به زاینده‌رود به دید جهانی نگاه شود

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان گفت: تا زمانی که نگاه دولتمردان به اصفهان منطقه‌ای و استانی باشد مشکل زاینده‌رود و فرونشست زمین در این استان حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسلامی در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد، اظهار کرد: برای موضوع فرونشست اصفهان باید جهانی فکر کرد، ملی تصمیم گرفت و استانی عمل کرد.

وی با بیان این که بر اساس آخرین سرشماری‌ها جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده که نیاز آب شرب این جمعیت ۴۸۰ میلیون مترمکعب است، افزود: این در حالی است که میزان آب موجود پشت سد زاینده‌رود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و در شرایط فعلی ۸۰ میلیون مترمکعب کمبود داریم.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان با اشاره به موضوع فرونشست زمین تصریح کرد: سال ۹۲ که موضوع فرونشست زمین در اصفهان مطرح شد، دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر از دشت‌های اصفهان درگیر این بحران شده بود و آثار فرونشست زمین در حال حاضر در دشت کاشان، ابوزیدآباد، برخوار، مهیار شمالی و جنوبی و سگزی و دولت آباد دیده می‌شود.

اسلامی با بیان این که بحران فرونشست در اصفهان بسیار جدی است، با ابراز نگرانی از این که سفره‌های آب‌های زیرزمینی در حال تخلیه شدن است، اظهار کرد: اصفهان فراصنعتی شده و به جای تمرکز بر رونق جاذبه‌های گردشگری به لحاظ صنعتی جاذب شده است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان ادامه داد: تنها مخاطره‌ای که قابل برگشت نیست فرونشست زمین است که خطرات دیگری همچون سیلاب را به همراه دارد و چنانچه از حالا در این ارتباط چاره‌اندیشی نشود تا سال ۱۴۲۰ ایران به ویژه اصفهان دچار بحران جدی خواهد شد.

وی از مسئولان کشوری خواست به زاینده‌رود به دید جهانی نگاه کنند و این رود را همچون دریاچه ارومیه مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 497200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.