انتشار اخبار قتل‌های خانوادگی هراس اجتماعی در پی دارد

مدرس ‌کشوری مهارت‌های زندگی ‌و خانواده با تاکید بر هراس اجتماعی ایجاد شده قتل خرمدین ‌در جامعه، گفت: پخش شدن اخبار قتل‌های خانوادگی در فضای مجازی در حالی که تحقیقات کافی از آن به عمل نیامده هراس اجتماعی را افزایش می‌دهد، باید پیام‌های بهداشت روانی در مورد این مسائل جدی گرفته شود.

مهرداد دشتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص قتل بابک خرمدین، اظهار کرد: باید این موضوع از دو جنبه مورد بررسی قرار بگیرد، متأسفانه در شرایط فعلی و فضای مجازی این موضوع پیچید شده و استرس زیادی در جامعه به دنبال داشته است، پدر و مادر ادعایی را در مورد قتل فرزند خود مطرح کردند، در این موضوع هیچ چیزی به طور دقیق مشخص نیست به همین دلیل نمی‌توان زیاد درباره آن تحلیل کرد.

وی با بیان عمده‌ترین دلیل بروز قتل‌های فرزندکشی، تصریح کرد: تا زمانی که با این پدر و مادر صحبت نشود و اطلاعات کامل در مورد این پرونده و این خانواده نداشته باشیم نمی‌توانیم در مورد این موضوع اظهارنظر قطعی بکنیم، فرض برای این که ادعای این قتل خانوادگی صحیح باشد، باید واقعیت موضوع بررسی شود و بعد از بررسی و مصاحبه بالینی با این پدر و مادر و گرفتن اطلاعات کامل در مورد این قتل می‌توان نظر نهایی داد.

اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی برای تحلیل پرونده کافی نیست

این مدرس کشوری مهارت‌های زندگی و خانواده، تصریح کرد: به طور کلی با توجه به موارد منتشر شده در فضای مجازی که اطلاعات آن غیرقابل اعتماد و ناکافی است باید بدانیم خشونت خانگی در همه دنیا و در ایران وجود دارد در جامعه علت بروز این پدیده وابسته به چند علت است.

دشتی ادامه داد: در حال حاضر خشم زیادی در جامعه به علت مشکلات زندگی روزمره، تورم، بی عدالتی، معضلات اجتماعی، اقتصادی و ناکامی‌ها وجود دارد و افراد وقتی وارد خانه می‌شوند این خشونت را بروز می‌دهند، شرایط زندگی امروزی یکی از عوامل بروز خشونت در اجتماع است.

این خانواده درمانگر با تاکید بر این که خشونت کلامی و روانی از نوع خشونت‌های غیر فیزیکی است، گفت: این نوع خشونت امروز در جامعه و در خانه بسیار رواج دارد، خشونت خانگی وابسته به وجود نداشتن تعامل سازنده بین اعضای خانواده است و شکل‌های آن مختلف است، اما موضوع قتل کارگردان سینما به وسیله والدین یک موضوع ادعایی و هنوز این پرونده جنایی به اثبات کامل نرسیده و در هیچ محکمه‌ای مشخص نشده است که بتوان در مورد آن تحلیل و نظریه قطعی داد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر سیستم قضائی اعتراف ملاک هیچ ادعایی نیست و باید به اثبات برسد، معمولاً اتفاق‌ها و اختلالات شخصیتی بسیار شدید ضد اجتماعی برای رسیدن به اهداف نزدیک در خانواده‌ها وجود دارد در حال حاضر موج بزرگی از اطلاعات مبهم در فضای مجازی در مورد این قتل خانوادگی پخش شده است و استرس زیادی در جامعه ایجاد کرده است.

رسانه‌ای شدن اخبار قبل از مشخص شدن ابعاد آن سلامت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد

این مشاور خانواده، اضافه کرد: در مورد پرونده قتل خرمدین، پدر و مادر هر دو به این موضوع اعتراف کردند این که یک زن و شوهر اختلال شخصیتی ضد اجتماعی شبیه به هم داشته باشند احتمال آن بسیار نادر است، با اتکا به احتمال‌ها و بدون بررسی کامل این پرونده و سنجیدن همه جوانب نمی‌توان نظر قطعی و نهایی در این مورد ارائه کرد.

دشتی با اشاره به این که بعد از اثبات نهایی این پرونده یک تیم روانشناسی می‌توانند درباره اختلالات شخصیتی این زن و شوهر نظر بدهند، اظهار کرد: در حال حاضر هر نوع اظهار نظری در این زمینه نوعی حدس و گمان است رسانه‌ای شدن این موضوع قبل از مشخص شدن ابعاد آن سلامت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد قتلی بسیار دردناک اتفاق افتاده است از سوی دیگر هر روز نکته جدیدی در فضای مجازی منتشر می‌شود تنش‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کند.

این مدرس کشوری مهارت‌های زندگی و خانواده، گفت: پخش شدن اخبار قتل‌های خانوادگی در فضای مجازی در حالی که تحقیقات کافی از آن به عمل نیامده هراس اجتماعی را افزایش می‌دهد، باید پیام‌های بهداشت روانی در مورد این مسائل جدی گرفته شود.

وی با اشاره به ایجاد هراس اجتماعی در پی قتل‌های خانوادگی، افزود: این موضوع یک جنبه ادعایی است که هنوز در هیچ محکمه‌ای ثابت نشده است و با پیچیدن آن در رسانه‌ها، شبکه‌های فضای مجازی این موضوع پیچیده‌تر شده و حجم استرس زیادی به جامعه تزریق شده است، این پرونده نیازمند بررسی کارگاهی، اثبات و تحلیل نهایی است.

لزوم برخورد جدی سیستم قضائی با خشونت‌های خانگی

دشتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط زندگی کنونی، ناکامی‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، خشونت فیزیکی و غیر فیزیکی به خصوص خشونت کلامی و آزار دهنده در داخل خانه‌ها ترویج پیدا کرده است و شدیدترین شکل آن قتل‌های خانوادگی است. این نوع جنایت‌ها نادر است باید خانواده این موضوع را به فرزندان تفهیم کنند تا با دیدن این موارد در فضای مجازی دچار هراس نشوند.

این مشاور خانواده اضافه کرد: برای بازداری از خشونت خانگی نیاز به حمایت‌های قانونی داریم، سیستم قضائی و پلیس کشور باید به طور جدی با خشونت خانگی برخورد داشته باشند، معمولاً این نوع خشونت رایج است و برخورد قضائی با این نوع خشونت‌ها ترویج آن را در جامعه کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در بروز خشونت‌های خانگی عوامل روانی و اجتماعی بسیاری دخالت دارند و حجم بسیاری از خشونت‌های خانوادگی در جامعه اتفاق می‌افتد و اورژانس اجتماعی تنها درصدی از خشونت‌های خانگی را پوشش می‌دهد، در حالی که متأسفانه در جامعه هنوز قانونی مشخصی برای برخورد با خشونت‌های خانگی وجود ندارد.

کد خبر 497739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.