۱۸۸ واحد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشت

معاون استاندار اصفهان گفت: ساختار اشتغال پس از شیوع کرونا تغییر کرده است. هزار و ۱۷۰ واحد راکد پیش از این اعلام شده بود، بر اساس بررسی میزان مصرف برق ۳۶۰ واحد راکد شناسایی شد، در نهایت ۱۸۸ واحد در بخش صنعت و در مجموع در بخش کشاورزی ۲۱۳ واحد به چرخه تولید بازگشت. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید حسن قاضی عسگر امروز _یکشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری که در استانداری اصفهان با حضور خبرنگاران برگزار شد اظهار کرد: در ناحیه صنفی و شهرک صنعتی طلا و جواهر با مسئولیت شهرداری اصفهان، مصوبه شورای برنامه‌ریزی را دریافت کرده و مراحل تخصیص زمین آن که حدود ۵۰ هکتار است در راه و شهرسازی در حال انجام است.
جلسه‌ای با مسئولان ادارات برق داشتیم و از آنها خواستیم برنامه دقیقی به صنایع ارائه دهند تا بتوانند برای فعالیت برنامه‌ریزی کنند. برخی از صنایع از جمله صنایع شیمیایی لازم است از زمان قطعی برق مطلع باشند.

وی افزود: بخشی از این مشکلات به دلیل تحریم‌ها و بخشی از ان به دلیل سو مدیریت‌های تولید برق و عدم پرداخت مطالبات تولید کنندگان خصوصی است. زمینه‌ای فراهم شده است تا کسانی که دنبال تولید انرژی خورشیدی هستند بتوانند برقشان را به تولید کنندگان رمز ارز به فروش برسانند. باید انرژی‌های سبز را گسترش دهیم و تنها راه این کار این است که دولت قیمت خرید تضمینی انرژی‌های پاک را افزایش دهد، نه تنها باید برق توسط دولت خریداری شده بلکه پول آن نیز باید به سرعت پرداخت شود تا مشکلات قطعی برق حل شود.

معاون استاندار اصفهان گفت: نرخ خرید تضمینی برق ثابت ماند و متناسب با قیمت دلار افزایش نیافت، بنابراین سرمایه‌گذاران از طرح تأسیس نیروگاه‌های خانگی استقبال نکردند. تاکنون سرمایه گذاران خارجی برای احداث این نیروگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

قاضی عسگر ادامه داد: کارگروهی برای فعال کردن کارگاه‌های راکد تشکیل شده است، افزایش مصرف برق صنایع نیز نشاندهنده افزایش اشتغال است. در سه ماهه آخر سال ۹۹ نرخ بیکاری ۹.۸ شده است. توجیه پذیر شدن تولید در اثر افزایش نرخ ارز، منجر به فعال شدن واحدهای تولیدی شد. نرخ بیکاری استان در شروع بیماری کرونا ۱۰‌۳ درصد بوده است. ساختار اشتغال پس از شیوع کرونا تغییر کرده است. هزار و ۱۷۰ واحد راکد پیش از این اعلام شده بود، بر اساس بررسی میزان مصرف برق ۳۶۰ واحد راکد شناسایی شد، در نهایت ۱۸۸ واحد در بخش صنعت و در مجموع در بخش کشاورزی ۲۱۳ واحد به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: در استان اصفهان هیچ راهی نداریم به جز اینکه آبی که در اختیار داریم را درست مصرف کنیم؛ مصرف بهینه آب به ویژه در ۸ حوزه کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد، متأسفانه هنوز به صورت بهینه آب در این حوزه مصرف نمی‌شود و با وجود توسعه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتاری کشت گلخانه‌ای شاهد آبیاری غرق آبی هستیم. البته تأسیس گلخانه نیز باید به صورت پایدار انجام شود، در سمیرم یک شرکت کشت و صنعت برای دو هزار و ۶۰۰ هکتار در حال کشت گلخانه‌ای با روش‌های جدید با کمترین آب مصرفی است و این کار را به کشاورزان آموزش می‌دهد.

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: باید مفهوم کشاورزی اقتصادی در استان ترویج شود تا محصولات با مصرف آب کمتر و ارزش افزوده بیشتر در استان کشت شود. طرح اصلاح الگوی کشت نیز در شورای برنامه‌ریزی استان مصرح شده تا بتوانیم مصرف آب استان را مدیریت کنیم. همانطور که شبکه ملی توزیع برق داریم باید شبکه ملی توزیع آب نیز ایجاد کنیم.
۱۴ میلیارد متر مکعب آب در سیل خوزستان به خلیج فارس ریخته شد و این در حالی است که با استفاده از تکنولوژی روز می‌توان این آب را به حوزه آبریز زاینده رود منتقل کرد.

ایجاد ۱۰ هزار شغل در سال ۹۹

همچنین محمد زینلی پور، معاون سازمان صمت استان اصفهان اظهار کرد: به رغم مشکلات اقتصادی موجود حدود ۳۰ درصد در تأسیس شهرک‌های صنعتی افزایش داشته‌ایم، که نرخ بیکاری استان را از ۱۴ درصد به ۹ درصد رسانده است. بیش از ۵۸ مجوز رمز ارز برای تأسیس صادر شده و هیچ کدام هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

وی افزود: ۵۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب و کاهش مصرف آب و گاز در شهرک‌های صنعتی انجام شده است. حدود ۱۰ هزار اشتغال جدید در سال ۹۹ داشتیم، حدود ۱۸۸ واحد راکد که به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود، به بهره برداری رسیده و مجدداً فعال شده است. حدود ۲۰۰ واحد صنعتی نیز در سال جاری مجدد فعال خواهد شد.

کد خبر 497344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.