورای نگهبان طی سال‌های گذشته به واسطه رد صلاحیت‌ها جایگاه خود را تضعیف کرده بود که امروز با سخنان رهبر انقلاب جایگاه اصلی این نهاد احیا شد.

مهاجری در ادامه می‌گوید که پس از سخنان رهبر انقلاب کدخدایی در صفحه توئیتر خود سخنان رهبری را فصل‌الخطاب دانست، اما پس از گذشت چند ساعت شورا را از اطلاعات غلط مبرا دانست.

وی خاظرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد که اعضا شورای نگهبان بدون اینکه بدانند وارد بک بازی سیاسی شده‌اند.

کد خبر 498529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.