خواجه: دلیلی ندارد نانوا از جیب خودش سوبسید دهد

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: ۷۰ درصد نرخ نان، سالیانه طبق مصوبه مجلس افزایش می‌یابد و۳۰ درصد مربوط به نرخ آرد است که ثابت است، پس دلیلی ندارد نانوا از جیب خودش برای نان سوبسید بدهد.

محمدرضا خواجه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کیفیت نان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها بسیار مناسب است، اظهار کرد: اصفهان به عنوان پایتخت آموزش پخت نان کشور شناخته شده است و رعایت اصول آن همچون زمان تخمیر، زمان پخت و حذف جوش شیرین در اصفهان بیش از سایر استان‌ها رعایت می‌شود و همکاری خوبی نیز بین مسئولان اتحادیه و مسئولان استانی وجود دارد که امید است ادامه یابد تا علاوه بر رعایت حقوق نانوایان، کیفیت نان نیز تغییر نکند.

وی افزود: پیشنهاد ما به رئیس جمهوری بعدی این است که نرخ نان را متناسب با قیمت تمام شده در ابتدای فروردین ماه اعلام کند زیرا هزینه‌های تولید از جمله آب برق گاز و دستمزدها ابتدای فروردین تغییر می‌کند. ۷۰ رصد نرخ نان بر اساس مصوبه مجلس و ۳۰ درصد آن نیز با قیمت آرد تعیین می‌شود که ثابت بوده است. اگر برای نان نرخ جدید تعیین نشود کیفیت نان آسیب می‌بیند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: ۷۰ درصد نرخ نان سالیانه طبق مصوبه مجلس افزایش می‌یابد و۳۰ درصد مربوط به نرخ ارد است که ثابت است، پس دلیلی ندارد نانوا از جیب خودش برای نان سوبسید بدهد.

به گزارش ایمنا، ثبات قیمت نان از سال ۹۳ تا ۹۸ باعث شد که در اواسط سال ۹۸ نانوایان خواستار افزایش قیمت نان شوند و بالاخره مجوز افزایش قیمت نان صادر و در آبان ماه آن سال قیمت جدید مصوب نان اعلام شد. در شهریور سال ۹۹ نیز در پی بروز بحران گندم، با این استدلال که هزینه نان در مقایسه با هزینه گوشت در سبد خانوار ناچیز است، قیمت نان بین ۳۵ تا ۴۰ افزایش یافت و امسال هم دوباره فعالان این بخش، متناسب با برآورد هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت را به مراجع مربوطه ارائه کرده‌اند که تا امروز پاسخی به صورت رسمی به این تقاضا داده نشده است ضمن آنکه برخی از مناطق هم خودجوش اقدام به افزایش قیمت نان داشته‌اند به طوری که به علت افزایش بدون مجوز قیمت‌ها، نابسامانی و هرج و مرجی در قیمت‌گذاری نان ایجاد شده است.

بنا بر اعلام عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور، فعلاً هیچ تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نشده است و هرگونه افزایش قیمت نان قبل از تأیید و اعلام رسمی مراجع ذی‌ربط تخلف محسوب می‌شود. اما این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از نانوایی‌ها به ویژه در تهران، قیمت نان را افزایش داده‌اند و دلایلی را هم برای این اقدام خود ارائه می‌دهند و دستگاه‌های نظارتی هم نتوانسته‌اند در برابر این وضعیت به وجود آمده اقدامی را انجام دهند.

کد خبر 497734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.