درها همیشه به‌ روی شما باز است آقای زیدان

رئیس رئال مادرید پس از پایان این فصل فوتبال اسپانیا، زیدان را برکنار کرد تا با گزینه های دیگری برای هدایت لوس بلانکوس مذاکره کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر کسی عاشق فوتبال باشد، زین الدین زیدان را بدون شک یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌داند، جدا از این که آیا طرفدار این مرد فرانسوی هست یا نیست.

در دوران بازی، از زیزو چهره‌ای جنگجو و پرتلاش میانه میدان، به خاطر داریم. فقط کافی است جدالش با مارکو ماتراتزی ایتالیایی را به یاد بیاورید که پانزده سال پیش در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، چگونه با ضربه سر به سینه این بازیکن زد و از بازی اخراج شد. زیدان روحیه شر نداشت فقط در میدان جنگنده بود اما از توهین مارکو به مادرش ناراحت شد.

زیدان به عنوان بازیکن کارنامه پرباری دارد. او جام جهانی ۱۹۹۸ را با خروس‌ها (فرانسه) در کشور خودش فتح کرده است اما در دنیای مربیگری هم درست مثل زمان بازی‌اش، همان‌قدر درخشان و سربلند بوده است.

دوران مربیگری مرد محبوب فرانسوی از ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز شد، جایی که رافائل بنیتز پس از هفت ماه از سمت خود به عنوان سرمربی رئال مادرید برکنار شد و زین الدین زیدان هدایت رئال مادرید را بر عهده گرفت. جالب اینجا بود که تنها پس از پنج ماه از آغاز حضور روی نیمکت مربیگری رئال مادرید، او توانست لوس بلانکوس را به یازدهمین عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا خود برساند.

با کسب این جام، حالا زیدان به اولین سرمربی تاریخ تبدیل شده بود که هم در دوران بازیگری، هم به عنوان کمک مربی و هم در جایگاه سرمربی، قهرمان اروپا شده‌ است. این آغازی بود بر امپراطوری مردی از قلب بندر مارسی در شهر مادرید.

سال ۲۰۱۷ باز هم این مرد توانست لیگ قهرمانان اروپا را با تیمش فتح کند و البته لالیگا را هم در مصاف با بزرگانی مثل بارسلونا به چنگ آورد. سفیدپوشان با زیدان درآغاز پیش فصل ۲۰۱۷–۲۰۱۸ هم با بردن دو بازی، دو جام را تصاحب کردند و به رکود هفت جام دل بوسکه رسیدند.

درها همیشه به‌ روی شما باز است آقای زیدان

سال ۲۰۱۸ هم برای کهکشانی‌ها رویایی بود، آنها با اسطوره فرانسوی باز هم برنده چمپونزلیگ شدند و با هتریک قهرمانی در این رقابت باشگاهی هیجان‌انگیز، به اولین تیمی تبدیل شدند که موفق به انجام این کار می‌شوند. انتهای سال اما زیزو با دلخوری از جمع مادریدی‌ها جدا شد.

دو فصل رئال با جولن لوپتگی و سانتیاگو سولاری ناکام بزرگ بود تا پرز باز هم به سمت زیدان برود و دست دوستی دراز کند. زیزو پیشنهاد را پذیرفت و دوباره روی نیمکت مربیگری رئال نشست. او سال ۲۰۲۰ توانست قهرمان لیگ اسپانیا شود و سوپرجام داخلی را هم برایشان به ارمغان بیاورد.

فصل ۲۰۲۱ با همه‌گیر شدن کرونا و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، درآمدزایی به مشکل خورد و تیم‌ها نتوانستند بازیکنان بزرگی جذب کنند. پرز و رئال هم که مشغول آماده سازی پروژه جدید ورزشگاه جدید بودند، مثل چند سال اخیر ستاره‌ای جذب نکردند.

فصل برای زیدان و تیمش سخت شروع شد، آنقدر سخت و دشوار که دوستداران رئال ناامید شده بودند، اما در روزهای سخت انگار آنها فراموش کرده بودند که اسطوره‌ای به نام "زیدان" دارند که همه سختی‌ها را آسان می‌کند. او با صعود از دور گروهی لیگ قهرمانان و برتری در دیدارهای دشوار لیگ، رئال را از بحران نجات داد.

