انتخابات چه تاثیری بر مذاکرات وین خواهد داشت؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: این گمان بود که نتیجه گفت‌وگوهای وین بر چگونگی رویکردهای انتخاباتی در ایران تأثیر مستقیم خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد وین در حال رصد اتفاقاتی است که انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران رقم می‌زند.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد تأثیر مذاکرات وین بر انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شتاب انتشار اخبار مربوط به پیشرفت در پنجمین دور از مذاکرات وین نسبت به هفته‌های پیش کاهش یافته است. برخی ناظران کندی روند جاری را به گره‌های گشوده نشده در پاره‌ای موارد اختلافی میان تهران و واشنگتن بر سر کمیت و ماهیت رفع تحریم‌ها تفسیر می‌کنند، اما به نظر می‌رسد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران و گمانه‌های مربوط به آن بر فرایند گفت‌وگوها تأثیر گذاشته است.

وی افزود: این در حالی است که همه طرف‌های گفت‌وگو کننده با تهران در وین بر این مهم تاکید داشتند که انتخابات و نتایج آن نقش متغیری را در چگونگی انجام گفت‌وگوها و آنچه در پی کسب آن هستند، نخواهد داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در کمیسیون مشترک برجام که همواره گزارشگر پیشرفت در مذاکرات و نزدیک بودن به نقطه توافق در وین بوده، با نگاه به کندی روند پنجمین دور از گفت‌وگوها، خبر از پایان داده و گفته که برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات ندارد و روند گفت‌وگوها در زمینه احیای برجام به احتمال زیاد، در دور کنونی پایان می‌یابد.

خوشچهره اضافه کرد: اظهارات مقام‌های ایرانی به ویژه سخنگوی وزارت امور خارجه از اخبار وین نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. به گفته وی، برخلاف ادوار پیشین گفت‌وگوها، دولت بایدن همچنان به ادامه سیاست فشار حداکثری بر جا مانده از دولت دونالد ترامپ اصرار دارد و همین مانع از دستیابی به نتایج فوری در وین می‌شود.

وی تصریح کرد: اگرچه تلفیق مدیریت شده تحریم‌های برجامی با دیگر تحریم‌ها و موضوع آمریکا علیه ایران از سوی دولت ترامپ، به عنوان مانع اصلی هرگونه توافق آتی در وین پیش بینی می‌شد، اما اراده نمایش داده شده توسط دولت بایدن این امید را تقویت می‌کرد که اختلافات تهران و واشنگتن برای عبور از بن بست گفت‌وگوها با سد غیر قابل عبوری روبه‌رو نخواهد بود؛ به ویژه که تهران نیز آمادگی خود را دراین‌باره نشان داده بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: نکته قابل تأمل در چرایی کند شدن روند گفت‌وگوها می‌تواند تا حدود زیادی به انتخابات ریاست جمهوری ایران مربوط شود جالب این که تا پیش از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، این گمان پر رنگ بود که نتیجه گفت‌وگوهای وین بر چگونگی رویکردهای انتخاباتی در ایران تأثیر مستقیم خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد، وین در حال رصد اتفاقاتی است که انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران رقم می‌زند.

خوشچهره ادامه داد: به عبارت دیگر طرف‌های اصلی گفت‌وگو کننده با تهران، در انتظار نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد و رویکرد غالبی هستند که قرار است پس از دولت کنونی ایران، طرف گفت‌وگو با اعضای برجامی باشد. با معلوم شدن نامزدهای انتخاباتی تأیید شده از سوی شورای نگهبان، مخالف خوانی‌ها علیه برجام در تهران نه تنها کاهش یافته بلکه امیدواری‌ها برای کسب نتایج فوری از گفت‌وگوهای وین نیز نزد آنان کم و بیش قابل دریافت است.

وی افزود: تغییر در سپهر گفت‌وگوها به گونه‌ای رقم خورده که اگر تا پیش از اعلام اسامی نامزدهای تأیید شده انتخاباتی گمان می‌رفت نتیجه گفت‌وگوهای وین رویکرد انتخاباتی در ایران را تعیین خواهد داد و همه طرف‌ها برای دستیابی به نتایج فوری با نتایج متغیر و قابل قبول عمومی اصرار دارند، اما اکنون با کاهش شتاب اولیه و بر اساس اظهارات مقام‌های حاضر در وین، پنجمین دور از گفت‌وگوها، آخرین دور مذاکرات خواهد بود.

کد خبر 497661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.