صنعت نیروگاهی کشور ورشکسته است

رئیس هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: تنها راه حل عملی وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز کشور، ایجاد و توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احسان صدر امروز _ چهارشنبه ۱۲ خردادماه _ در نشست نشست مشترک رئیس انجمن نیروگاه‌های ایران و هیئت مدیره انجمن کارفرمایان نیروگاه‌های تولید پراکنده استان با ریاست خانه صنعت و معدن ایران و کانون کارفرمایان استان، اظهار کرد: کمتر از دو درصد هزینه تولید کالا و خدمات بسیاری از صنایع کوچک و متوسط، صرف تأمین برق می‌شود، اما اگر برق قطع شود هزینه بسیاری به آنها تحمیل خواهد شد. قطع برق در سه نوبت کاری در طول سال منجر به ایراد ضرری معادل کل هزینه برق سالیانه آن صنعت خواهد شد.

وی افزود: وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه‌های خصوصی را با قیمت کم و در دیرترین زمان خریداری کرده و از همه اختیارات قانونی خود برای وصول مطالبات در صورت پرداخت نشدن، استفاده می‌کند. یک کارخانه اگر فقط در یک چهارم ایام سال تولید کند، ورشکسته می‌شود و بر همین اساس اکنون صنعت نیروگاهی کشور ورشکسته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: با نوسانات قیمت کنونی، بعد از پنج سال از شروع کار، یک نیروگاه زیان‌ده خواهد شد. مشکلی که اکنون گریبانگیر نیروگاه‌ها است به زودی مشکل صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط خواهد شد و این در حالی است که نیروگاه‌های تولید پراکنده در هر سال، ۱۵ تا ۲۵ درصد ظرفیت جدید نیروگاه‌های کشور را تأمین می‌کند؛ در سال ۹۸ حدود ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده تأسیس شده است.

صدر افزود: سهم نیروگاه‌ها در تولید برق کشور می‌توانست بسیار بیشتر باشد، اما وزارت نیرو با محاسبات استراتژیک از رشد نیروگاه‌ها جلوگیری کرد. همه صنایع کشور به نوعی یارانه انرژی دریافت می‌کند، صنعت نیروگاهی تنها صنعتی است که نه تنها یارانه نمی‌گیرد بلکه سالانه حدود پنج میلیارد دلار یارانه نیز پرداخت می‌کند زیرا قیمت تمام شده برق این صنعت بیشتر از مبلغ پرداختی توسط وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: حتی مجوز فروش برق این نیروگاه‌ها به رمزارزها نیز صادر نمی‌شود و در قراردادهای دو جانبه‌ای که نیروگاه‌ها با کارخانه‌ها منعقد می‌کنند نیز وزارت نیرو قانون یارانه‌های متقاطع را اعمال کرده و بخش زیادی از هزینه قرارداد را دریافت می‌کند. صنعت نیروگاهی یکی از سرمایه‌برترین فعالیت‌های اقتصادی است. هزینه تأسیس نیروگاه‌های خصوصی کمتر از نصف میزان هزینه‌هایی است که برای نیروگاه‌های بزرگ هزینه می‌شود.

حمایت نکردن دولت از صنعت نیروگاهی کشور

رئیس هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: این صنعت می‌تواند هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه کند، نیروگاه‌های کوچک مقیاس که توسط بخش خصوصی تأسیس شده سه برابر نیروگاه‌های بزرگ از دولت طلب دارند. این نشان‌دهنده حمایت نکردن دولت از این صنعت است. دیر یا زود، یارانه‌های انرژی کاهش می‌یابد، ۱.۵ برابر مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹، یارانه پرداخت شده است، بنابراین پرداخت یارانه‌ها با این میزان پایدار نخواهد بود.

صدر افزود: با قطع این یارانه‌ها و کاهش یارانه انرژی، صنایع زیان‌ده خواهد شد؛ در این شرایط نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌توانند به تولید کنندگان حرارت و قدرت تبدیل شود و به صنایع کمک کند، راه حل دیگری برای کاستن یارانه‌های انرژی وجود ندارد تا از ورشکستگی صنایع جلوگیری کند. مشکل صنعت نیروگاهی به زودی مشکل کارخانجات متوسط و کوچک خواهد شد و تنها راه حل عملی وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز کشور، نیروگاه‌های کوچک مقیاس است.

وی تصریح کرد: متأسفانه این روزها وزارت نیرو که مسئول تأمین برق مصرف کنندگان از جمله کارخانه‌ها و مردم است، مسئول توزیع خاموشی شده و فقط تلاش می‌کند خاموشی‌ها عادلانه باشد!

کد خبر 498015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.