آخر فصل اما، کهکشانی‌ها هیچ چیز برنده نشدند، در لیگ قهرمانان اروپا با وجود همه سختی‌ها در نیمه نهایی به چلسی توخل که حالا قهرمان جدید است باختند، در جام حذفی مقابل تیم دسته سومی "آلکویانو" شکست خوردند و کنار رفتند و در جنگ لالیگا، هفته آخر تسلیم آتلتیکوی ال‌چولو شدند.

این عدم موفقیت باز هم پرز عجول را دست به کار کرد تا با مرد محبوب مادرید وداع کند. پیرمرد پر حاشیه فقط ناکامی‌ها را دید اما از خودش نپرسید با کدام امکانات و بازیکن، زیدان این نتایج را کسب کرده است؟ مصدومیت‌های زیاد، افت چند بازیکن گرانقیمت مثل هازارد و پر نشدن جای خالی بازیکنان جدا شده، اینها دلیل موفق نشدن بودند. اگر از عاشقان رئال بپرسید که آیا با جدایی زیدان موافق هستید یا خیر؟ اکثر آنها قطعاً جواب "خیر" می‌دهند. مطمئناً کنار گذاشتن زیزو، خواسته هیچ کدام آنها نبود.

درها همیشه به‌ روی شما باز است آقای زیدان

اگر قرار است جایی را ترک کنید، به شکلی بروید که راه همیشه برای بازگشت شما هموار باشد. جوری جدا شوید که درها همیشه برای بازگشت شما باز باشد. درست مثل رفتن زیدان. او نتایج باورنکردنی با لوس بلانکوس گرفته و همیشه یک گزینه قابل اعتماد است که می‌شود در آینده هم رویش حساب باز کرد.

چهره محبوب فرانسوی‌ها، احساس تنهایی می‌کرد، او حمایت‌های باشگاه را پشت سرش حس نکرد. این دلخوری‌ها به ژانویه ۲۰۲۱ برمی‌گردد جایی که خبرنگاران شایعه اخراج را نشر دادند اما پرز جوابی قاطع و حمایتی به رسانه‌ها نداد. زیدان اما گفت: "من تا آخرین لحظه برای موفقیت تلاش می‌کنم و نگران اخراجم نیستم."

رئالی‌ها خاطرات خوشی از جدایی‌های زیزو ندارند چه آن زمانی که با رفتنش میانه میدان مادرید خالی از یک ابرستاره شد و چه زمانی که در نبودنش، دوران تلخ لوپتگی و سولاری رقم خورد، اما او دیگر آنجا نیست و پرز باید جانشینی بیابد.

گزینه‌هایی مثل، پووچتینو، کونته رائول و بازگشت احتمالی کارلتو برای جانشینی زیدان مطرح شده‌اند. گزینه اصلی پووچ آرژانتینی است که بارها به رئال لینک شده و آرزوی هدایت آنها را دارد، اما او تحت قراداد پاریسی‌ها است که اگر بخواهد جدا شود باید غرامت بپردازد یا با مالک قطری باشگاه توافق کند.

کونته که با اینتر قهرمان لیگ ایتالیا شده و عاشق سیستم هجومی است و طرفداران خاص خودش را دارد و حتی بارسلونا هم با لاپورتا به دنبال جذبش است. نفر آخر هم رائول است که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. او از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰، در ۵۵۰ بازی برای سفیدپوشان پایتخت‌نشین اسپانیا انجام داد و ۳۳۳ گل هم به ثمر رساند.

درها همیشه به‌ روی شما باز است آقای زیدان

رائول چهار سالی است که هدایت تیم زیر ۱۵ ساله‌های رئال و تیم دوم رئال (کاستیا) را بر عهده دارد. شاید مرد اسپانیایی گزینه مطمئنی نباشد چرا که تجربه کمی برای حضور در تیم بزرگی مثل رئال دارد، اما با این حال پرز علاقه خاصی به او دارد.

از چند روز پیش هم مارکا و آاِس روزنامه‌های نزدیک به رئال گزارش داده‌اند آنجلوتی هم به لیست پرز اضافه شده و امکان دارد فرهاد مشیری مالک ایرانی اورتون با درخواست احتمالی رئیس رئال موافقت کند تا کارلتو هم مجدد به مادرید برگردد.

حالا همه منتظر هستند تا ببینند زیدان به استراحت روی می‌آورد یا این که هدایت یک تیم بزرگ را برای فصل جدید برعهده می‌گیرد.

کد خبر 497779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.