احتمال تایید یک دارو برای کاهش پیشرفت آلزایمر در مراحل اولیه

نخستین دارویی که ادعا می‌شود روند فراموشی در بیماران آلزایمری را کند می‌کند در صورت تایید نهادهای بهداشتی ایالات متحده، تا سال ۲۰۲۲ میلادی در انگلیس از طریق سازمان خدمات ملی سلامت در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا، شرکت بایوژن می‌گوید داروی ساخت این شرکت موسوم به "آدوکانومب"، در صورت تأیید تا ماه آینده میلادی (ماه ژوئن)، نخستین دارویی خواهد بود که «زوال بالینی حافظه» بیماران را در مراحل اولیه آلزایمر کاهش می‌دهد.

این دارو امید را در دل بیمارانی زنده می‌کند که در مراحل اولیه شایع‌ترین نوع زوال عقل قرار دارند.
این دارو که می‌تواند کشفی بی‌سابقه باشد و اولین داروی جدید آلزایمر پس از حدود دو دهه است، قادر به درمان یا معکوس کردن روند این بیماری نیست اما محققان امیدوارند بتواند روند پیشرفت آن را کمی کندتر کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز هفتم ژوئن تصمیم خود را در مورد تأیید یا رد مجوز مصرف این دارو اعلام خواهد کرد.
به گزارش روزنامه دیلی میرر، در صورت تأیید این سازمان این دارو در انگلیس نیز تا پاییز امسال (۲۰۲۱) مجوز می‌گیرد و تا سال آینده از طریق سازمان خدمات ملی سلامت در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

زوال عقل موجب کاهش مداوم کارایی مغز می‌شود که ممکن است بر حافظه، سرعت تفکر، تکلم، حال روانی و حرکت بدن اثرگذار باشد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، آدوکانومب تولید شرکت بایوژن واقع در ماساچوست است و به پاکسازی مغز از خوشه‌های مضر پروتئینی موسوم به بتاآمیلویید کمک می‌کند.

محققان سال گذشته (۲۰۲۰) پژوهش‌های بالینی این دارو را متوقف کردند زیرا به گمان آنها بی‌نتیجه بود. اما بایوژن بعداً اعلام کرد در تحلیل نتایج اولیه «اشتباه» کرده است و داده‌های بعدی نشان داد مصرف دوز بالاتر این دارو مفید و اثرگذار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 497377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.