اصفهان با خطر فرونشست روبه‌رو است/با تمام توان برای رفع مسائل زاینده‌رود تلاش کردیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری با همه توان برای رفع مسائل زاینده‌رود تلاش کرده است، گفت: ۵۰۰ هکتار از وسعت شهر اصفهان را بافت تاریخی تشکیل داده و خشک شدن زاینده رود و سفره‌های آب‌های زیرزمینی خطر بزرگی برای این کلانشهر است و آن را با خطر فرونشست مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد با بیان اینکه اصفهان از سال‌های گذشته گرفتار خشکسالی شده است، اظهار کرد: خشک شدن زاینده‌رود آسیب‌های زیادی را به کل استان به ویژه حاشیه این رودخانه وارد کرده و این در حالی است که اگر آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن تداوم یابد، برای مردم اصفهان به ویژه ساکنان مناطق غربی مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: خشک شدن تالاب گاوخونی به منزله وقوع یک بحران زیست محیطی است و چنانچه کنترل نشود خطرات بزرگی را برای حیات انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

شهردار اصفهان با اشاره به وجود ریزگردها و تبعات آن برای مردم، تصریح کرد: اولین نیاز بعد از ضرورت تأمین آب شرب سالم که مسئله جهان، ایران و اصفهان است، موضوع محیط زیست و به دنبال آن تأمین آب برای بخش‌های کشاورزی و صنعت و مقابله با پدیده فرونشست اصفهان حائز اهمیت است؛ اگر اصفهان در دنیا شهری شناخته شده است به خاطر هویت آن بوده که بخش عظیم آن به آثار تاریخی و میراثی آن بر می‌گردد.

نوروزی تاکید کرد: ۵۰۰ هکتار از وسعت شهر اصفهان را بافت تاریخی تشکیل داده و خشک شدن زاینده رود و سفره‌های آب‌های زیرزمینی خطر بزرگی برای این کلانشهر است و آن را با خطر فرونشست مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه فرونشست اصفهان ممکن است در برخی از نقاط به دستاوردهای بشری آسیب بزند، گفت: اگر این پدیده طبیعی در نقاط تاریخی شهر اتفاق افتد به معنای تخریب تمام دستاوردهایی است که افتخار ایران و جهان بوده و این افتخارات توانسته اصفهان را محرک توسعه در حوزه گردشگری معرفی کند.

شهردار اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر اگر زاینده رود آب ندارد، اما فضای سبز شهر را شاداب می‌بینیم که این نشان از برداشت از سفره‌های آب‌های زیرزمینی نبوده بلکه حکایت از تحقق اتفاقات جدیدی در اصفهان است در این راستا شهرداری به عنوان حقابه بر زاینده‌رود برای آبیاری بیش از چهار هزار هکتار فضای سبز شهر به استفاده از روش‌های نوین از جمله تصفیه پساب روی آورده است.

نوروزی با اشاره به احداث چندین تصفیه خانه در سه سال اخیر در شهر، گفت: احداث تصفیه‌خانه‌ها در شهر در دستور کار است و در حوزه تبدیل پساب به آب برای آبیاری فضای سبز نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر ۱۵ درصد آبیاری فضای سبز شهری از طریق پساب انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این میزان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: با استفاده از گونه‌های گیاهی کم نیاز آبی در سه سال اخیر ۳۰۰ هکتار به وسعت فضای سبز شهر اضافه شده، همچنین ۶۰ درصد چمن‌های شهر به چمن‌های کم نیاز آبی تبدیل شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری با همه توان برای رفع مسائل زاینده‌رود تلاش کرده است، گفت: پروژه‌های مطالعاتی متعددی در اصفهان انجام شده که بخشی از آن مرتبط با موضوع فرونشست زمین است، بنابراین با بررسی مطالعات و نظرات کارشناسی باید راهکارهای اساسی برای فرونشست زمین بررسی و نتیجه‌گیری شود.

نوروزی تاکید کرد: دانشگاه‌ها برای مقابله با خطرات مطالعات خوبی در حال انجام دارند؛ البته معتقدیم راهی که شهرداری انتخاب کرده درست است، چراکه باید ابتدا مطالعات و تحقیقات به طور کامل انجام و سپس اقدامات لازم صورت گیرد؛ در این راستا انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری و دانشگاه می‌تواند هم افزایی ایجاد کند و حوزه برنامه‌ریزی شهرداری نیز آمادگی دارد با امضای تفاهم نامه اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری اصفهان و سازمان زمین شناسی کشور جهت بررسی و مدل سازی فرونشست شهر اصفهان و استفاده از ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری سازمان زمین‌شناسی و تبادل داده‌ها و اطلاعات مکانی بین شهرداری و سازمان زمین‌شناسی تا دو هفته آینده تهیه و به امضای طرفین برسد.

کد خبر 497167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.