۱۵۰ کیلومتر از خیابان‌های شهر اصفهان ترازیابی شده است

رییس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان گفت: اثرات فرونشست زمین بسیار گسترده، متنوع و در عین حال پرهزینه است و همه المان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان بهارلو در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد، اظهار کرد: بررسی و مدل سازی فرونشست زمین وظیفه شهرداری نیست چرا که مقیاس مطالعات سازمان‌های دیگر درباره این موضوع با مقیاس مورد نیاز شهرداری متفاوت است.

وی افزود: در این راستا در سال ۹۷ نقشه راهی در اداره GIS شهرداری اصفهان تدوین شد که یکی از اهداف آن بررسی و مدل‌سازی فرونشست زمین در اصفهان بود؛ پس از آن جلسه‌ای با سازمان نقشه برداری کشور و اداره ژئودزی برگزار شد و نامه نگاری شهردار مبنی بر دریافت اطلاعات فرونشست شهر اصفهان انجام شد و در ادامه نسخه چاپی نقشه فرونشست اصفهان دریافت شد و سپس اسکن و مرجع کردن مستندات و جانمایی لایه‌های مرتبط با فرونشست انجام شد.

رئیس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان افزود: نقشه اولیه فرونشست زمین در شهر نشان می‌دهد که این شهر تا ۱۷۱.۵ میلیمتر فرونشست دارد.

بهارلو با بیان این که فرونشست زمین طبق تعریف انستیتو زمین شناسی ایالت متحده شامل پایین رفتن یا نشست رو به پایین سطح زمین است که به علل متفاوتی در مقیاس بزرگ و کوچک رخ می‌دهد، گفت: در بین عوامل مؤثر در ایجاد فرونشست به نظر می‌رسد که برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، ضخامت لایه رسوبی و ویژگی‌های مهندسی رسوبات عوامل اصلی ایجاد فرونشست در بیشتر دشت‌های ایران است.

وی با اشاره به پیامدهای فرونشست زمین تأکید کرد: به اعتقاد کارشناسان این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایی در زمین شده و روی الگوی جریان‌های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین، سیل‌خیزی مناطق و… تأثیر می‌گذارد.

رئیس گروه سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان ادامه داد: کارشناسان همچنین بر این باورند که پدیده فرونشست که هم اکنون در ۲۰۰ دشت کشور مشهود است خطری بیش از زلزله دارد، زیرا وقتی در شهری زمین لرزه رخ می‌دهد بعد از چند سال بازسازی می‌شود، اما شهری که در اثر فرونشست از بین می‌رود و آبخوان‌های آن تخلیه می‌شود دیگر با هیچ انرژی و سرمایه گذاری بازسازی نمی‌شود.

وی با اشاره به اثرات فرونشست زمین گفت: اثرات فرونشست زمین بسیار گسترده، متنوع و در عین حال پرهزینه است و همه المان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شامل آثار فرهنگی و باستانی مهم، کشاورزی و مرگ دشت‌ها، مناطق شهری و جمعیت ساکن در آن، سیستم حمل و نقل نظیر جاده‌ها، خطوط راه آهن و فرودگاه‌ها، شریان‌ها و تسهیلات حیاتی مهم نظیر خطوط برق، نفت، مخابرات و آثار محیط زیستی نظیر زمین‌های کشاورزی است.

بهارلو با اشاره به ترازیابی و ایجاد شبکه ماندگار نقاط ارتفاعی شهر اصفهان گفت: تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از خیابان‌های شهر اصفهان ترازیابی شده است.

وی با تأکید بر پیشنهادات و برنامه‌های آینده گفت: عقد تفاهم نامه همکاری در خصوص تبادل اطلاعات داده‌های مکانی و تجهیزات سخت افزاری، اندازه گیری فرونشست شهر اصفهان بین سازمان زمین شناسی کشور و شهرداری اصفهان، همکاری در خصوص تهیه مدل فرونشست شهر اصفهان بین شهرداری و سازمان زمین شناسی کشور، تدقیق مدل فرونشست با استفاده از داده‌های گیرنده‌های RTK و تصویب مستندات فرونشست شهر اصفهان به منظور استفاده از منابع ملی جهت مقابله با پدیده فرونشست شهر اصفهان از پیشنهادات مطرح شهرداری اصفهان است.

کد خبر 497198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.