۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
DJI پیشگام صنعت پهپاد در جهان

DJI یک شرکت چینی فعال در صنعت فناوری است که به عنوان خلاق‌ترین برند چینی شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، DJI (SZ DJI Technology Co) وسایل نقلیه هوایی بدون راننده (UAV) معروف به پهپاد را تولید می‌کند و دفتر مرکز آن در شهر شن‌ژن واقع شده است. این شرکت محصولاتی مانند گیمبال‌های فیلمبرداری و عکسبرداری، پلتفرم‌های پروازی، انواع دوربین، سیستم‌های سوخت‌رسانی، تجهیزات لرزشگیر دوربین و سیستم‌های کنترل پرواز تولید می‌کند.

تاریخچه تأسیس

یکی از دانشجویان دانشگاه هنگ کنگ، به نام ونگ فرانک" در سال ۲۰۰۶ شرکت DJI را تأسیس کرد. او کار خود را با طراحی و توسعه ربات‌ها آغاز کرد و در مسابقات رباتیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه مقام سوم را کسب کرد. موفقیت او در این مسابقات، ونگ را بیش از پیش به توسعه هلیکوپترهای بدون سرنشین سوق داد. شرکت DJI در ابتدا برای پهپادهای تفریحی، سیستم عامل کنترلی می‌ساختند و پس از مدتی کنترلرهای با قابلیت پرواز خودکار به محصول قابل توجه این برند تبدیل شد. توسعه فعالیت این شرکت باعث شد زیر مجموعه‌ای نیز در ایالات متحده آمریکا تأسیس شود.

اولین محصول DJI

تا سال ۲۰۱۱، چندین محصول اولیه از شرکت DJI به بازارها عرضه شده بود و هزینه ساخت و تولید تجهیزات نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. برای نمونه، هزینه تولید یک کنترلر پرواز از دو هزار دلار در سال ۲۰۰۶ به ۴۰۰ دلار رسیده بود. اولین محصول قابل توجه DJI در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۶۷۹ دلار آماده عرضه به بازار بود. این پهپاد با نام "Phantom" در ماه ژانویه به عنوان اولین کوادکوپتر با مقاومت بالا معرفی شد. این محصول به دلیل سادگی و راحتی استفاده از آن مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. با صدور مجوز پرواز در آسمان آمریکا به این شرکت، فروش پهپاد به طور کلی افزایش پیدا کرد.

چالش‌های شرکت DJI

فرهنگ استفاده از پهپاد مشکل اصلی شرکت‌هایی مانند DJI است، در حقیقت با هر ویدئویی که توسط پهپادها ضبط و پخش می‌شود، این نگرانی وجود دارد که شاید تروریست‌ها و مجرمان به نحوی از این فناوری استفاده کنند. قوانین حریم خصوصی و نگرانی‌ها در مورد فناوری، چالش مشترک همه فعالان صنعت پهپاد به شمار می‌رود. متأسفانه این اتفاق جامعه را از پذیرفتن این نوع محصولات جذاب دور نگه می‌دارد علاوه بر این، رقابت در این صنعت نیز مانند دیگر گجت‌ها همچون گوشی هوشمند و لپ‌تاپ با شدت ادامه دارد.

محصولات DJI

شرکت DJI انواع کنترلرهای مخصوص هدایت وسایل پرنده بدون خلبان را طراحی و تولید کرده است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها "کنترلر A2" نام دارد که قابلیت‌هایی مانند جهت‌یابی، فرود امن و بازگشت به محل قبلی را دارد. محصول دیگر این شرکت دسته‌های فیلمبرداری حرفه‌ای است که برای کاربردهای حرفه‌ای به ویژه در سینما طراحی شده‌اند. DJI تمام تجهیزات مورد نیاز تولید پهپاد مانند ماژول‌های فیلمبرداری و باتری‌های مورد نیاز را تولید می‌کند از جمله محصولات پرچمدار این برند می‌توان به پهپاد Mavic Air اشاره کرد، این پهپاد با وجود ابعاد کوچک، قابلیت‌هایی مانند دوربین ۱۲ مگاپیکسلی 4K HDR، گیمبال سه محوره و قابلیت عکسبرداری پاناروما با ۲۵ تصویر را دارد.

DJI پس از عرضه چند مدل پهپاد کامل، به فکر طراحی و تولید دوربین‌های اختصاصی برای آن‌ها افتاد. این شرکت چینی دوربین‌ها و گیمبال‌های خود را با نام Osmo وارد بازار کرده است همچنین عینک کنترلی DJI که با نام Race Edition نیز در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، امکان پرواز با زاویه دید اول شخص را برای کاربران فراهم می‌کند که تجربه عالی در ارتباط با پهپادها به شمار می‌رود. سری دیگر از محصولات DJI، پهپادهایی با استانداردهای صنعتی به نام Spreading Wings هستند که برای کاربردهای فوق حرفه‌ای طراحی شده‌اند علاوه بر عکاسی حرفه‌ای و با کیفیت، مواردی مانند نقشه برداری سه بعدی با کیفیت، عملیات سریع و آسان جستجو و نجات افراد نیز از جمله دیگر کاربردهای این سری هستند.

وضعیت کنونی برند DJI

برند چینی DJI جز خلاق‌ترین برند کشور در نظر گرفته می‌شود، و امروزه شبیه به برند اپل، اما در بازار پهپادها محسوب می‌شود. البته زمانی که اپل فرمانروای بازار گوشی‌های هوشمند بود و سهم زیادی از آن‌ها را در اختیار داشت. از جمله رقبای شرکت DJI می‌توان به ۳D Robotics، GoPro و Parrot اشاره کرد که همگی در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی در رقابت رو به رو شده‌اند. در میان رقبای ذکر شده، شرکت ۳D Robotics تهدید بزرگی در نظر گرفته می‌شود، البته این دو شرکت همکاری‌هایی را نیز با یکدیگر داشته‌اند. با وجود رقابت‌هایی که بین شرکت‌های تولید کننده پهپاد وجود دارد، همه آن‌ها با چالش‌هایی مشترک در بازار نیز رو به رو هستند.

کد خبر 497171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.