سازمان ملل: با خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، گروه‌های افراطی قدرت می‌گیرند

سازمان ملل هشدار داد خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان ممکن است موجب قدرت گرفتن گروهای افراطی و افزایش خشونت‌ شود.

به گزارش ایمنا، سازمان ملل متحد اعلام کرد گروه طالبان می‌تواند پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان به تهدیدی جدی علیه صلح و آرامش این کشور تبدیل شوند.

در این گزارش به دلیل ارتباط اعضای گروه طالبان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده در صورت قدرت گیری این گروه صلح در افغانستان می‌تواند با چالشی جدی مواجه شود.

با توجه به اینکه قرار است تا چند ماه آینده تمامی نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک کنند، تیم نظارت بر امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد زمزمه‌هایی از قدرت گرفتن طالبان در این کشور به گوش می‌رسد که این می‌تواند آینده امنیتی مبهمی را در کوتاه مدت ترسیم کند.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است: هیچ نشانه‌ای از قطع ارتباط همکاری گروه طالبان با القاعده وجود ندارد. گرچه نیروهای طالبان هر بار ارتباط خود با اعضای گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را انکار می‌کنند.

بنابر گزارش سازمان ملل که باشگاه خبرنگاران آن را منتشر کرده آمده است: سال گذشته میلادی به عنوان "خشونت بارترین" سال ثبت شده در افغانستان عنوان شده است. حوادث امنیتی و حملات تروریستی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

تیم نظارتی سازمان ملل در گزارشی جداگانه می‌گوید مسئولیت تمامی حملات تروریستی در افغانستان بر عهده گروه طالبان است و همگی در جهت تضعیف دولت مرکزی افغانستان و ایجاد رعب و وحشت در عموم مردم این کشور انجام شده است.

خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان تا چند ماه آینده به دستور مستقیم جو بایدن، نگرانی‌ها در مورد آینده سیاسی و صلح و آرامش در این کشور را افزایش داده است. برخی از تحلیلگران معتقدند قدرت گیری دوباره طالبان در این کشور می‌تواند تهدیدی جدی در جهت استقرار ثبات و صلح در منطقه باشد.

کد خبر 498401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.