۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

معماری و طراحی بیوفیلیک، نوعی پیوند بین طبیعت و سازه‌های ساخته دست بشر به حساب می‌آید که مزایای بسیاری نظیر افزایش فعالیت کارکنان اداره‌ها، کمک به یادگیری بهتر دانش‌آموزان و بهبود وضعیت بیماران بستری در بیمارستان‌ها را در پی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طراحی بیوفیلیک، طبیعت با فضای داخل سازه‌ها پیوند داده می‌شود چنان که گویی ساکنان یک ساختمان بیوفیلیک در دل طبیعت زندگی را به سر می‌برند. در این سبک معماری، تمام جنبه‌های دنیای طبیعی، نظیر نور، پوشش سبز، فضای آبی، سنگ و غیره در نظر گرفته می‌شود و در نهایت سازه‌ای شکل می‌گیرد که نمای داخل آن، بیشترین شباهت را به کوه‌ها و جنگل‌ها داشته باشد. متأسفانه در پی افزایش جمعیت شهرنشینی و کمبود فضا، ارتباط انسان با طبیعت در بسیاری از نقاط جهان به حداقل رسیده و نور طبیعی، پوشش سبز و موادی از دل طبیعت کمترین جای را در سازه‌های امروزی به خود اختصاص داده است با این حال بسیاری از معماران امروزی نیز در تلاشند طبیعت را به ساختمان‌ها بیاورند ضمن این که تکنولوژی را به بهترین شکل ممکن با این سازه‌ها پیوند دهند. در ادامه به معرفی بهترین نمونه سازه‌های بیوفیلیک جهان پرداخته می‌شود:

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

مرکز درمان سرطان لانارکشر شمالی، اسکاتلند

بدیهی است که هر چه بیماران سرطانی از نظر روحی در وضعیت بهتری قرار گیرند زودتر و مثبت‌تر به درمان‌های اعمال شده بر خود واکنش نشان می‌دهند. در این راستا، گروهی از بهترین طراحان جهان نظیر فرانک گری از آمریکا، زها حدید عراقی_بریتانیایی و ریچارد راجرز، معمار ایتالیایی‌تبار بریتانیایی با همکاری یکدیگر، سازه‌ای بسیار زیبا در قلب طبیعت سبز کلانشهر لانارکشر شمالی طراحی کرده‌اند تا بیشترین ارتباط را بین افراد مبتلا به سرطان و طبیعت اطراف آن‌ها به وجود آورند. جالب است بدانید که این مرکز درمانی در نزدیکی یکی از بیمارستان‌های مجهز اسکاتلند بنا شده تا در صورت نیاز، امکاناتی از بیمارستان شهری به این مکان منتقل شود.

مرکز درمان بیماران سرطانی لانارکشر شمالی در مکانی با بیشترین تعداد درخت واقع شده است که مسیری سبز آن را به بیمارستان اصلی در مرکز شهر پیوند می‌دهد. هر طرف سازه را نیز محوطه‌ای باز و مملو از درختان زیبا فرا گرفته و چشم‌اندازهایی بسیار بی‌نظیر برای بیماران سرطانی بستری به وجود آورده است. دیوارهای سازه را به طور کامل شیشه فرا گرفته که این کار نه تنها نور طبیعی را به داخل ساختمان هدایت می‌کند، بلکه در ایجاد پیوند بین بیماران و طبیعت نیز نقش مهمی بر عهده گرفته است.

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

وان سنترال پارک سیدنی، استرالیا

زمانی که در مورد ساختمان‌های سبز بحث می‌شود اولین چیزی که به ذهن انسان می‌رسد این است که چنین ساختمان‌هایی با هدف حفظ محیط زیست احداث می‌شود. البته این مؤلفه تنها جنبه مهم ساختمان‌های بیوفیلیک نیست بلکه بعد زیبایی‌شناسی سازه‌های بیوفیلیک نیز از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است.

وان سنترال پارک یک ساختمان بلند مرتبه دو منظوره است که در حومه سیدنی چیپندیل در نیو ساوت ولز استرالیا واقع شده است. نمای بیرونی سازه را شیشه در بر گرفته که باغ‌هایی سبز از این سازه‌های شیشه‌ای به سمت بیرون آن آویزان شده و چشم‌اندازی بسیار اعجاب‌انگیز به قلب سیدنی بخشیده است.

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

سازندگان برج وان سنترال پارک سیدنی تلاش کرده‌اند تمام اصول طبیعت‌گرایی را در آن پیاده کنند و به همین دلیل، یک سیستم بازیافت آب در آن نصب کرده‌اند که پس از جمع‌آوری آب باران، تسویه آن را آغاز می‌کند تا آب نهایی را برای سایر امور مورد نیاز سازه مورد استفاده قرار دهند. علاوه بر این یک نیروگاه کم‌کربن نسل سه در این سازه به وجود آمده که انرژی مورد نیاز تمام ساختمان را فراهم می‌آورد و از این طریق به کاهش انتشار کربن در هوا کمک می‌کند.

وان سنترال پارک سیدنی موفق به دریافت عنوان "پنج‌ستاره" در زمینه سازه‌های دوستدار محیط زیست شده و در لیست یکی از بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان قرار گرفته است.

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

مزرعه شهری توکیو، ژاپن

مؤسسه Pasona یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که خدمات متنوعی از جمله استخدام موقت، استخدام دائمی، استخدام و برون‌سپاری را ارائه می‌دهد. مدیر این مؤسسه گروهی از معماران برجسته کشور را به طراحی سازه‌ای دوستدار محیط زیست دعوت کرد تا از این طریق، به تعامل با مراجعه‌کنندگان خود در محیطی سبز بپردازد.

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

مزرعه شهری توکیو، که یکی از محبوب‌ترین سازه‌های پایتخت ژاپن به حساب می‌آید، نتیجه طراحی موفق معماران کشور برای برآورده کردن خواسته مدیران مؤسسه Pasona بوده که در ساخت تمام اجزای آن، عناصر طبیعی به دقت مورد توجه قرار گرفته است. محیط داخلی سبز و غیر معمول سازه، در ایجاد گفتگوهای موفق بین کارکنان مؤسسه و مراجعه‌ کنندگان بسیار مؤثر واقع شده و حتی به کارکنان کمک کرده محصولات غذایی خود را در آنجا پرورش دهند.

بهترین سازه‌های بیوفیلیک جهان

کد خبر 497990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.