۳۰ استان کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه‌ است

معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: در حال حاضر ۳۰ استان کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه است. در برخی آن‌ها همچون اصفهان مسئولان به فکر مقابله با این پدیده هستند، اما در برخی دیگر از شهرها این موضوع برایشان مهم نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا شهیدی در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین معضلات امروز دنیا تغییرات اقلیمی است که کل دنیا را درگیر خود کرده است، کشور ما نیز با بحران خشکسالی ۳۰ ساله روبرو است که تاکنون ۱۰ سال آن طی شده بنابراین راه زیادی برای غلبه بر خشکسالی داریم.

وی ادامه داد: با وقوع خشکسالی تمایل مردم در استفاده از منابع آبی افزایش می‌یابد به طوری که گاهی بیش از ۸۰ درصد منابع آبی را استفاده می‌کنیم که این روند کشور را به سمت نابودی پیش می‌برد و باعث آسیب رساندن به آبخوان‌ها می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تاکید کرد: با وجود این که منابع آبی کشور محدود است، اما چاه‌های زیادی به صورت قانونی یا غیرقانونی حفر می‌شود.

شهیدی با تأکید بر این که فرونشست زمین، زلزله خاموش است، تصریح کرد: این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که آبخوان‌ها دچار آسیب شود و شکاف‌ها شکل گیرد، در این صورت ابتدا تخریب جزئی سپس تخریب کلی حادث می‌شود که در نهایت مرگ همه گیاهان و جانوران در دشت‌ها اتفاق می‌افتد و سپس جوامع انسانی را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان این که از ۶۰۵ دشت ایران بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه داریم، گفت: در حال حاضر ۳۰ استان کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه است. در برخی آنها همچون اصفهان مسئولان به فکر مقابله با این پدیده هستند، اما در برخی دیگر از شهرها این موضوع برایشان مهم نبوده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که فرونشست زمین باعث ایجاد بحران‌های جدی امنیتی، مهاجرت افراد و خالی شدن بخش‌های بزرگی از کشور از سکنه می‌شود، افزود: در اتحادیه اروپایی چهار میلیمتر فرونشست، بحران تلقی می‌شود این در حالی است که در اصفهان حدود ۱۶ سانتیمتر فرونشست اتفاق افتاده است؛ فرونشست نقطه‌ای عمل می‌کند و فقط در برخی نقاط قابل رصد است.

شهیدی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود که تا ۴۰ سال آینده درجه حرارت کشور ۲.۶ درجه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیاز کشور به منابع آبی جدید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که در حال حاضر بحران در دشت مهیار به حدی رسیده که کشاورزان به سمت چاه‌های آب روی آورده‌اند در حالی که در دنیا از این منابع آبی برای مصرف شرب استفاده می‌شود، اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی باید سیاست گذاری مناسب انجام و آمایش سرزمین صورت گیرد؛ باید آینده‌نگرهای خوبی باشیم چرا که هر چند ایران ثروتمند است اما دلیل نمی‌شود بدون فکر و برنامه‌ریزی عمل کنیم.

کد خبر 497190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.