جایزه «آسترید لیندگرن» فردا اهدا می شود

مراسم اهدای جایزه «آسترید لیندگرن» سال ٢٠٢١ و ٢٠٢٠ که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، ساعت ١٩ روز ٣١ می در استکهلم برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این مراسم حدود ساعت ٢١: ٣٠ روز دوشنبه (١٠ خرداد ١۴٠٠) به وقت تهران با حضور شاهزاده و وزیر فرهنگ سوئد به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

اهدای جایزه «آسترید لیندگرن» سال ٢٠٢١ به ژان کلود مورلوا، نویسنده فرانسوی و اهدای جایزه سال ٢٠٢٠ به بیک هینا تصویرگر اهل کره جنوبی از بخش‌های مختلف این برنامه مجازی خواهد بود.

بر اساس این خبر، مورلوا تا انتشار داستان «صورت‌زخمی» در سال ۱۹۹۸ وارد عرصه ادبیات کودک نشده بود. این کتاب با موفقیت کامل روبه‌رو و انگیزه‌ای شد تا او خود را تمام‌وقت، وقف نوشتن برای کودکان کند. او به گفتن قصه‌های ماجراجویانه علاقمند است و برای نگارش آثارش جادو، داستان علمی و حکایت را در هم می‌آمیزد. خانم بیک هینا نیز علاوه‌بر حوزه فیلم‌های انیمیشن به دلیل ساخت مجسمه‌های مینیاتوری دست‌ساز و عکاسی از آن‌ها برای استفاده در تصویرگری شناخته شده است.

جایزه جهانی «آسترید لیندگرن» از مهم‌ترین جوایز ادبیات کودک و نوجوان جهان است که از سوی دولت سوئد به مناسبت گرامی‌داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» اهدا می‌شود. هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است که هرساله بیش از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، نهادهای معرفی‌کننده نامزدهای این جایزه در ایران هستند.

سال ٢٠٢١ از ایران حمیدرضا شاه‌آبادی به همراه عبدالحکیم بهار و نادر موسوی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نامزد این جایزه معرفی شده بودند. حمیدرضا شاه‌آبادی گزینه انتخابی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت این جایزه در سال ٢٠٢١ نیز بود که به همراه کتابخانه‌های سیار کانون به عنوان نامزد این جایزه جهانی معرفی شد.

سال گذشته شورای کتاب کودک نیز جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» معرفی کرده بود. از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز هوشنگ مرادی کرمانی برای جایزه این دوره «آسترید لیندگرن» معرفی شده بود.

بنا بر اعلام، حضور مجازی علاقه‌مندان در مراسم آنلاین اهدای جایزه «آسترید لیندگرن» سال ٢٠٢١ از طریق ثبت‌نام در لینک زیر آزاد اعلام شده است:

https://www.lyyti.fi/reg/Astrid_Lindgren_Memorial_Award__2021_award_ceremony_8361/en

کد خبر 497318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.