از تئاتر اصفهان حمایت کنید

کارگردان تازه ترین نمایش "تالار هنر" گفت: بسیاری از هنرمندان تئاتر در ایام کرونا دست روی دست نگذاشتند و با همه مشقت هایی که متحمل شدند، کار خود را پیش بردند. قطعاً اگر فضا مناسب شود نمایش برای اجرا و تولید بسیار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از پایان نمایش "بیداری به وقت خون"، تالار هنر میزبان نمایش تازه ای با موضوع دفاع مقدس شده است. "مکث روی ریشتر هفتم" که با مناسبت‌های نیمه خرداد، تقارن پیدا کرده است، از تاریخ دهم تا بیست و یکم خردادماه در سالن نمایش "تالار هنر" اجرا خواهد داشت.

جواد ایزد دوست درباره این تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نویسنده نمایشنامه "مکث روی ریشتر هفتم" محمدرضا آریان فر، بازیگران آن جهانگیر نکوهی، محمد کربلایی، امین طاهری، آرزو رضا کرمی، رضوان کربندی، آهنگساز محمد نادری و طراح پوستر و بروشور آن محمدعلی عمادی است.

وی با اشاره به داستان نمایش می‌افزاید: شخصیت "حاج یوسف" که از رزمندگان دفاع مقدس است، به اصرار دختر خود و به همراه او به مناطق عملیاتی می‌روند و طی اتفاقی پای آنها روی مین می‌رود. روند داستان از اینجا آغاز می‌شود و کش و قوس‌هایی در آن اتفاق می‌افتد.

کارگردان تئاتر "مکث روی ریشتر هفتم" تصریح می‌کند: پس از آن نقش "سعید" که یک شهید است وارد صحنه می‌شود و شب عملیاتی را یادآوری می‌کند؛ اجرای این نمایش نهایتاً به نحوه شهادت سعید ختم می‌شود.

ایزد دوست ادامه می‌دهد: موضوع نمایش دفاع مقدس است، اما با نگاهی متفاوت نسبت به دفاع مقدس اجرا می‌شود و تقریباً می‌توان گفت ژانر ملو درام دارد و کمیک نیز هست.

وی اضافه می‌کند: نمایشنامه این تئاتر سال گذشته برای هفدهمین جشنواره تئاتر ملی مقاومت پذیرفته شد، اما به دلایلی در جشنواره شرکت نکرد. این نمایشنامه برای اولین بار توسط "گروه نمایش راوی" در اصفهان اجرا می‌شود.

کارگردان تئاتر "مکث روی ریشتر هفتم" در باره حضور تماشاگران، خاطر نشان می‌کند: نزدیک به ۱۵ ماه تئاتر اصفهان تعطیل بود و هیچ نمایشی در آن اجرا نشد، به همین دلیل و با توجه به شرایط موجود جذب تماشاگر سخت است.

ایزد دوست با بیان اینکه" با توجه به ابلاغیه ستاد کرونا می‌توان از ۳۰ درصد ظرفیت سالن استفاده کرد" می‌گوید: ظرفیت اصلی سالن تماشای تالار هنر نزدیک به ۱۰۰ نفر است که ۳۰ درصد آن ۳۳ یا ۳۴ نفر بیشتر نیست و این باعث می‌شود تعداد تماشاگر کمتری را بپذیریم.

وی می‌افزاید: علاوه بر این، ترس و واهمه اینکه ممکن است در فضای بسته ویروس انتشار پیدا کند نیز وجود دارد و به همین دلیل ممکن است برای تماشای نمایش‌های تئاتر نیایند. ما تلاش خود را می‌کنیم، اما شرایط دشوار است. رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند در این امر به حوزه تئاتر کمک کنند.

کارگردان تئاتر "مکث روی ریشتر هفتم" با اشاره به دیگر سالن‌های تئاتر اصفهان، تصریح می‌کند: متأسفانه دیگر سالن‌های نمایش تعطیل است و این مساله نیازمند اهتمام جدی است، اما هنوز کاری انجام نشده است. حوزه هنری سه سالن نمایش دارد که از اواسط سال ۹۸ به بعد هیچ نمایشی در آن اجرا نشده، سالن فرشچیان دو سالن نمایش دارد که غیر فعال است و تنها سالنی که فعلاً فعالیت می‌کند تالار هنر است که دو سالن دارد.

ایزد دوست ادامه می‌دهد: نمایش "مکث روی ریشتر هفتم" را از مهرماه سال گذشته آغاز کردیم، اما به واسطه شرایط کرونایی چند جلسه‌ای را تمرین می‌کردیم تا گروه به ساختار می‌رسید به دلیل موج‌های دوم، سوم و چهارم کرونا که به وجود می‌آمد تمرین‌ها تعطیل می‌شد و بعد که شرایط مناسب می‌شد جمع کردن مجدد گروه دشوار بود.

وی خاطر نشان می‌کند: با سختی بسیار توانستیم گروه را حفظ کنیم و نمایش را به بازبینی برسانیم، زمانی که این نمایش اجرا می‌شود، مطلوب نیست، چراکه ادارات، ارگان‌ها و به صورت کلی همه درگیر بحث‌های انتخاباتی هستند، شهر در فضای فرهنگی و هنری نیست و بیشتر جنبه انتخاباتی و تبلیغاتی به خود گرفته است.

کارگردان تئاتر "مکث روی ریشتر هفتم" اضافه می‌کند: به دلیل اینکه کار آماده بود و اینکه امکان داشت به موج بعدی کرونا بخوریم، ترجیح دادیم تا گروه قوام دارد و باز بینی انجام شده است، اجرا برویم. اگر شرایط مناسب بود هیچ گروه دیگر حاضر نبود در این ایام اجرا داشته باشد.

ایزد دوست در باره میزان آمادگی گروه‌های تئاتر اصفهان برای بازگشت به روال سابق، اظهار می‌کند: گروه‌های تئاتری وجود دارد که از سال ۹۸ تمرینات خود را انجام داده بودند، اما به دلیل شرایط تعطیل شدند، از طرفی بسیاری از هنرمندان تئاتر در ایام کرونا دست روی دست نگذاشتند و با همه مشقت‌هایی که متحمل شدند، کار خود را پیش بردند. قطعاً اگر فضا مناسب شود نمایش برای اجرا و تولید بسیار است.

چراغ تئاتر اصفهان روشن می ماند؟

کد خبر 498193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.